Kiedy klient oczekuje więcej, niż wynika z umowy, albo nie płaci ci w terminie – działaj. Nie masz czasu i zasobów – ani na spełnianie jego zachcianek, ani na oczekiwanie zapłaty. Jeśli widzisz, że w przyszłości będziesz w stanie sprzedać klientowi inne swoje towary albo jego rekomendacja może przynieść ci kolejnych kupujących – boisz się go stracić. Myślisz, żeby wyjątkowo wykonać dodatkową usługę lub dłużej poczekać na należność. Ale klienta łatwo zepsuć i zamienić „sytuację wyjątkową” w standardowe podejście „wszystko mi wolno”. Będziesz pozwalać na coraz więcej, karmiąc się iluzją, że masz dobrego klienta. Dlatego działaj! 1. Klient chce więcej? Sprawdź, ile dopłacasz Opieraj się na twardym rachunku, nie na emocjach. Na podstawie kosztów i czasu poświęconego na wytworzenie produktu lub usługi wyznacz jednostkowy koszt towaru albo godziny pracy. Nie zapomnij o kosztach dodatkowych – np. czasu poświęconego na rozmowę i korespondencję czy dojazd do klienta. Wtedy zobaczysz, ile rzeczywiście kosztuje poszerzanie zakresu zlecenia i czy opłaca ci się spełniać dodatkowe zachcianki klienta. 2. Postanowienia umowy egzekwuj także od „ważnego” klienta W jaki sposób? Przeczytaj w artykule autorstwa Klienta też można zwolnić. Autor: Joanna Hirsz-Kropińska, www.goodcustomerexperience.pl. Pobierz bezpłatny tygodnik SMARTBIZNES.co
Znalazłeś coś przydatnego w SMARTBIZNES? Opowiedz o tym znajomym, prześlij im magazyn, zaproś na SMARTBIZNES.CO. Więcej czytelników to dla nas większa motywacja. Dziękujemy!

Zobacz również