Prologis, Inc., globalny lider nieruchomości dystrybucyjnych, opublikował dzisiaj raport przedstawiający najpopularniejsze wśród najemców lokalizacje logistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE).
Pięć topowych lokalizacji jest rozproszona po całym regionie CEE. Każda z nich znajduje się w innym kraju, co odzwierciedla
ekspansję sektora logistycznego na tym obszarze w ostatnich latach. Polska Centralna, łącznie z Łodzią, jest najbardziej pożądaną lokalizacją w Europie Środkowo-Wschodniej. Tuż za nią plasuje się Stambuł w Turcji, Praga w Czechach, Bukareszt w Rumunii i Budapeszt na Węgrzech.
Wnioski te stanowią część raportu. „Rozwój Sieci Nieruchomości Logistycznych w Europie”, opracowanego przez Prologis we współpracy z Eyefortransport (EFT), światowym liderem w obszarze
doradztwa biznesowego dla rynku TSL.
Porównując wyniki tegorocznego badania z pierwszym rankingiem opracowanym w 2013 roku to właśnie rynki Europy Środkowo-Wschodniej odnotowały największy
wzrost. Dziewięć z dziesięciu top rynków w regionie poprawiło swoje wyniki. Łącznie osiem lokalizacji CEE trafiło do pierwszej dwudziestki w Europie, przed trzema laty było ich zaledwie cztery.
Najbardziej pożądane lokalizacje logistyczne
w Europie Środkowo-Wschodniej
|
L.p.
|
2016
|
2013
|
1
|
Polska centralna
|
Polska centralna
|
2
|
Stambuł
|
Kraków
|
3
|
Praga
|
Polska zachodnia
|
4
|
Bukareszt
|
Region Warszawy
|
5
|
Budapeszt
|
Górny Śląsk
|
6
|
Pozostały obszar Rumunii
|
Polska północna
|
7
|
Wrocław
|
Wrocław
|
8
|
Kraków
|
Warszawa
|
9
|
Południowo-zachodnie Czechy
|
-
|
10
|
Polska zachodnia
|
-
|
Jak wskazali ankietowani głównym czynnikiem stanowiącym o popularności Europy Środkowo-Wschodniej są niskie koszty. Rynki w tym regionie zdominowały
rankingi pod względem takich kryteriów jak „koszty pracy” (w CEE jest położonych osiem z dziesięciu najpopularniejszych lokalizacji w Europie) czy „koszty nieruchomości” (trzynaście z dwudziestu lokalizacji). Polska Centralna to jedyna lokalizacja, która znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu pod względem tych dwóch kryteriów.
Rozwój rynków w regionie CEE odbywa się kosztem krajów Europy Zachodniej. Największe spadki w rankingach dotyczą Liège, Paryża, Brukseli, Madrytu i Niemiec Centralnych. Położone w sąsiedztwie portów lotniczych centra dystrybucyjne, w tym Frankfurt i Amsterdam-Schiphol, również straciły swoją
pozycję. Według raportu spowodowane jest to niskimi wynikami dotyczącymi dostępności pracowników i kosztami pracy.
Najbardziej pożądaną lokalizacją w Europie jest Venlo, które obroniło pierwsze miejsce uzyskane w 2013 roku i w tegorocznej edycji badania zdystansowało pozostałe rynki. Venlo uzyskało najwyższe noty w dziewięciu z 11 kryteriów dotyczących lokalizacji, szczególną przewagę zyskując w zakresie dostępności nieruchomości, połączeń drogowych, kosztów transportu i regulacji formalno-prawnych.
Drugie miejsce na podium zajął Rotterdam, ważny port w zachodniej Holandii. Tuż za nim plasuje się region Antwerpii/Brukseli w Belgii oraz Brabancja Centralna i Brabancja Wschodnia na południu Holandii. Za krajami Beneluksu w pierwszej dziesiątce topowych lokalizacji znalazły się jeszcze niemiecki Düsseldorf, Polska Centralna, Antwerpia/Hasselt, Stambuł i Kolonia.
Raport „Rozwój Sieci Nieruchomości Logistycznych w Europie” przedstawia najważniejsze zagadnienia dotyczące lokalizacji, z którymi mierzyć się muszą właściciele i najemcy nieruchomości logistycznych w czasach ogromnych przemian strukturalnych. Reorganizacja europejskiego łańcucha dostaw i dynamiczny rozwój e-handlu oznaczają, że na całym kontynencie istnieje znaczny potencjał popytowy na
nowoczesne i efektywne obiekty dystrybucyjne.
W ramach badania 216 najemców nieruchomości logistycznych z różnych sektorów – począwszy od
handludetalicznego, poprzez sektor
motoryzacyjny, aż po sektor farmaceutyczny oceniło 100 lokalizacji przez pryzmat jedenastu zdefiniowanych jako kluczowe kryteriów. Najemcy sąsiedztwo głównych ośrodków
gospodarczych, niskie koszty (zarówno transportu, jak i nieruchomości) oraz dostępność wykwalifikowanych pracowników.
Wyniki badania wskazują, że to właśnie dostęp do kadry pracowniczej będzie w przyszłości najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze lokalizacji. Choć znaczenie tego parametru znacząco różni się w zależności od kraju i regionu, w którym respondenci prowadzą swoją działalność. Kluczową rolę odgrywa on w północno-zachodniej części kontynentu i Wielkiej Brytanii, a najmniejszą na peryferiach Europy. Jednakże znalezienie wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników nadal stanowi wyzwanie w całej Europie.
Takie uwarunkowania, jak handel międzynarodowy, outsourcing i rozbudowa infrastruktury wydają się silniej stymulować zmiany niż czynniki cykliczne, np. rozwój gospodarczy czy bieżąca konsumpcja. W porównaniu z badaniem z 2013 roku na istotności zyskały dwie kategorie, które jawiły się jako relatywnie nieistotne w tamtym okresie: zrównoważony rozwój i planowanie dotyczące e-handlu. Zrównoważony rozwój stał się szczególnie ważny dla klientów zwracających uwagę na markę, np.
dla firm z branży handlu detalicznego i dystrybutorów pakowanych produktów konsumenckich (CPG). Jeśli chodzi o e-handel, w ostatnich latach nastąpił jego gwałtowny rozwój i prognozuje się jego dalszą ekspansję w przyszłości.
„Raport ten ma istotne znaczenie, gdyż pomaga nam poznać bieżące i przyszłe oczekiwania naszych klientów” -powiedział Paweł Sapek, senior vice president i country
manager Prologis na Polskę – „Firmy logistyczne nieustannie optymalizują swoje strategie dystrybucyjne w celu dostarczania usług na najwyższym poziomie, przy jednoczesnym utrzymaniu jak najniższych kosztów. Rynek europejski stymulowany jest takimi
długoterminowymi trendami jak: bliskość ośrodków gospodarczych,
dostęp do wykwalifikowanych pracowników oraz konsolidacja. Najbardziej
skorzystają na tym korytarze logistyczne i tak zwane lokalizacje „plomby” (typu infill), położone na terenie największych obszarów miejskich w Europie.
Wyniki tego badania są jednoznacznym potwierdzeniem, że realizujemy optymalną strategię inwestycyjną lokując swoje centra dystrybucyjne dokładnie tam gdzie oczekują tego nasi Klienci. Projekty realizowane, a także planowane, w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce pokazują, że Prologis jest gotowy do zaspokojenia popytu w większości najbardziej pożądanych lokalizacjach
w regionie.”
PROLOGIS