Aktualności Know How

4 pomysły na skuteczne nawiązywanie kontaktów biznesowych

Nigdy nie wiesz, kiedy przydadzą Ci się „znajomości” – takie w dobrym tego słowa znaczeniu. Ot, firma działająca w Twoim otoczeniu biznesowym, która poleci Cię swojemu partnerowi jako dobrego fachowca. Z takich rekomendacji mogą zrodzić się bardzo korzystne kontrakty, które umocnią Twoją pozycję na rynku.

Dobra wizytówka to podstawa

W kontaktach biznesowych brak wizytówek jest po prostu nieprofesjonalny. Nawet, jeśli dopiero rozpoczynasz działalność, zainwestuj więc w co najmniej 1000 sztuk, przykładając wagę do jakości tej formy prezentacji. Pamiętaj, że dobra wizytówka:

  • wyróżnia się layoutem zgodnym z systemem identyfikacji Twojej marki (jeśli go nie masz, to kolejna inwestycja, którą powinieneś zrealizować „na wczoraj”),
  • jest wydrukowana na dobrej jakości papierze – sam w sobie jest komunikatem,
  • jest oszczędna w środkach – nie może być przeładowana informacjami, musi za to zachować przejrzystość,
  • stanowi reklamę Twojej firmy – jeśli dopiero rozpoczynasz działalność – na rewersie, poza logotypem marki możesz umieścić hasłową informację o zakresie oferty.

Wizytownik miej zawsze przy sobie – nigdy nie wiesz, kiedy Ci się przyda. Okazja do wręczenia wizytówki zdarzyć się może nie tylko, gdy jesteś na spotkaniu biznesowym u potencjalnego kontrahenta, ale również na targach, a nawet w biurze księgowym.

Zacznij od najbliższego kręgu

Czy Twoja rodzina wie, czym zajmuje się Twoja firma? Zastanów się, kto w najbliższym kręgu rodziny i przyjaciół może być osobą, która ma szerokie kontakty? Umów się z nią na kawę lub porozmawiaj podczas spotkania towarzyskiego. Być może możesz „wpływowej” bliskiej osobie przekazać swoje wizytówki, by podała je dalej?

Organizacje biznesowe – szansa na profesjonalną prezentację

Ludzie biznesu doceniają networking i sami stwarzają sobie okazję do wymiany kontaktów. W większych miastach kraju działają grupy biznesowe zrzeszające przedsiębiorców funkcjonujących w regionie. W ich ramach członkowie spotykają się najczęściej raz w tygodniu, np. na śniadaniach, podczas których uczestnicy prezentują zakres swojej działalności. Choć dołączenie do takiej grupy wiąże się z inwestycją finansową, może się ona przełożyć w długofalowej perspektywie na zyski. A jeśli póki co nie chcesz przeznaczać środków na członkostwo, sprawdź, czy w grupach będących w Twoim zasięgu nie zbliża się dzień otwarty, na którym możesz się pojawić i rozdać wizytówki.

Targi branżowe – skarbnica kontaktów

Mimo że na początku drogi biznesowej trudno Ci będzie stworzyć samodzielne stoisko i zaprezentować się innym, możesz odwiedzić targi jako ich gość. Będzie to dla Ciebie szansa na przyjrzenie się poczynaniom konkurencji w swojej branży, jak i bezpośrednią rozmowę z przedstawicielami firm, które mogłyby dołączyć do grona Twoich kontrahentów.

 

Bez względu na to, gdzie będziesz poszukiwać kontaktów biznesowych, pamiętaj o jednej, kluczowej zasadzie: nie chodzi w nich o sprzedaż, ale o budowanie długofalowych relacji. Nie oczekuj więc, że po jednej – dwóch wymianie wizytówek spadnie Ci „z nieba” wielki kontrakt. Potraktuj każdą interakcję jak niewielki element działań, które zaowocują w przyszłości.

 

źródło obrazka; [ internet ]

Komentarze