Aktualności

Czy europejska wieprzowina podbije rynki Kanady i Japonii?

Zbliżają się najważniejsze wydarzenia kampanii „Let’s Meat!” promującej europejską wieprzowinę na rynkach Japonii i Kanady – prezentacja na targach w obu krajach. Już w tym tygodniu rusza impreza Toronto Food & Drink Market, która potrwa w dniach 8-10 kwietnia 2016. Chwilę później, w dniach 13 – 15 kwietnia, w Tokio odbędą się targi Japan Meat Industry Fair.

Na obu imprezach powstanie wspólne stoisko producentów i przetwórców mięsa wieprzowego z UE, na którym odbywać się będą zarówno rozmowy biznesowe, jaki i pokazy kulinarne kończące się degustacjami przygotowanych potraw. Dodatkowo, w Toronto pierwszego dnia targów odbędzie się inauguracyjne seminarium i rozmowy B2B w Konsulacie Generalnym RP „O polsko-kanadyjskiej współpracy. Czy polskie mięso podbije kanadyjskie stoły?”.

Wydarzenia organizowane są w ramach kampanii promocyjno-informacyjnej „Rozsmakuj się w Europie”, prowadzonej na zlecenie Związku „Polskie Mięso”, zrzeszającego blisko 70 największych polskich producentów branży mięsnej. Witold Choiński, prezes Związku, wyjaśnia:

Kampania „Rozsmakuj się w Europie”prowadzona będzie w latach 2015 – 2018. Skierowana jest do odbiorcówbiznesowych. Wśród zaplanowanych działań znajduje się m.in. prezentacja oferty na najważniejszych targach spożywczych w Japonii i w Kanadzie czy organizacja misji gospodarczych. Powstała też strona kampanii: www.letsmeat.eu. Już w tym tygodniu lecimy z przedstawicielami polskich firm mięsnych do Toronto, gdzie powstanie pierwsze stoisko targowe w ramach kampanii, a także odbędzie się inauguracyjne seminarium w Konsulacie RP. Odnotowujemy duże zainteresowanie naszą wizytą ze strony kanadyjskich partnerów.

Hasłem przewodnim i sloganem kampanii jest: „Let’sMeat!”, zachęcające do zapoznania się z europejską wieprzowiną. Dlatego też na stoiskach odbędą się pokazy kulinarne wraz z degustacjami, których motywem przewodnim będzie spotkanie kuchni europejskiej z kuchnią kanadyjską i japońską. Temu motywowi podporządkowana jest scenariusz pokazów oraz menu. Marcin Budynek, kucharz odpowiedzialny zaorganizację pokazów w Toronto, opowiada:

Kanada jest kulinarnym tyglem smaków. W naszym menu wykorzystane zostaną tradycyjne elementy kuchni kanadyjskiej, połączone z nowymi trendami z Europy. Głównym składnikiem dań będzie oczywiście wieprzowina, jednak istotna rolę dla wdrożenia idei kulinarnego spotkania spełniać będą także różnego rodzaju dodatki. Nie zabraknie charakterystycznych dla Kanady owoców lasu: grzybów czy żurawiny. Idealnie do dań mięsnych pasuje także flagowy dla Kanady syrop klonowy, który charakteryzuje się przyjemnym smakiem oraz aromatem czy oryginalny specjał kuchni kanadyjskiej –  liść paproci. W menu znajdą się więc m.in. kotlety mielone z łopatki wieprzowej w sosie grzybowym i z puree ziemniaczanym z dodatkiem oscypka czy wieprzowina pieczona w cieście francuskim z sosem żurawinowym i smażonym liściem paproci.

KoheiYagi, kucharz odpowiedzialny za organizację pokazów kulinarnych w Tokio, dodał:
W europejskiej wieprzowinie Japończycy cenią delikatność, smak umami oraz posmak tłuszczu.Propozycje dań w menu na pokaz zostały przygotowane w taki sposób, aby podkreślić te właśnie atrakcyjne dla Japończyków cechy europejskiej wieprzowiny. W menu wykorzystane zostaną tradycyjne elementy kuchni japońskiej, takie jak wasabi, sosKanzuri czy miso, połączone z europejską wieprzowiną i europejskimi dodatkami i przepisami kulinarnymi. W menu znajdzie się więc m.in. typowe japońskie danie – wieprzowina z imbirem, lecz z dodatkiem polskiego chrzanu czy kakuni (boczek) przyrządzony w polskiej wódce, a także tradycyjny, polski bigos.

Celem pokazów i degustacji jest przedstawienie potencjalnym konsumentom, że europejska wieprzowina może mieć nowe i niekonwencjonalne zastosowanie w daniach znanych Kanadyjczykom i Japończykom z codziennego życia, które skutkować mają zaskakującymi doznaniami smakowymi. Pokaz będzie swoistą inspiracją do nowych kulinarnych spotkań oraz eksperymentów. Zachęci też do zakupu europejskiej wieprzowiny.

Zarówno rynek kanadyjski, jak i japoński są bardzo interesujące z punktu widzenia europejskich producentów wieprzowiny. Związek Polskie Mięso – organizator kampanii „Rozsmakuj się w Europie”– liczy więc, iż przyniesie ona wymierne skutki w postaci rosnących słupków eksportu wieprzowiny do obu krajów.

Katarzyna Oponowicz, Związek Polskie Mięso

Komentarze