Jedną z najprężniej rozwijających się na świecie gałęzi finansowania społecznościowego jest crowdfunding przedsięwzięć związanych ze sportem. Korzystają z niego zarówno drużyny piłkarskie, które popadły w finansowe tarapaty, jak i uznani sportowcy chcący zrealizować nowe pomysły i podzielić się z fanami swoim doświadczeniem. To świetna okazja dla fanów, którzy nierzadko tworzą duże i dobrze zorganizowane społeczności, są więc skłonni współtworzyć ciekawe projekty. Wasz klub w Waszych rękach W mediach na całym świecie głośno ostatnio o akcji ratowania grającego w hiszpańskiej trzeciej lidze Realu Oviedo. Drużyna od kilku lat jest w coraz większych tarapatach finansowych i choć jeszcze kilka lat temu grała w Primera Division, to ma za sobą karne degradacje i wyprzedanie najlepszych zawodników. By dalej funkcjonować musi pozyskać do 17 listopada 2 miliony euro. Dzięki specjalnej stronie internetowej klub rozpoczął sprzedaż akcji klubu w cenie 11,50 euro za sztukę. W akcji wzięły już udział tysiące miłośników piłki nożnej zarówno z Hiszpanii, jak i całego świata (strona internetowa dostępna jest m.in. w językach chińskim, arabskim i rosyjskim). Poza drobnymi akcjonariuszami klubowi udało się pozyskać również większe wpłaty – 100 000 euro na ratowanie klubu przeznaczył Real Madryt, który swoje opłacone udziały w drużynie z Oviedo przekaże lokalnym władzom. To nie pierwsza tego rodzaju inicjatywa. Platformy na całym świecie – choć nie zawsze używają słowa crowdfunding – pomagają ratować drużyny i rozwijać kluby na całym świecie. Robią to zarówno w formie projektów udziałowych (sprzedaż akcji), jak i stosując tradycyjne metody, jak przedsprzedaż karnetów, koszulkek czy gadżetów. W Anglii można znaleźć kilka takich przykładów, a swego czasu pojawiła się także inicjatywa finansowania w ten sposób Polonii Warszawa, nad którą przez krótki czas wisiało widmo degradacji o kilka klas rozgrywkowych. Naucz się od najlepszych Pierwszy projekt finansowania społecznościowego związany ze sportem w Polsce zorganizowany został przez… brydżystów. Na Beesfund.com poznańskie środowisko skupione w Szkole Brydża Sportowego zebrało środki na rozwój działalności poprzez kolejny kurs brydża sportowego dla początkujących. Akcja zakończyła się sukcesem, a dzięki promocji projektu finansowania społecznościowego całą inicjatywą zainteresowały się lokalne media. – Ten model sprawdził się rewelacyjnie i niebawem rozwijamy naszą działalność w 5 kolejnych miastach – mówi Paweł Jassem, założyciel Szkoły i Mistrz Świata z 2010 roku. – Będziemy kontynuować współpracę z portalem beesfund.com, bo to pozwala nam precyzyjnie testować lokalny rynek i planować dalsze kroki – dodaje. Szkoła Brydża Sportowego jest ciekawym i właściwie pierwszym w Polsce przykładem spółki, która o crowdfunding opiera swoją strategię rozwoju. Pozwala on młodym przedsiębiorcom bezpiecznie zbadać rynek  – jeśli nie zbiorą wystarczająco dużo środków od społeczności, to nie rozpoczną działalności w nowym mieście. Do eksperymentu nie potrzebują dużej inwestycji finansowej. Okiem eksperta Finansowanie społecznościowe opiera się przede wszystkim na zaangażowaniu wspierających. W projektach sportowych, które wywołują ogromne emocje kibiców, jest ono szczególnie zauważalne i skuteczne. W przypadku Realu Oviedo poza wsparciem finansowym z całego świata obserwujemy ogromną aktywność miłośników piłki nożnej w social media. Na Facebooku i Twitterze pojawiły się już tysiące wpisów reklamujących akcję ratowania hiszpańskiego klubu. Nie bez znaczenia pozostaje również „lokalny” charakter projektów sportowych, który pozwala na promocję inicjatywy w lokalnych mediach, wsparcie władz samorządowych etc. Szczególnie ciekawym kierunkiem rozwoju crowdfundingu w sporcie jest finansowanie społecznościowe o charakterze udziałowym. Wielu kibiców marzyło, by być współwłaścicielem swojej ukochanej drużyny. Dziś jest to możliwe również w Polsce. Polskie regulacje umożliwiają pozyskiwanie funduszy przez sprzedaż akcji do równowartości 100 000 euro. Można podejrzewać, że niebawem pierwszy klub sportowy zdecyduje się na taką formę zaangażowania kibiców w rozwój drużyny.   Crowdfunding to mechanizm pozyskiwania kapitału na realizację przedsięwzięć biznesowych, kulturalnych i społecznych od Internautów. W zamian za wsparcie inicjatora projektu, społeczność otrzymuje unikalne bonusy, produkty, usługi lub akcje w spółkach. Cykl powstaje dzięki współpracy Proseed Online z Beesfund – pierwszym w Polsce portalem udziałowego finansowania społecznościowego.   Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (© Ivelin Radkov)

Zobacz również