55% Polaków w ogóle nie interesowało się zakupem nieruchomości, które pochodziły z rynku wtórnego – wynika z badania TNS Polska dlaserwisu Oto Dom. Za co cenimy mieszkania pochodzące z rynku pierwotnego?
Zdaniem eksperta rynku nieruchomości, mieszkania w nowym budownictwie są znacznie chętniej kupowane niż lokale na starszych osiedlach. - Decydujące są względy praktyczne - mówi Tomasz Wilczek, dyrektor generalny RED Real Estate Development. - Nowe mieszkania są
najlepszą inwestycją, klienci mają wpływ na ich ostateczny kształt, od początku czują się jak u siebie.
Więcej nowych mieszkań
Na rynku nieruchomości nie brakuje nowych mieszkań. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w ciągu całego 2015 roku
firmy deweloperskie oddały do użytku 62,5 tys. lokali mieszkaniowych. To
wzrost o 5,7 proc. względem poprzedniego roku. Deweloperzy rozpoczęli budowę 86,5 tys. mieszkań - aż o 24,1 proc. więcej niż w 2014.
- Nowe mieszkania sprzedają się lepiej niż starsze lokale - Teresa Witkowska, dyrektor
sprzedaży osiedla Alpha Park w Warszawie. - Zwłaszcza młode osoby często wolą nawet poczekać aż zakończy się realizacja danej
inwestycji, niż wydać
pieniądze na mieszkanie dostępne od ręki, ale w starym budownictwie – dodaje.
Dlaczego wolimy nowe mieszkania?
Najwięcej osób jako zaletę mieszkania z rynku pierwotnego wskazuje dwie rzeczy: w mieszkaniu wszystko jest nowe (38%), budynek nie wymaga remontów (35%). O zakupie nowego mieszkania przesądzają również większa estetyka budynków, nowoczesna infrastruktura, niskie
koszty utrzymania, większy wybór.
- Wymagania klientów rosną. Nie chcą mieszkać w mieszkaniach rodem z PRL-u. Znaczenie odgrywa dobry design i wygodne, jasne przestrzenie - mówi Roma Peczyńska, marketing
managera Red Parku. - Dlatego warto wsłuchiwać się w oczekiwania klientów i oferować rozwiązania najwyższej
jakości.
Decyzja należy do ciebie
Zaletą rynku pierwotnego jest również możliwość samodzielnego decydowania o wystroju wnętrza (33%) – kupujący nie mysi decydować się na styl narzucony przez poprzedniego właściciela. Niektórzy deweloperzy oferują
pakiety wykończenia mieszkania
w cenie. Klienci mają do wyboru na przykład ręcznie robioną cegłę, beton dekoracyjny, podłogi dostępne w wielu wzorach, płyty 3D na ściany, nowoczesne tapety i pluszowe panele ścienne. Tak jest między innymi w kolejnym etapie Nowej Papierni we Wrocławiu.
- Dzisiejsi klienci cenią zindywidualizowane mieszkania, pasujące do ich charakteru. Dlatego do wykończenia podchodzimy elastycznie, włącznie z przeprojektowaniem układu lokalu. Oferujemy również
bezpłatną pomoc architekta wnętrz - mówi Ewa Skibińska, marketing manager Nowej Papierni Ultra Nova we Wrocławiu.
Polacy najczęściej kupują mieszkania dwu- lub trzypokojowe o zróżnicowanej powierzchni (najczęściej jednak wybierany był metraż od 51 mkw. do 60 mkw.). Większość spośród badanych (84%) skorzystała z
kredytu. Najwięcej spośród nich deklarowało udział wkładu własnego na poziomie powyżej 30%.
RED Real Estate Development