Aktualności Magazyn

Proseed #27: Mobilny kanał sprzedaży – strategie wdrożeniowe

mobilny-kanal-sprzedazy-strategie-wdrozeniowe

Z czym wiąże się wdrożenie mobilnego kanału sprzedaży w firmie? Od czego zacząć i jaką strategię przyjąć?

Dla przedsiębiorców internetowych najistotniejsze dane dotyczą wykorzystania urządzeń mobilnych przez internautów w celach zakupowych. Bardzo ważną informacją jest fakt, że choć w Polsce liczba użytkowników tabletów oscyluje jedynie w granicach 370 tys. urządzeń, to aż 22% całego ruchu mobilnego generuje właśnie tablet. Dodatkowo badania przeprowadzone przez firmę Zanox pokazują, że dokładnie 50% użytkowników iPada wykorzystuje go do przeprowadzania transakcji. Nie gorzej wypadają urządzenia z systemem Google – 43%. Statystyki wizyt jasno pokazują, że to właśnie na stronach transakcyjnych użytkownicy mobilni spędzają najwięcej czasu (jak podaje gemiusTraffic – średnio od 500 do 700 s).

Powyższe informacje potwierdzają, że choć rynek m-commerce w Polsce dopiero zaczyna się rozwijać, to jego perspektywy są bardzo obiecujące.

Jak wdrożyć mobilny kanał sprzedaży

Analizując wprowadzenie kolejnego kanału sprzedaży do swojego biznesu, należy rozważyć kilka istotnych aspektów. Budowę strategii najlepiej rozpocząć od zdefiniowania celów, które stawiamy przed mobilnym kanałem sprzedaży. Wydawać by się mogło, że posiadając już skutecznie wdrożoną strategię e-commerce, wdrożenie mobilnej sprzedaży to tylko kwestia dostosowania platformy. Tak niestety nie jest.

W przypadku, gdy mamy do czynienia z typowym e-biznesem, który nie posiada stacjonarnych punktów sprzedaży i odbioru produktów, faktycznie strategia sprzedaży kanału mobilnego może być najbardziej zbliżona do e-commerce’owej. Aby w przyszłości nie generować niepotrzebnych kosztów, jeszcze przed startem wdrażania platformy e-commerce, kluczowe jest myślenie holistyczne. Warto myśleć o rozwiązaniach (np. platforma Magento), które przy niewielkich zmianach pozwalają na gotowość do sprzedaży na wszystkich urządzeniach mobilnych niezależnie od platformy.

Inaczej sytuacja przedstawia się, kiedy mamy do czynienia z przedsiębiorstwem tradycyjnym, które wykorzystuje multikanałowość w sprzedaży i gdzie kanał mobilny będzie kolejnym kanałem sprzedaży produktów. Istotne jest zwrócenie uwagi na to, że kanał mobilny w tym przypadku to nie tylko internet mobilny. Jego rola jest szersza. Przy takim biznesie doprowadzenie do transakcji może oznaczać np. wykorzystanie geolokalizacji i protokołu MMS/SMS w celu zlokalizowania potencjalnego klienta i wysłania mu odpowiedniej oferty w momencie, kiedy pojawia się w okolicy stacjonarnego punktu sprzedaży.

W wyznaczeniu celów strategicznych pomóc może dobra analiza i odpowiedź na poniższe pytania:

  1. Jaką rolę w naszym biznesie będzie odgrywać mobilny kanał sprzedaży? Jakich korzyści oczekujemy po jego wdrożeniu? Jaki rodzaj obecności w kanale mobilnym będzie najodpowiedniejszy – prezentacyjny czy transakcyjny? W jakim czasie będzie wdrażany?
  2. Czy wdrożenie mobilnego kanału sprzedaży wpisuje się w naszą obecną strategię konkurowania na rynku? Jakich zmian i korekt w strategii konkurencji wymaga wdrożenie kanału mobilnego?
  3. Jak powinna się zmienić infrastruktura informatyczna i zestaw procedur związanych z wdrożeniem mobilnego kanału sprzedaży?

 

To tylko fragment artykułu, który ukazał się w Proseed #27, poświęconemu tematyce mobile. Sprawdź pełny spis treści Proseed #27 w dziale „numery”.

Aby uzyskać pełny dostęp do unikalnych treści magazynu zamów subskrypcję na proseedmag.pl/subskrypcja.

Wolisz słuchać?  Pobierz Proseed Audio #27 za jedyne 9,90 zł.

Komentarze