Aktualności Magazyn

Proseed #27: Czas na wyprzedzanie zmian – wywiad z Danielem Burrusem

daniel-burrus

Rozmowa z Danielem Burrusem, wizjonerem w dziedzinie technologii, specjalistą i uznanym doradcą w zakresie strategii biznesowej, trafnie przewidującym przyszłość i zmiany wpływające bezpośrednio na świat biznesu.

Na jakie trendy musi dziś zwracać uwagę biznes, który chce iść do przodu?

Zmiany we wszystkich obszarach napędzają trzy siły – moc obliczeniowa, pamięć i przepustowość. Wszystkie rosną wykładniczo. Zacznijmy od mocy obliczeniowej i prawa Moore’a, znanego większości ludzi. Mówi ono, że moc obliczeniowa podwaja się co 18 miesięcy przy spadku ceny o połowę. Skoro podwajamy, dwa zamienia się w cztery, cztery – w osiem itd. Na początku podwajanie to nic wielkiego. Dopiero w pewnym momencie nabiera ogromnego znaczenia – i właśnie w tym punkcie jesteśmy. Przykładowo, przejście od chipa 5 MHz do chipa 500 MHz trwało 20 lat, ale podwojenie tej ostatniej liczby zajęło tylko 12 miesięcy i miało miejsce lata temu. Jeśli wyobrazisz to sobie jako wykres, będzie przypominał kij hokejowy. Gracie w Polsce w hokeja? Jeśli wyobrazisz sobie kij hokejowy, jesteśmy w tym punkcie, gdzie się go trzyma. Innymi słowy, krzywa jest niemal pionowa. Tak samo działa to dla innej siły napędowej – przepustowości. Niektórzy mogą jeszcze pamiętać modem 512 kb, spróbuj dziś użyć takiego… Pamiętasz ten hałas? Teraz mamy 3G, 4G – i to koniec? Nie, będziemy mieć 5G, 6G itd. Trzecia siła napędowa, pamięć, rośnie według podobnego wzoru.

Jakie wnioski trzeba z tego wyciągnąć?

Wszystkie trzy opisane siły napędzają coraz szybsze zmiany. Ten „hokejowy wykres” stworzyłem 30 lat temu i okazał się bardzo dokładny. Skoro mówimy o sieci, przypomnijmy, że przejście od dostępu do informacji do mediów społecznościowych zajęło sporo czasu. Dlaczego? Bo siły napędowe rosły wtedy wolno. Ale przejście od mediów społecznościowych do następnego poziomu, czyli przeglądarki 3D, będzie znacznie szybsze.

Czyli biznes musi być coraz bardziej elastyczny, szybko reagować na zmiany?

Nie tylko. W swoich publikacjach, podczas wykładów i konsultacji staram się nauczyć odchodzenia od podejścia zachowawczego, przejścia od reakcji na zmianę do przewidywania jej. Reakcja na zmianę to za mało i będzie to widać coraz wyraźniej, bo wszystko zmienia się bardzo szybko. Teraz zmiany trzeba wyprzedzać. I może to zrobić firma każdej wielkości.

Moc obliczeniowa, przepustowość i pamięć wpływają po prostu na kształt przyszłości, a tym samym na każdy biznes. Nie będzie wyjątków. Zatem przez najbliższych pięć lat będziemy obserwować przemianę – nie zwykłą zmianę, tylko dogłębną przemianę.

Można mówić o rewolucji?

To taka ewolucyjna rewolucja. Zmienia się sposób, w jaki sprzedajemy, działamy na rynku, komunikujemy, współpracujemy, wprowadzamy innowacje, edukujemy. Każdy biznes, przynajmniej po części, robi to wszystko. Jeśli nie będziesz tego zmieniać w swoim biznesie przez najbliższe lata, już po tobie.

Kiedyś używałeś winyli, żeby posłuchać muzyki – miałeś jeden wirujący dysk na album. Potem przyszedł krążek CD, który był mniejszym, ale wciąż jednym wirującym dyskiem na album. A teraz masz całą muzykę w telefonie. To zupełna przemiana sposobu słuchania muzyki. Podobnie zmienia się też każdy proces biznesowy. To oznacza niesamowitą okazję do rozwoju, bo zmieniają się zasady gry. Mamy czasy zmian zasad.

 

To tylko fragment artykułu, który ukazał się w Proseed #27, poświęconemu tematyce mobile. Sprawdź pełny spis treści Proseed #27 w dziale „numery”.

Aby uzyskać pełny dostęp do unikalnych treści magazynu zamów subskrypcję na proseedmag.pl/subskrypcja.

Wolisz słuchać?  Pobierz Proseed Audio #27 za jedyne 9,90 zł.

Komentarze