Aktualności

Porady: zacznij od Minimum Viable Product

work

Pojęcie MVP wywodzi się z filozofii Lean Startup, nazywanej próbą naukowego podejścia do biznesu. Tworząc serwis, program czy inny produkt nie musisz pracować latami nad pełną wersję ze wszystkimi dodatkami.

Większość produktów technologicznych ma jedną podstawową funkcjonalność. Skype to program do rozmów, Twitter do wysyłania krótkich wiadomości do zainteresowanych. Oba mają też inne funkcje, ale od początku skupiły się na głównej wartości.

Podobnie powinieneś zrobić budując swój produkt – nie rozwijać wszystkiego naraz, lecz zrobić wersję minimum. Następnie wypuścić na rynek do testowania. Istnieje grupa ludzi (tzw. early adopters), którzy chętnie wypróbują nowy produkt. Jeśli nie jest masowy, wyślij informacje do potencjalnych klientów i zaproś do testowania. Po zebraniu z rynku uwag, będziesz wiedzieć co robić, w którym kierunku rozwijać produkt czy dać sobie z nim spokój.

Taki proces oszczędza czas – szybko dowiadujesz się co klienci myślą o produkcie i czy zechcą go kupić. Oszczędza też pieniądze – idziesz w kierunku, którego chce Twój rynek.

MVP nie odnosi się rzecz jasna do wszystkiego – producenci samochodów nie skorzystają z tej filozofii, ale na długo przed premierą nowego auta badają rynek swoimi metodami.

Komentarze