Leki, buty, komputery, laptopy – tych produktów boją się kupować kobiety w sklepach internetowych. Jeżeli chcesz im je zaoferować, musisz się postarać.

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Ceneo.pl, Polki najczęśćiej szukają w sieci produktów z kategorii: odzież, obuwie, dodatki (76% ankietowanych), dom i wnętrze (44,5%), zdrowie i uroda (43,7%), książki i muzyka (39%) oraz dla dziecka (33%). Przy czym istnieje korelacja międzu tym, czego konsumentki szukają w sieci, a tym co rzeczywiście kupują. Jeżeli produkt i sklep spełni ich wymagania, decydują się na zakup.

Kupowanie butów przez internet jest bardzo kontrowersyjne. Z jednej strony są częścią najczęściej kupowanej kategorii produktów, z drugiej - ponad jedna trzecia kobiet (35,8%) wciąż boi się ich zamawiać w sieci. Jeżeli sklep chce je oferować, powinien więc jak najbardziej udoskonalać możliwości zwrotu towaru, gdyby buty po prostu nie pasowały.

Polki obawiają się też kupować leków (59,7%), a także – całkowicie inaczej niż mężczyźni – komputerów i laptopów (23,9%).

Jeżeli twoją grupą docelową są właśnie kobiety, powinieś uwzględnić to, że inaczej podchodzą do zakupów niż mężczyźni. - Kobiety bardziej identyfikują się z marką, są bardziej skore do wyrażania pochwał pod adresem sprzedawcy. Więcej czasu spędzają na zakupach. Widzimy to choćby po takich parametrach jak czas wizyty, liczba odsłon, liczba oglądanych opisów czy filmów produktowych, a także czas spędzany na stronie poszczególnych produktów. Kobiety zdecydowanie bardziej nastawione są na zakupy nowości, w tym przypadku często przestają zwracać uwagę na cenę produktów – twierdzi Wojciech Tomaszewski, Dyrektor ds. Marketingu i E-commerce, Answear.com.

Nie zmienia to faktu, że cena jest istotnym kryterium. Ponad 84,6% respondentek stwierdziło, że to właśnie ona skłania ich do dokonywania zakupów sklepach internetowych, a nie tradycyjnych. Zapytane o to, co ma dla nich szczególne znaczenie kiedy kupują ubrania i buty, Panie odpowiedziały również, że opinie innych kupujących (64,1%) i dokładne opisy produktów (60,9% pytanych). Prawie połowa Polek  zwraca także uwagę na szybki termin realizacji zamówienia (48,5%).

Polki kupują również z myślą o bliskich. Nieco ponad 91% respondentek stwierdziło, że kupuje zawsze coś dla siebie, a dodatkowoaż ponad 42,3% dla dzieci i kolejne 38,8% dla partnerów.

Dane do raportu pochodzą z ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2013 roku wśród 1598 internautów oraz z badania w maju 2012 roku na próbie 2647 użytkowników Ceneo.pl. Odpowiedzi na pytania w kwietniu 2013 roku udzieliło 888 kobiet.

Dominującą grupą ankietowanych były osoby w wieku 31 - 40 lat, mieszkających w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców, z wyższym wykształceniem i będące w związkach małżeńskich z dziećmi.

Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (© Elnur).

Zobacz również