Aktualności Fundusze

Crowdfunding #1: finansowanie projektów wydawniczych

crowdfunding

Finansowanie społecznościowe jest nadzwyczaj ciekawym narzędziem dla uczestników coraz trudniejszego rynku wydawniczego. Mówi się, że papier umiera, ale to nie musi być prawdą, o ile projekty wydawnicze będą realizowane przy współpracy z czytelnikami, a nie na podstawie decyzji samego Wydawcy.

Wydaj własną książkę

71 osób kwotą 6327 zł wsparło na beesfund.com ambitny plan wydania książki o… crowdfundingu. W zamian za wsparcie społeczności zaoferowano min. egzemplarze książki, ekotorby CrowdfunderBag, certyfikaty fundatora, szkolenia i pakiety sponsoringowe. Aż 129 egzemplarzy książki zostało sprzedanych przed jej wydaniem, ba! ukończeniem jej pisania. – Zapytaliśmy społeczność, potencjalnych czytelników, czy chcą żeby taka pozycja powstała i czy są skłonni wesprzeć nasz pomysł – opowiada Karol Król, współautor książki.  – Projekt zakończył się sukcesem, więc wiemy, że dalsze nakłady na wprowadzenie jej do szerokiej dystrybucji są w pełni uzasadnione – dodaje. Autorzy książki pominęli kosztownych pośredników, zachowali pełną kontrolę nad projektem, a o książce już napisały największe polskie media.

beesfund.com/projekty/pokaz/71,crowdfunding-na-papierze

Stwórz sobie miejsce pracy

Zespół pracowników zwolnionych z GOOD Magazine postanowił wziąć sprawy w swoje ręce i postanowił wydawać własny magazyn. Pomysł na Tomorrow został przyjęty z dużym entuzjazmem i początkowy cel finansowy w wysokości $15 000 został przekroczony ponad 3-krotnie. Niemal 1800 osób wsparło projekt, a redakcja sama stworzyła sobie miejsce pracy i według własnej wizji realizuje magazyn, zachęcając społeczność do jego współtworzenia.

www.kickstarter.com/projects/tomorrowmag

Nie wierz w rynkowe trendy

Obecnie tworzy się coraz mniej fotoreportaży, gdyż ta forma dziennikarska jest relatywnie droga. Z pozyskaniem kapitału od czytelników nie miała jednak problemu Tina Bauer, która zainteresowała społeczność historią Niemek mieszkających na Islandii. Pozyskane €7 085 umożliwiło jej opracowanie i wydanie albumu, który obecnie jest dostępny w modelu print on demand.

startnext.de/lovely-home-iceland/

Okiem eksperta:

Rynek wydawniczy jest trudny nie dlatego, że ludzie przestają płacić za treści i czytać, ale dlatego że się do nich nie trafia. Wiele mówi się o wielkich zmianach, jak zamknięcie drukowanej wersji amerykańskiego Newsweeka lub wzroście popularności self-publishingu.

Finansowanie społecznościowe jest dobrym narzędziem dla wydawnictw, które wchodząc w interakcje z potencjalnymi czytelnikami wiedzą, czego Ci oczekują, szacują popyt, obniżają koszty marketingu i dystrybucji, a przede wszystkim nie mrożą kapitału w magazynach pełnych niesprzedanych książek. To także szansa dla każdego, kto ma pomysł, który porwie społeczność. Wydawca, producent i dystrybutor? Byli niezbędni przed rewolucją społecznościową, teraz potrzebny jest zaangażowany fan.

Crowdfunding to mechanizm pozyskiwania kapitału na realizację przedsięwzięć biznesowych, kulturalnych i społecznych od Internautów. W zamian za wsparcie inicjatora projektu, społeczność otrzymuje unikalne bonusy, produkty, usługi lub akcje w spółkach. Cykl powstaje dzięki współpracy Proseed Online z Beesfund – pierwszym w Polsce portalem udziałowego finansowania społecznościowego.

Komentarze