Aktualności

E-commerce: FMCG w sieci – dwukrotny wzrost do 2014 roku

fmcg_med

Wartość e-handlu w Polsce rośnie o 30% rocznie. Duży potencjał tkwi w dobrach szybkozbywalych – za dwa lata e-FMCG osiągnie wartość 450 mln zł, dwa razy więcej, niż dziś.

Z analizy PayU wynika, że ponad 70% internautów kupiło przynajmniej raz produkty z kategorii FMCG przez internet. Aż co czwarty kupujący robi to regularnie średnio raz w miesiącu, a ponad połowa badanych sięgnie po takie towary w najbliższym półroczu. Polscy internauci najchętniej kupują produkty FMCG na platformach handlowych (70%). W drugiej kolejności (45%) wybierają sklepy internetowe, które prowadzą sprzedaż również w tradycyjnej formie.

Rozwój rynku e-FMCG w Polsce widać najlepiej na przykładzie branży spożywczej. Liczba e-sklepów w tym sektorze wzrasta od 2007 roku średnio o 35 proc. rocznie. Pod tym względem polski rynek jest odzwierciedleniem rynku brytyjskiego, który rozwijał się
w podobnym tempie, a dzisiaj charakteryzuje się najsilniejszym sektorem w Europie.
Obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 300 e-sklepów spożywczych. Udział e-delikatesów w odniesieniu do całego rynku spożywczego kształtuje się na poziomie 0,1-0,2%. Dla porównania w Wielkiej Brytanii sprzedaż online stanowi 4% całego rynku branży spożywczej, podczas gdy średnia europejska to 1,5%.

Wraz z rozwojem e-FMCG rozwijają się usługi, które stanowią wygodne narzędzia płatnicze dla konsumentów. Podczas zakupów online, polscy internauci najczęściej płacą szybkim przelewem, rzadziej kartą – aż sześć na 10 osób wybiera tę pierwszą metodę. Natomiast co trzeci internauta wykonał tradycyjny przelew lub zapłacił przy odbiorze – wynika z analizy PayU.

Komentarze