Aktualności Know How Promo2

Adres na magnez – czyli jakie nazwy domen wybierać, a których unikać?

Business, Technology, Internet and network concept. Young businessman shows the word: Domain

Nazwa domeny to coś, co może albo pomóc w kreowaniu doskonałego wizerunku firmy, albo zrzucić naszą stronę w ciemną otchłań końca internetu. Wybierając domenę, warto wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników, takich jak łatwość zapisu, wymowy, zrozumienia i zapamiętywalność. Należy także sprawdzić, czy w działaniach konkurencji nie występuje podobne hasło – nawet jeśli nie bezpośrednio w tytule firmy, to należy także wybadać czy konkurencja nie używa go w hashtagach, hasłach reklamowych lub claimach. Warto również zrobić małą ankietę i sprawdzić wśród internautów, znajomych i bliskich, z czym kojarzy się wymyślona przez nas nazwa, czy potrafią ją zapisać i łatwo zapamiętać. Jeżeli domena przejdzie powyższe testy, można śmiało ją wykupić.
Jakie są najczęstsze błędy?
1. Brak wyobraźni
To, że marka Osram ma w polsce pod górkę wiedzą chyba wszyscy. Warto więc nie powielać błędów innych. Kiedy nazwę firmy “Pen Island” zapiszemy jako domenę – penisland.com – widzimy, że coś tutaj nie gra tak jak powinno. Inne “ciekawe” pomysły to np.: ch.uj.edu.pl (wydział chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego) lub whorepresents.com (firma Who Represents). Należy więc, już przy wyborze nazwy firmy, sprawdzić, jak słowa będą zapisane w domenie. Wystarczy odrobina wyobraźni.
2. Zbyt długa nazwa
Bardzo częstym problemem jest zakładanie domen składających się z 3 lub więcej długich słów, np. www.alterego-psychologwroclaw.pl lub tworzenie-stron-www-warszawa.pl. Jeżeli nazwa naszej firmy jest skomplikowana (to cecha typowa dla organizacji, związków), to warto pomyśleć o domenie, która jest skrótem tych słów. Zresztą bardzo często te skróty są rozpoznawalne lepiej niż nazwy rozwinięte. Np. każdy zna ZUS lub WOŚP. Kierujmy się więc tą zasadą i zróbmy ze skrótu pożytek.
3. Polskie litery
Pomimo tego, że od kilku lat można już korzystać z polskich znaków w nazwach domen, to lepiej ich unikać. Pamiętajmy, że klawiatury w innych krajach ich nie posiadają, a internauci przyzwyczaili się do tego, że nie są one używane.
Ten błąd pojawia się, zwłaszcza kiedy osoby o trudnych nazwiskach upierają się na domenę imienazwisko.pl. Niestety, kiedy ktoś nazywa się Kałużny czy Zięciak warto przemyśleć, czy taka domena będzie dla niego odpowiednia – jeśli zamiast żanetadośpiał.pl widzimy zanetadospial.pl jest nam ciężko wywnioskować, o jakie nazwisko w ogóle chodzi.
Nie należy także decydować się na nazwy firm, w których mamy duże nagromadzenie liter ą, ę, ł, ć, ż, ź – będą one tylko utrudnieniem dla dalszej komunikacji.
4. Znaki specjalne i cyfry
Ze względu na to, że wiele nazw domen jest już zajętych, firmy decydują się na dodanie do nazwy cyfr, lub oddzielenie słów myślnikiem. Nie zawsze jest to dobra opcja. O ile np. cyfra 24 dodana do nazwy sklepu otwartego całą dobę ma swoje uzasadnienie, o tyle przypadkowe liczby mogą sprawić, że domena będzie trudniejsza do zapamiętania oraz do podyktowania. Dobrym przykładem jest serwis Brand24 – który monitoruje media całą dobę. Złym – meble4you. Jak zapiszesz tę nazwę, gdy ją usłyszysz? Jako 4 czy “for”?
Myślnik także nie zawsze się sprawdza. Wyobraźmy sobie, że chcemy wykupić adres www.agencjamarketingowa.pl, lecz jest ona zajęty. Decydujemy się więc na opcję www.agencja-marketingowa.pl. Zastanówmy się jednak, czy nie jest to strzał w kolano – osoba, która nie będzie wiedzieć, że w nazwie naszej domeny jest myślnik, odwiedzi stronę naszej konkurencji. Dodatkowo będziemy mieć problem z pozycjonowaniem naszej strony w wyszukiwarkach – skazujemy się na ciągłą walkę z konkurencyjną agencją.
5. Zła historia
Zanim kupisz wymarzoną domenę, która okazała się wolna – sprawdź jej historię w wyszukiwarce oraz na stronie http://web.archive.org/. Historia wybranej przez Ciebie nazwy może mieć bardzo złe konotacje, w internecie mogą widnieć wieloletnie wątki z negatywnymi opiniami. Wówczas warto jeszcze raz przemyśleć, czy chcemy decydować się wybraną domenę, czy może lepiej poszukać innego pomysłu.
Jeżeli wybrana przez ciebie nazwa jest daleka od wszystkich opisanych powyżej przykładów – nie musisz dłużej się wahać. Prawdopodobnie wybrałeś bardzo dobrze. Teraz porównaj oferty rejestratorów i wybierz najkorzystniejszą dla Ciebie. Warto przyjrzeć się polskiej firmie cal.pl – oferuje ona uczciwe i stałe ceny domen i hostingów, a do dyspozycji daje także wygodny kreator, dzięki któremu Twoja strona może powstać w dosłownie 5 minut.

Komentarze