Aktualności Biznes

Firma: Zalando – dochodowy biznes w 14 krajach

Zalando

Zalando to wiodący sklep internetowy z branży modowej. Przez pierwsze dwa kwartały 2012 firma wygenerowała 471 mln euro przychodów. Zalando powstało w Niemczech, ale prowadzi szybką ekspansję w innych krajach, w tym w Polsce. Na nasze pytania dotyczące firmy odpowiada jej założyciel, Robert Gentz.

 

Kim są założyciele i kluczowe osoby w zespole?

David Schneider i ja założyliśmy Zalando w 2008 r. Nasz trzeci dyrektor zarządząjący, Rubin Ritter dołączył do firmy pod koniec 2009 r. Na początku mieliśmy 15-osobowy zespół, który w ciągu 4 lat urósł do jednego z największych pracodawców w Berlinie – dziś zatrudniamy ponad 1000 pracowników z 30 różnych krajów. Średnia wieku w Zalando to 28 lat. Ta dynamika pozwala nam być elastycznymi i dowodzi jak efektywni mogą być młodzi ludzie.

Kim są wasi klienci? Jaką wartość dla nich tworzycie?

Obecnie naszą główną grupą docelową są kobiety, ale zauważamy też rosnące zainteresowanie Zalando wśród mężczyzn, między innymi poprzez artykuły sportowe. We wrześniu uruchomiliśmy pierwszą kolekcję dedykowaną mężczyznom – Zalando Collection Men. Nasi klienci należą do przedziału wiekowego 25-45.

Polityka darmowej dostawy i zwrotów stanowi zasadniczą część wartości dla klientów, a także naszego modelu biznesowego. Podczas całego procesu zamówień naszym głównym celem jest wsparcie klientów w wyborze produktu, dlatego poprzez wysokiej jakości zdjęcia i recenzje ułatwiamy im podjęcie decyzji i zmniejszamy ryzyko nieudanego zakupu.

Jaki jest model biznesowy Zalando?

Naszym celem jest przedstawienie najlepszej oferty mody on-line, poczynając od wachlarza produktów aż po szybką i darmową dostawę. Jesteśmy wyjątkową firmą pod względem wyselekcjonowanej gamy produktów. Nasi klienci mogą je śledzić dzięki nowym funkcjom na naszej stronie, takim jak: centralna wyszukiwarka, filtry i dobrze zorganizowany layout. Poprzez takie połączenie usług i wyboru produktów, osiągamy nasz cel, którym jest przekonanie klientów do zakupów na zalando.pl.

 

 

Czym Wasza firma wyróżnia się na tle konkurencji?

Posiadamy własny model biznesowy i naszym głównym celem jest zadowolenie klientów. Zalando jest wyjątkowe pod względem rozmaitej selekcji marek i produktów, a także usług w tym: darmowej infolinii, dostawy i zwrotów w ciągu 30 dni bez minimalnej kwoty zamówienia.

Nasi klienci są dla nas priorytetem. Chcemy zaoferować najlepsze doświadczenie zakupów on-line ubrań i obuwia poprzez asortyment, funkcjonalność strony oraz szybką i darmową dostawę. Żaden inny sklep nie oferuje ponad 100 000 produktów. W tym samym czasie nasza strona jest łatwa i przyjemna w użytkowaniu dzięki przejrzystemu interfejsowi, skutecznej wyszukiwarce i dobrze zaaranżowanej prezentacji produktów.

Ilu macie klientów, jakie wyniki finansowe osiągnęliście?

W Polsce oferujemy ponad 1 000 marek w tym 100 000 produktów. Zalando wystartowało w 2008 r. W 2010 roku Zalando wygenerowało 150 mln euro przychodu. W 2011 zwiększyliśmy sprzedaż ponad trzykrotnie, osiągając 510 mln euro przychodu, a rok 2012 jest jeszcze lepszy – tylko przez dwa pierwsze kwartały przychód wyniósł 471 mln euro. 50% naszych przychodów zostało wytworzonych poza naszą główną kategorią, którą są „buty”.

Zdobyliście jakieś nagrody lub wyróżnienia?

W czerwcu 2012 r. zdobyliśmy nagrodę European E-Commerce Award w kategorii “Best International Online Shop”, do której byli nominowani między innymi H&M, Asos czy Amazon. Niedawno zostaliśmy laureatem German Marketing Award 2012, gdzie stanęliśmy obok takich firm jak Schwarzkopf, Lufthansa czy Bosch.

Jakie były przełomowe momenty i decyzje w działalności firmy?

Kluczowym elementem naszej strategii jest ekspansja zagraniczna. Po ustabilizowaniu Zalando w Niemczech w 2009 roku uruchomiliśmy oddział w Austrii, w 2010 roku w Holandii i Francji, a w 2011 we Włoszech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. W tym roku zawitaliśmy na 7 nowych rynkach: w Polsce, Belgii, Hiszpanii, Szwecji, Danii, Finlandii i Norwegii. Obecnie już połowa naszych przychodów jest generowana za granicą.

Ważnym punktem było również poszerzenie asortymentu. Zaczynaliśmy od butów, później zwiększyliśmy ofertę o ubrania i o elementy wyposażenia wnętrz. Nadal kontynuujemy powiększanie naszego portfolio we wszystkich segmentach. Wyżej wspomniane rezultaty wspomagają naszą strategię ekspansji na nowych rynkach i w kategoriach produktowych.

Poza tym, Zalando jest znane ze swojego specjalnego marketing mix i profesjonalnego zespołu, który jest wysoce zaangażowany w realizowaniu celów firmy. Ponadto, staramy się rozwijać ważne procesy wewnątrz przedsiębiorstwa, aby wygenerować specjalny know how. Logistyka jest  jedną z naszych  najważniejszych kompetencji. Implementujemy zindywidualizowane modele, aby zapewnić optymalne połączenie z innymi oddziałami w Zalando i dzięki temu oferujemy najlepszą obsługę klienta.

Komentarze