Aktualności

Lektury przedsiębiorcy: "Business Model Generation" Alexander Osterwalder, Yves Pigneur

"Business Model Generation" Alexander Osterwalder, Yves Pigneur

„Business Model Generation” to podręcznik uczący, jak opanować ten startupowy bałagan i uporządkować go w skalowalny i przewidywalny biznes. Podstawą do tych porządków jest Business Model Canvas, czyli sposób na ujęcie na jednej kartce spojrzenia z dystansu na całokształt działalności firmy.

BMC obejmuje: źródła przychodów i kosztów, klientów wraz z metodami dotarcia do nich i zatrzymania na dłużej, zewnętrzne podmioty niezbędne nam do osiągnięcia sukcesu, działania, nad którymi spędzać będziemy większość czasu, oraz zasoby stanowiące o wartości przedsięwzięcia. Kluczowy element diagramu to wartość dostarczana klientowi przez produkt lub usługę.

Jedną z częstych przyczyn porażek startupów jest brak umiejętności skupienia się na tym, co najważniejsze. W kreatywnym garażowym chaosie pomysły płyną wartkim nurtem i czasami trudno nie ulec pokusie realizowania ich za wszelką cenę.

Prawidłowo wypełniony BMC potrafi sprowadzić na zespół nagłe olśnienie: teoretycznie spójny biznes po analizie na diagramie rozpada się na kilka działalności różniących się od siebie wszystkim – począwszy od docelowych klientów, przez relacje z nimi, po generowane koszty. Jeśli takie odgałęzienie jest na tyle dojrzałe, aby utrzymać się samodzielnie na powierzchni, to należy wydzielić je do osobnej spółki lub działu.

W startupie nadmiar możliwości zabija, bo czas i zasoby są na wagę złota.

Autorzy połowę książki poświęcają konstruowaniu BMC i analizie wzorców, które można wychwycić, przyglądając się diagramowi. Następnie opisują w szerszym kontekście proces projektowania modeli biznesowych, sugerując sposoby na wydobycie maksimum kreatywnego potencjału z zespołu poprzez zastosowanie prototypowania, „burzy mózgów” i różnych technik pozwalających lepiej zrozumieć klienta.

W dalszej części efekt kreatywnej pracy zespołu poddawany jest analizie w poszukiwaniu szans na rozwinięcie biznesu i udoskonalenie aktualnego modelu. Na tej podstawie budowany jest proces stałego ulepszania firmy i dostosowywania jej do zmieniających się warunków rynkowych.

Książka została bardzo efektownie zaprojektowana i przez samą formę zachęca do zgłębiania tematu. Jak przystało na pozycję traktującą o procesie kreatywnym, większość stron wypełniają obrazki, szkice i diagramy.

Darmowa próbka (aż 70 stron!) dostępna jest pod adresem: businessmodelgeneration.com/book.

Robert Janeczek

Patronat nad działem książek:

Komentarze