Aktualności

Porady: zarządzaj firmą jak Super Mario

gra_small

Z jednej strony grę można skierować do klientów. Jedną z firm, które adaptują gamification w swojej działalności jest Gilt Groupe. Sprzedaje designerskie ubrania. Klientom zaproponowała krótkoterminową wyprzedaż online – w weekendowe południa obniża ceny nawet o 60%.

Klienci, którzy wydadzą najwięcej, zyskują dodatkowe profity – zaproszenia na specjalne pokazy, wyprzedaże, dedykowaną obsługę (zbliżoną do usług consierge). Niskobudżetowa struktura firmy pozwala na duże obniżki cen, te zaś – organizowane nie “co jakiś czas”, lecz w konkretne dni – przyciągają tysiące klientów. Sednem tej gry jest danie klientom świadomości, że prawie wygrywają, że są blisko zdobycia nagrody. Tak, jak w grach – im bliżej celu, tym trudniej z niej zrezygnować.

Podobne akcje można wdrożyć praktycznie w dowolnym e-sklepie – potraktować sprzedawanie i kupowanie jak zabawę, przybliżyć ją konsumentom.

Elementy gamification można znaleźć także w Polsce. Swego czasu Fiat organizował nocne wyprzedaże aut, które cieszyły się olbrzymią popularnością. Podobne akcje mają różne centra handlowe.

Gamification jest jednak pojęciem szerszym, traktującym podejście do biznesu, jak do gry. Wymaga zrozumienia i zaprogramowania zachowań konsumentów, by w tę grę dali się wciągnąć, zaangażować. I by rzeczywiście mogli wygrywać i zdobywać kolejne poziomy zaawansowania. Mówiąc w uproszczeniu – po zaangażowaniu klienta czy użytkownika i uzyskaniu od niego interakcji, należy go w jakiś sposób nagrodzić i wprowadzić na kolejny poziom.

Elementy gry warto zastosować również wewnątrz organizacji – zadania dla pracowników można potraktować jak levele. Po zakończeniu jednego czeka na nas nagroda i kolejny, być może trudniejszy, ale jeszcze bardziej satysfakcjonujący. W jaką grę, na jakich zasadach i z jakimi nagrodami – każda organizacja musi znaleźć taką, która najbardziej jej odpowiada.

Na polskiej Wikipedii pojęcie “gamification” zyskało nazwę “gryfikacja” – warto zajrzeć na tę stronę.

Więcej informacji o idei i zastosowaniach gamification znajdziecie w serwisie Gamification.org.

Adaptowanie gamification wewnątrz organizacji lub w odniesieniu do klientów testują nawet duże firmy, m.in. Microsoft, American Express czy Samsung.

Komentarze