Aktualności

Gemius: trendy na rynku e-commerce w 2011 r.

E-commerce: awantura o API Allegro. Foto: sxc.hu

Od kilku fal badania ponad 2/3 badanych internautów (w obecnej fali 70%) deklaruje, że dokonywało już zakupów online. Wśród najczęściej wskazywanych przez internautów zalet kupowania w sieci są: oszczędność pieniędzy (wskazana przez 38% korzystających z zakupów online), możliwość nabycia produktów najwyższej jakości (17%) oraz oszczędność czasu (15%).

Z potrzebą oszczędzania czasu wiąże się zjawisko dotyczące aukcji internetowych – coraz więcej osób, które z nich korzysta, wybiera częściej opcję „kup teraz” niż licytuje. Takie zachowanie deklaruje 85% badanych, którzy korzystają z serwisów aukcyjnych.

Z kolei z poszukiwaniem przez internautów jak najlepszych cen wiąże się rosnąca popularność takich narzędzi e-commerce, jak porównywarki cen (korzystanie z nich deklaruje 56 % kupujących online), serwisy z opiniami użytkowników (53%) oraz serwisy zakupów grupowych (18%).

Opinie internautów na temat najważniejszych cech zakupów różnią się w zależności od płci. Kobiety częściej deklarują przywiązywanie wagi do przyjemności z zakupów i oszczędności pieniędzy. Mężczyźni zwracają większą uwagę na jakość produktów
i oszczędzanie czasu na zakupach.

Postawy wobec zakupów – na czym najbardziej zależy kobietom i mężczyznom?

Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2011”.N=1300 (Wszyscy respondenci).
Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2011”.N=1300 (Wszyscy respondenci).

W zachowaniu internautów biorących udział w badaniu zaobserwowano jeszcze jeden ciekawy wzorzec – sprawdzanie produktów w tradycyjnych sklepach, a potem kupowanie online. Takie zachowanie deklarowali częściej mężczyźni, osoby z małej i średniej wielkości miast.

Internet jako źródło informacji o produktach i miejsce zakupu

Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2011”.N=1300 (Wszyscy respondenci).
Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2011”.N=1300 (Wszyscy respondenci).

Jeśli decydujemy się na zakup w sieci, coraz chętniej wybieramy płatność za pomocą systemów płatności internetowych, m.in. DotPay czy PayPal. W przypadku e-sklepów odsetek osób, którym zdarzyło się płacić poprzez system płatności wzrósł do 23 % (wzrost o 4 punkty procentowe w stosunku do poprzedniej fali badania). Wśród użytkowników aukcji internetowych odsetek wybierających płatności internetowe wyniósł 22 % (wzrost o 6 p.p. w porównaniu z poprzednią falą).

O tym, że polscy internauci są coraz bardziej zaznajomieni z różnymi sposobami dokonywania zakupów online świadczy również coraz częstsze wykorzystywanie do tego celu urządzeń mobilnych. Odsetek osób, które dokonały zakupów korzystając
z urządzenia mobilnego w stosunku do ubiegłego roku wzrósł o 6 punktów procentowych i wyniósł 16%.

Trendy na rynku

W porównaniu do poprzedniej fali raportu „E-commerce w Polsce”, w 2011 r. możemy zaobserwować rosnącą znajomość serwisów zakupów grupowych wśród internautów.

W poprzedniej fali badania 60% spośród tych internautów, którzy słyszeli o zakupach grupowych, nie znało nazwy żadnego serwisu. Obecnie odsetek ten zdecydowanie obniżył się i wynosi 20 % Największą znajomość wśród internautów odnotowały serwisy: Groupon.pl (66%), Citeam.pl (38%) oraz Grouper (26%). Z zakupów grupowych częściej korzystają osoby w wieku 25-34 lata, z wykształceniem wyższym, które dobrze oceniają swoją sytuację materialną, o dochodach 3-5 tys. PLN.

W najnowszej edycji raportu „E-commerce w Polsce” po raz pierwszy przedstawiono wyniki popularności serwisów ogłoszeniowych online – korzysta z nich jedna trzecia kupujących online. Liderami w rankingu są: Gratka.pl, Tablica.pl oraz Gumtree.pl.
Z serwisów ogłoszeń online, częściej korzystają internauci w wieku 20-24 lata, o dochodach poniżej 1 tys. PLN lub między 2-3 tys. PLN.

Znajomość wspomagana serwisów ogłoszeń online

Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2011”. N=862 (respondenci, którzy słyszeli o serwisach ogłoszeniowych)
Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2011”. N=862 (respondenci, którzy słyszeli o serwisach ogłoszeniowych)

Część raportu „E-commerce w Polsce” dotycząca preferencji internautów powstała na podstawie analizy danych zebranych za pośrednictwem ankiet internetowych w okresie od 22 listopada 2011 do 20 grudnia 2011.

Rynek w oczach sklepów internetowych

W tegorocznej edycji raportu „E-commerce” została wyodrębniona część dotycząca opinii e-sklepów na temat sytuacji na rynku. Badanie zostało zrealizowane we współpracy z porównywarką cen Okazje.info. Zaproszenia do badania zostały wysłane do losowej grupy e-sklepów z blisko 5000 sklepów internetowych współpracujących z tą porównywarką.

Sklepy internetowe biorące udział w badaniu w większości pozytywnie oceniają swoją kondycję finansową i aktualną sytuację na rynku. Wiele z nich deklarowało zdecydowany lub umiarkowany wzrost zysków i obrotów.

Ocena sytuacji finansowej przez sklepy internetowe:

Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2011”. N=204 wszystkie badane sklepy internetowe
Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2011”. N=204 wszystkie badane sklepy internetowe

Ponad to blisko 40 % ankietowanych sklepów uważa, że sytuacja na rynku e-commerce jest lepsza niż w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie, a 34% sklepów uznało, że sytuacja się nie zmieniła.

Z danych zgromadzonych w raporcie wynika, że sklepy internetowe pomimo dobrych nastrojów, nie spoczywają na laurach, ale podejmują aktywne działania związane z pozyskaniem nowych klientów i utrzymaniem dotychczasowych. Wprowadzają nowe metody płatności – blisko 75 % badanych sklepów udostępnia płatność za pomocą systemów płatności internetowych.

Metody płatności stosowane w ankietowanych sklepach internetowych

Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2011”. N=204 wszystkie badane sklepy internetowe
Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2011”. N=204 wszystkie badane sklepy internetowe

Komentarze