5 kwietnia obchodzimy No cash day – dzień bez gotówki. Inicjatywa narodziła się w 2011 roku we Włoszech i jej celem było promowanie płatności bezgotówkowych oraz informowanie o przewagach tej formy rozliczeń nad gotówką. Z roku na rok No cash day obchodzi coraz więcej osób, instytucji i krajów. Wynika to zarówno z promocji samej inicjatywy, jak i z faktu, że płatności elektroniczne cieszą się coraz większą popularnością. W Polsce, w ciągu ostatniego roku liczba terminali płatniczych wzrosła o 67 tysięcy. Na koniec 2015 roku w portfelach Polaków znajdowało się 35,2 mln kart płatniczych. W ciągu całego roku 2015 Polacy wykonali ponad 3,3 miliarda transakcji kartowych na łączna kwotę ponad 510 miliardów złotych.1 Równocześnie 64% Polaków przyznaje, że zdarzyło im się, iż nie mogli zapłacić kartą, ponieważ w sklepie czy punkcie usługowych nie było terminala POS.2 W takiej sytuacji, jeśli konsument nie ma przy sobie gotówki, jest zmuszony zrobić zakupy w innym miejscu, akceptującym  płatności elektroniczne. Wiele osób nie odwiedza ponownie sklepów, w których nie można zapłacić kartą. W związku z tym sklepy te tracą klientów oraz przychody, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Na szczęście tendencja wzrostowa daje nadzieję, że do takich sytuacji będzie dochodziło coraz rzadziej. Tym bardziej, że Polacy lubią i chcą płacić kartą. 83% rodaków uważa, że płatności elektroniczne są bezpieczne, a prawie 50% chciałoby płacić wyłącznie kartą, gdyby terminale płatnicze były powszechnie dostępne.3 Do zalet płatności elektronicznych przekonuje się także coraz więcej przedsiębiorców. W Polsce wszystkie duże sieci handlowe, w tym obiekty z kategorii cash and carry, umożliwiają już płacenie kartą. Także miejsca postrzegane do tej pory jako bastiony gotówki, jak np. Poczta Polska, decydują się na instalację terminali płatniczych na szeroką skalę. Wielu drobnych przedsiębiorców oraz osoby rozpoczynające działalność dostrzegają, że posiadanie terminala płatniczego ułatwia życie ich klientom, przynosząc tym samym większe przychody. Biorąc pod uwagę preferencje konsumentów można wnioskować, że w Polsce możliwe jest przejście na płacenie w sposób bezgotówkowy. Jednak po uwzględnieniu realiów naszego rynku okazuje się, że nie każdy ma dzisiaj taką możliwość. Największe zagęszczenie terminali płatniczych obserwujemy w dużych ośrodkach miejskich.  Poza nimi dostępność terminali nie jest powszechna. Nadal istnieją także miejsca, w których płatności kartą nie są dostępne: urzędy, bazary, maszyny vendingowe. Właśnie w takich miejscach Polacy chcą mieć możliwość zapłacenia kartą. Mamy nadzieję, że inicjatywy takie jak No Cash Day pomogą w dalszym promowaniu płatności elektronicznych  wpłyną na zwiększenie świadomości zalet tej formy rozliczeń – zarówno u przedsiębiorców i decydentów, jak i wśród konsumentów, którzy jeszcze nie przekonali się do kart. Liczymy,  że No Cash Day na stałe wpisze się w kalendarze Polaków i z biegiem czasu nie będą potrzebowali specjalnego święta, by zapomnieć o gotówce. Autor: Tomasz Wejcman, Country Manager Verifone Sp. z o.o.

Zobacz również