Aktualności Fundusze Know How

Dotacje z 8.1 – wybierz firmę piszącą wniosek

Picture 7

Chcesz przemienić pasję w biznes, ale nie masz wystarczająco dużo pieniędzy ? To już ostatnia okazja, by pozyskać fundusze na innowacyjną e-usługę z działania 8.1 PO IG. Zostało niewiele czasu, dlatego sprawdź, jak współpracować z firmą wyspecjalizowaną w pisaniu wniosków.8 lipca rozpocznie się nabór do III rundy działania 8.1. Wnioski należy złożyć najpóźniej 19 lipca 2013 r.
Przypominamy tekst, który ukazała się w #4 numerze SMARTBIZNES.

Dofinansowanie przeznaczone dla mikro- i małych przedsiębiorców można wykorzystać na „wytworzenie, świadczenie i aktualizację usług cyfrowych drogą elektroniczną”, np. na stworzenie oprogramowania lub aplikacji. Do tej pory dzięki dotacjom z działania 8.1 zrealizowano ponad 2 tys. projektów informatycznych. Łatwo dostepne, bezzwrotne pożyczki pobudziły zaangażowanie Polaków w biznes internetowy. Na własny e-biznes można pozyskać od 20 tys. do 700 tys. zł.

Wysokość wsparcia może wynosić do 70% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, a w przypadku przedsiębiorców poniżej 27 roku życia – do 80%.

Chętnych na unijne pieniądze jest wielu, jednak o tym, kto je dostanie, decyduje nie tylko ocena pomysłu, lecz także wniosek – poprawnie przygotowany i złożony w PARP. W spełnieniu wymogów formalnych pomagają firmy specjalizujące się w pisaniu wniosków – koszt takiej usługi wynosi od 3,5 tys. do 12 tys. zł. Jeśli twój wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony, firma pobierze od ciebie dodatkowe success fee w wysokości 3-4% kwoty dofinansowania.

Czy niecały miesiąc, który pozostał do końca III naboru, wystarczy na przygotowanie poprawnego wniosku? To jest możliwe, ale wymaga twojego zaangażowania. Dobra firma pomoże we wszystkim, w czym jest w stanie pomóc, ale nie napisze wniosku bez twojego wkładu. – Na przygotowanie dokumentów w normalnym tempie potrzebują nawet do 2 miesięcy, licząc od daty podpisania umowy do złożenia wniosku – mówi Maciej Zieliński z Can Expect Sp. z o.o., który przez kilka tygodni sprawdzał tego typu oferty.

Żeby przyspieszyć pisanie wniosku, należy odpowiednio przygotować się do współpracy. Wkład merytoryczny – jak opisanie pomysłu, modeli biznesowych, opracowanie tabeli z przychodami i kosztami podczas trwania projektu, opisanie wskaźników oraz danych firmy – jest po twojej stronie. Nigdy nie zostawiaj tego podmiotom zewnętrznym – ich celem jest stworzyć dobry wniosek, twoim – zrealizować go i rozliczyć. Jednak mając u boku rzetelnych specjalistów, nie zostajesz sam na polu bitwy. – Często korzystaliśmy z porad opartych na ich doświadczeniu, np. jakie kwoty powinny być przeznaczane na konkretne działania i czego należy unikać podczas pisania wniosku; później można mieć problem w rozliczeniu takich zaplanowanych w ciemno zakupów – mówi Maciej Zieliński.

Oczywiście specjaliści udzielą także podpowiedzi w zakresie rozliczania wniosku. Kiedy spisałeś już podstawowe informacje o twoim pomyśle, współpracująca firma zajmie się kompleksowym przygotowaniem wniosku, tj. opisem, analizą finansową, opracowaniem budżetu i etapów realizacji projektu. Dzięki wiedzy specjalistów od wniosków będziesz mieć ponadto pewność, że w twoim dokumencie zawarte zostaną odpowiednie sformułowania i „regułki”, które zwiększają szansę otrzymania dotacji. Złożeniem przygotowanego wniosku w PARP oraz monitorowaniem przebiegu rozpatrywania zajmie się już współpracująca z tobą firma. – W danych wnioskodawcy zazwyczaj podaje się numer faksu takiej firmy, więc to jej przedstawiciele odbierają wszelką korespondencję z PARP-u i informują cię o treści pism. Jeśli są to uwagi do wniosku, to od razu przesyłają termin ich realizacji i umawiacie się na spotkanie w celu podpisania wprowadzonych poprawek – mówi Zieliński. Firma prześle również poprawiony wniosek do PARP.

Przy gotują wniosek i zrealiz ują pomysł

A co, kiedy wpadniesz na genialny pomysł, ale brak Ci umiejętności w jego realizacji? W takiej sytuacji najlepiej poszukać partnerów z kompetencjami, najlepiej kierując się rekomendacjami znajomych. Jednak gdy czas goni, z pomocą ponownie mogą przyjść podmioty zajmujące się pisaniem wniosków. Wiele z nich ma w swojej ofercie także usługi programistyczne i graficzne. W takiej sytuacji na barkach współpracującej firmy spoczywa dodatkowo opracowanie we wniosku opisu pomysłu od strony technicznej. Rozliczenie wykonania takich usług nastąpi ze środków unijnych.

Na co zwracać uwagę?

Wiele firm chwali się wysoką skutecznością w opracowywaniu wniosków i pozyskanych w związku z tym dotacji. Zamiast wierzyć na słowo, sprawdź efekty ich pracy. Poproś o referencje – nazwy firm, którym pomogły, i zweryfikuj je na stronie PARP w działach „Lista wniosków zaakceptowanych do dofinansowania” i „Lista podpisanych umów”. Jeżeli uda ci się znaleźć dane kontaktów – zapytaj takiego beneficjenta, czy współpraca była satysfakcjonująca. – W poprzednich naborach warto było dodać do umowy zapis mówiący o tym, że jeśli wniosek zostanie odrzucony, to taka firma poprawi go i bezpłatnie złoży w kolejnej rundzie – mówi Maciej Zieliński. Zanim otrzymasz dotację, przygotuj się na jej rozliczanie, gdyż jest to jeden z najtrudniejszych i najbardziej czasochłonnych etapów tego typu dofinansowania.

Najlepiej wybierz firmę, która oprócz tego, że napisze wniosek, będzie także przygotowana do wspierania cię w trakcie realizacji projektu. Niektóre z nich zaproponują ci usługi zaprzyjaźnionych podmiotów, które się tym zajmują. – Część tych firm ma prowizję od polecenia, więc należy uważać na kiepskie rekomendacje – ostrzega Maciej Zieliński. – Średni koszt usługi rozliczania w działaniu 8.1 to ok 2-3 tys. zł za jeden etap – liczba etapów zależy od konstrukcji wniosku, zwykle projekty mają 3-5 etapów. Tego kosztu do wniosku wpisać jednak nie możemy, chyba że rozliczaniem wniosku zajmie się nasza księgowość w ramach ustalonego zakresu usług.

Materiał ukazał się w #4 numerze tygodnika SMARTBIZNES. W bieżącym numerze m.in. o pożyczce od PARPu w chwili pozyskania inwestora. Więcej tutaj.

Komentarze