Aktualności

Porady: HTML5 czy jednak Flash?

Paweł_Zieliński

HTML 5 oraz Responsive Web Design są ułatwieniem w tworzeniu rozwiązań internetowych. HTML 5 rozwiązuje kwestie, które do tej pory wpływały niekorzystnie na możliwości stron www, m.in. ich grafikę i pozycjonowanie. Teraz wstawianie animacji, zdjęć i filmów, efektów 3D, prezentacji danych czy interaktywnych interfejsów nie wpływa negatywnie na widoczność w wyszukiwarkach. Dodatkowo użytkownicy nie muszą również instalować wtyczek typu Adobe Flash Player® czy Microsoft Silverlight®, aby móc poprawnie stronę wyświetlić.

Użycie odpowiednich skryptów Media Queries w Responsive Web Design pozwala na skalowanie front-endu – czyli widocznej części serwisu – w oparciu o rozdzielczość ekranu, na którym jest wyświetlany.

Nowości w HTML 5:

– canvas element – brak pluginów gwarantuje olbrzymie możliwości tworzenia rozwiązań graficznych,

– video element – nowy standard udostępniania video bez instalowania wtyczek np. Apple Quicktime® czy Adobe Flash®,

– geolokalizacja – pobieranie informacji o położeniu użytkownika z sieci Wi-Fi lub GPS, a nie tylko adresu IP,

– działanie offline – umożliwia korzystanie z aplikacji internetowych lokalnie, nawet jeśli połączenie internetowe jest niedostępne.

Biznesowa użyteczność

Nowe rozwiązania korzystnie wpływają na funkcjonowanie firmy. Gwarantują prostotę, efektywność kosztową, elastyczność i mobilność. Jak to wykorzystać w praktyce?

Nowe elementy języka HTML 5 znakomicie pasują do działań wizerunkowych dla marek lub konkretnych produktów. Layout strony to bardzo często wielkie i ładne zdjęcia, atrakcyjne filmy wideo czy nietypowe prezentacje. Oto przykłady udanych realizacji w HTML 5:

http://www.learnlakenona.com/

http://www.beetle.de/

http://www.360langstrasse.sf.tv/page/

http://www.mendo.nl/

Responsive Web Design, z drugiej strony, jest pomysłem świata IT na nowoczesną wizję stron e-commerce oraz stron informacyjnych. Jeden serwis dla wszystkich rozdzielczości ekranu to ograniczenie kosztów produkcji, a skrypty Media Queries pozwalają na zgrabne kontrolowanie tego, co internauta zobaczy jako pierwsze, bez względu na to, z jakiego urządzenia skorzysta – laptopa, tabletu czy smartfona. W przypadku branży e-commerce pierwsze chwile spędzone przez konsumenta na stronie www decydują o tym, czy zdecyduje się on na kontynuowanie zakupów. Teraz łatwo możemy decydować o tym pierwszym, wizualnym kontakcie z naszym e-sklepem. Jak dowodzą badania Instytutu Nielsen z końca 2011 roku przeprowadzonych w USA – coraz bardziej lubimy kupować za pomocą urządzeń mobilnych przez strony www. Przykłady udanych realizacji z wykorzystaniem Responsive Web Design:

http://www.bostonglobe.com/

http://www.earthhour.fr/

http://www.us.illyissimo.com/

http://www.anderssonwise.com/

HTML 5 vs. Flash

Cena

Tworzenie w technologii Flash zmusza do zakupienia drogiego narzędzia Adobe Flash. HTML 5 jest językiem open source, co obniża koszty tworzenia stron www.

Możliwości

Zaawansowane efekty graficzne np. w grach i skomplikowanych aplikacjach to domena Flash. HTML 5 z kolei minimalizuje obciążenie procesorów i przeglądarek w momencie przeglądania stron internetowych. Można zatem zauważyć pewien dychotomiczny podział technologiczny, uzależniony od faktycznego celu, któremu dane rozwiązanie ma służyć.

Uniwersalność

Adobe zrezygnowało z rozwijania autorskiej technologii Flash, nastawiając się tym samym na HTML 5, a Microsoft w dziesiątej wersji Internet Explorera wyklucza wspieranie Flasha. Wcześniej Apple zablokowało możliwość korzystania z Flash na swoich urządzeniach z powodu technologicznych archaizmów i wysokiego obciążenia dla sprzętu. Kierunek rozwoju i zmian, który został nakreślony przez gigantów rynku IT, jest zatem oczywisty.

Cel jest najważniejszy

Zastosowanie opisywanych rozwiązań w dużej mierze zależy od faktycznych potrzeb i celu, który chcemy osiągnąć. HTML 5 znakomicie spełnia się na stronach nastawionych na grafikę (nie tracąc na użyteczności SEO), a Responsive Web Design pozwala na stworzenie jednej strony, która poprawnie wyświetla się na wszystkich urządzeniach. Należy jednak pamiętać, że Responsive Web Design wymaga sporo uwagi na etapie przygotowań i rozważnego zaplanowania zmian front-endu, uwzględniając przy tym bardzo wiele zmiennych wpływających na ostateczny wygląd naszej strony.

HTML 5 i Responsive Web Design nie są jeszcze powszechne na polskim rynku. Określenie celu np. zwiększenie sprzedaży czy działania wizerunkowe oraz dopasowanie do nich opisywanych rozwiązań, jest dobrym sposobem na wyprzedzenie konkurencji. Analizując powszechność HTML 5 za granicą można stwierdzić, że już nie jest pytaniem czy korzystać z HTML 5 i Responsive Web Design, tylko kiedy.

Autor: Paweł Zieliński, PR & Marketing Manager. W branży od 2006 roku. Na co dzień pracuje w firmie Softhis, która działa na rynku rozwiązań informatycznych skupiając się na realizacji projektów wymagających zaawansowanych technologii. Firma stworzyła serwis www.softhis.com, który wykorzystuje HTML 5 oraz Responsive Web Design.
pawel.zielinski@softhis.com

Komentarze