Na nowy rok chętnie planujemy zmiany, podobnie jest z firmami. Jak sobie z tym radzą? Okazuje się, że aż 70% zmian w polskichprzedsiębiorstwach kończy się niepowodzeniem. Dzisiaj opublikowano raport z Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą.
Autorzy ze Szkoły
Zarządzania Zmianą przebadali ponad 200
organizacji, w większości dużych firm, które przeprowadzały różnego rodzaju zmiany. Dotyczyły na przykład restrukturyzacji, fuzji lub przejęcia, redukcji kosztów, przebudowania
strategii, przeprojektowania procesów, wprowadzenia nowego
oprogramowanie czy systemów IT. Z jakim efektem firmy realizowały zmiany? Okazuje się, że tylko w mniej niż 30% przypadków udało się całkowicie zrealizować zakładane cele.
Dlaczego tak się dzieje?
– Jedna z najważniejszych przyczyn to kłopoty z wewnętrzną komunikacją w firmie. Zbyt często jest jednostronna. To znaczy, że pracownicy są tylko informowani o tym, co się dzieje. Tymczasem wdrażanie zmian w firmie przynosi najlepsze efekty wtedy, gdy z pracownikami się rozmawia i słucha się, co mają do powiedzenie, ponieważ wtedy są w ten
proces zaangażowani – mówi Jarosław Rubin, założyciel Szkoły Zarządzania Zmianą, konsultant procesów zmian w firmach.
Z niewłaściwej komunikacji wynikają konkretne problemy. Ankietowani najczęściej wskazywali emocje pracowników (19%) oraz sabotowanie procesu zmian przez niektórych pracowników (13%) jako poważne przeszkody we wdrażaniu zmiany.
Jak to robić dobrze?
Co miało największy pozytywny wpływ na proces przeprowadzania zmiany? Tu ankietowani wskazywali na pierwszym miejscu na postawę
menedżerów najwyższego szczebla (
prawie 55%), a na drugim na
zaangażowanie pracowników w proces zmian (44%).
– Moje doświadczenie potwierdzają, że gdy szef stał z boku,
wdrożenia zawsze kończyły się problemami. W przeprowadzaniu zmiany potrzebna jest wizja i moc sprawcza. Obie te rzeczy jednoznacznie wiążą się z szefem firmy – mówi Roman Wendt Prezes
Zarządu Stowarzyszenia Interim Managers.
Z raportu wynika, że ponad 60% firm, które osiągnęły cele, wykorzystywało coaching i mentoring dla swoich pracowników, dla porównania – w przypadku firm nierealizujących celów zrobiło tak o połowę mniej przedsiębiorstw.
– Zmiany wywołują napięcia, a wśród pracowników wzrasta poziom stresu i niepewności. Coaching i mentoring pomagają o tyle, że wzmacniają pewność siebie i ułatwiają wykorzystanie swoich umiejętności, talentów i atutów także w sytuacji, kiedy trzeba zmienić niektóre nawyki – wyjaśnia Wiesław Grabowski Koordynator Szkoły Zarządzania Zmianą w Warszawie.
Raport pokazuje jeszcze jedną ciekawą rzecz. Jeśli polskie firmy decydowały się na zmiany w różnych obszarach, to często uwzględniały przy tym zmiany w kulturze organizacyjnej.
– Kulturę organizacyjną porównam do środowiska, które może sprzyjać rozwojowi określonych kompetencji lub ten proces hamować. Dziś świat i rynki zmieniają się tak dynamicznie, że kluczowe jest stworzenie środowiska korzystnego dla zmian i wspierającego
elastyczność. Optymistyczne jest to, że polscy przedsiębiorcy i menadżerowie coraz lepiej zdają sobie z tego sprawę – podsumowuje
Marek Janigacz, koordynator Szkoły Zarządzania Zmianą w Krakowie, konsultant i trener
biznesowy.
* Raport powstał na bazie Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą, przeprowadzonego w listopadzie i grudniu 2015 r. przez Szkołę Zarządzania Zmianą. W badaniu wzięło udział 212 respondentów. Prawie 30% z nich należało do kadry zarządzającej organizacją, a kolejne 40% kierowało wdrożeniem opisywanej zmiany samodzielnie lub w ramach zespołu projektowego. To największe tego rodzaju badanie przeprowadzone w Polsce.
zmiana.edu.pl