Rosyjskojęzyczny Internet to 100 mln internautów. Rynek e-commerce w Rosji rośnie z roku na rok o 30% (w 2011 był wart 9 mld dol.). Wciąż jest tam miejsce dla przedsiębiorstw ze skutecznym modelem biznesowym.
Nie dziwi więc fakt, że inwestorzy wydają dziesiątki milionów dolarów na rozwój rosyjskojęzycznych projektów, w tym głównie e-sklepów.
30 mln dol. pozyskał niedawno sklep internetowy z narzędziami Vseinstrumenti.ru. Inwestorem jest rosyjski fundusz Zoom Capital. Wcześniej JP Morgan
zainwestował od 40 do 80 mln dol. (dokładna kwota nie jest znana) w LaModa.ru - projekt Rocket Internet, będący adaptacją platformy Zalando, sprzedającej obuwie i odzież. Stosunkowo mniejsze kwoty otrzymały we wrześniu OneTwoTrip (9 mln dol. od Phenomen Ventures) oraz Dnevnik.ru (5 mln dol. od Runa Capital).
W Rosji można więc pozyskać pieniądze pozwalające na szybki rozwój firmy, i to o wiele większe, niż w Polsce. Rynek ten jest nam również bliższy zarówno geograficznie, jak i kulturowo, co ułatwia prowadzenie interesów. Ze względu na zamiłowanie mieszkańców regionu do korzystania z rosyjskojęzycznych usług konkurencja jest mniejsza niż w "globalnym", angielskojęzycznym Internecie.
Czy - i jak - robić biznes w Rosji? Odpowiedzi znajdziesz w 24 numerze Proseeda, gdzie przyglądamy się rynkowi rosyjskojęzycznemu. Wystarczy zasubskrybować
magazyn w opcji z dostępem do archiwum.