Finansowanie społecznościowe projektów filmowych to atrakcja dla obu stron. Twórcy mogą pozyskać kapitał na realizację, a społeczność uczestniczyć w powstawaniu projektu, otrzymać ekskluzywne produkty, a w przypadku projektów inwestycyjnych, zostać koproducentem. Branża filmowa to ogromne budżety, często długie lata pracy nad realizacją filmu i dziesiątki zaangażowanych w produkcję osób. Wielu młodych twórców ma spore problemy, by mimo świetnego wykształcenia, talentu i doskonałych pomysłów przejść z etapu planowania do realizacji. Scenariusz filmu „Jesteś Bogiem”, jednej z najgłośniejszych premier tego roku, czekał na przeniesienie na srebrny ekran aż 10 lat! Crowdfunding na świecie i – w coraz większym stopniu – w Polsce pozwala przyspieszyć realizację projektów filmowych. Zmienia też w istotny sposób układ sił, pozwalając młodym filmowcom tworzyć, a widzom samodzielnie decydować o tym, co będą oglądać. HEL, czyli fabularny debiut na 3 platformach Ekipa Amondo Films dzięki finansowaniu społecznościowemu stara się pozyskać środki na dokończenie swojego pełnometrażowego debiutu. „HEL” to thriller, którego akcja toczy się na odciętym od świata Półwyspie Helskim. Trailer robi duże wrażenie i nasuwa skojarzenia z twórczością Davida Lyncha.   Brakujące 80 000 złotych na dopracowanie obrazu Amondo Films stara się pozyskać na platformie Beesfund.com. To pierwszy projekt finansowania społecznościowego pełnometrażowego filmu fabularnego w Polsce. Co szczególnie ciekawe twórcy filmu prowadzą już trzecią akcję crowdfundingową! Wcześniej zebrali kilka tysięcy złotych na francuskiej platformie dedykowanej filmom i popularnym IndieGoGo. Historia zapomnianego generała Również na Beesfund.com można wesprzeć projekt filmu „PATRIOTa”. To dokumentalny projekt Jacka Suta, reżysera i producenta pracującego na co dzień w TVN. Opowiada historię polskiego generała Zdzisława Starosteckiego, którego życie to faktycznie gotowy scenariusz. Starostecki przeżył zesłanie na Kołymę, walczył o Monte Cassino i wreszcie już na emigracji rozpoczął pracę w Centrum Badań Obronnych US Army. W latach 80. był szefem zespołu pracującego nad systemem rakietowym Patriot i osobiście skonstruował głowicę rakiety. Mało kto zna tę historię, dlatego Sut zwrócił się do internautów o pomoc w dokończeniu pełnej przygód i trudności produkcji filmu. 32 000 zł, które reżyser próbuje pozyskać w ramach crowdfundingu pozwoli na zamknięcie dokumentu, który jest obecnie gotowy w 80%. - Musze dograć trochę kontekstowych zdjęć, zakupić licencje do materiałów archiwalnych, sfinalizować montaż, wgrać lektora, znaleźć kompozytora, który napisze muzykę i udźwiękowić film – mówi Sut. Patronat nad akcją finansowania społecznościowego objął miesięcznik Maleman, który wspierającym produkcję filmu udostępni darmowe egzemplarze pisma lub trzymiesięczną prenumeratę. Iron Sky, Yes-Meni i wiele, wiele innych… Filmowych realizacji, które powstały dzięki wsparciu społeczności było mnóstwo. Dotychczas najgłośniejszym z nich jest komedia sci-fi „Iron Sky”. 20% z budżetu opiewającego na 6,5 miliona euro pozyskano w ramach hybrydowego projektu crowdfundingowego. Coraz częściej jednak swoich sił próbują w crowdfundingu też uznani twórcy, a nie jedynie debiutanci. Na portalu społeczności żydowskiej jakiś czas temu fani Woody’ego Allena próbowali zebrać środki, dzięki którym chcieli zaprosić znanego reżysera do realizacji kolejnej produkcji w Izraelu. Fundusze na nakręcenie filmu dokumentalnego pozyskała m.in. znana aktorka Whoopi Goldberg, a kolejną część swoich przygód związanych z demaskowaniem poczynań wielkich korporacji próbują sfinansować wraz ze społecznością YesMeni. Okiem eksperta: Rynek filmowy opiera się decyzjach finansowych relatywnie wąskiej grupy, która dysponuje odpowiednim kapitałem i kontaktami. Duży wpływ na jego rozwój mają też dotacje, przyznawane z reguły uznaniowo lub według zmiennych zasad. A przecież także w Polsce tysiące osób rocznie kształcą się, zyskują doświadczenie przy małych produkcjach i mają ciekawe pomysły na realizacje filmowe. Bariera wejścia na rynek masowy może zostać obniżona, a nawet ograniczona dzięki finansowaniu społecznościowemu, ponieważ stwarza ono możliwość uniezależnienia się od tradycyjnych uczestników tego rynku. Jednocześnie pokazanie „drugiej strony kamery” jest bardzo interesujące dla widza, który może zapłacić za wejście na plan, zostanie małym koproducentem, czy inną formę współudziału w powstaniu filmu. Oznacza to, że nie tylko sprzedaż biletów kinowych i praw do dystrybucji na różnych polach ekstrapolacji mogą być źródłem przychodu dla producentów. Najważniejsze jednak, że dzięki internetowej społeczności młodzi twórcy mogą zadebiutować, a dobre scenariusze nie marnują się w szufladach. Crowdfunding to mechanizm pozyskiwania kapitału na realizację przedsięwzięć biznesowych, kulturalnych i społecznych od Internautów. W zamian za wsparcie inicjatora projektu, społeczność otrzymuje unikalne bonusy, produkty, usługi lub akcje w spółkach. Cykl powstaje dzięki współpracy Proseed Online z Beesfund – pierwszym w Polsce portalem udziałowego finansowania społecznościowego. Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (©fergregory)

Zobacz również