„Modele biznesowe w e-świecie” to temat pierwszej konferencji z cyklu „Akademia E-biznes” przygotowanych przez PARP, która odbyła się 25 września 2012 roku w Białymstoku. Tym samym, temat ten, zainicjował pierwszy etap „życia e-przedsiębiorstwa”, które będzie omawiane na kolejnych trzynastu konferencjach regionalnych w całej Polsce. Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem zarówno wśród uczestników, jak i przedstawicieli mediów. Sala w hotelu Esperanto, gdzie miały miejsce prelekcje była pełna. Program konferencji był dobrze przygotowany pod względem merytorycznym, warsztatowym i praktycznym. Zgromadzeni nie tylko z zaciekawieniem i zaangażowaniem słuchali kolejnych rozmówców, ale także aktywnie uczestniczyli w specjalnie przygotowanych przez nich zadaniach. Śmiało można stwierdzić, że Białystok chce i rozwija się w obszarze e-biznesu, który stwarza współcześnie tak szerokie możliwości rozwoju i działań na nowoczesnym rynku. Jako pierwszy rozpoczął swoje wystąpienie Tomasz Szulgo, dyrektor inwestycyjny InQube. Wprowadzając w tematykę powstawania e-biznesu, skupił się on na odpowiedzi na dwa kluczowe pytania: "Czy mój biznes ma sens?" oraz "Od czego właściwie zacząć?". W ten sposób zademonstrował sposób patrzenia inwestora na projekty startupowe i ich wdrażanie w życie. W pierwszej części swojej prelekcji o klasyfikacji modeli monetyzacji wskazał 10 kluczowych obszarów, na które należy zwracać uwagę podczas startu własnego e-biznesu. Każdy z nich był ilustrowany obrazem z literatury, filmu lub sztuki. Było to efektowne nawiązanie do danego obszaru oceny projektów startupowych podczas procesów inkubacji. Wyjaśnił specyfikę Testu Brzytwy Ockhama (nazywanej zasadą ekonomii lub ekonomii myślenia). Zgodnie z nim, w rozumieniu zjawisk należy dążyć do prostoty. Wybierać ścieżki, opierające się na jak najmniejszej liczbie założeń i pojęć. Test brzytwy odnosi się zatem do prostoty pomysłu na biznes, czyli prostoty w najistotniejszych obszarach biznesplanu. W drugiej części „Strukturalne myślenie o e-biznesie” zaprezentował ogólne podejście do rozpoczęcia przygody w e-biznesie. Nie tylko należy przemyśleć sam pomysł, ale całości działań – od procesu stworzenia usługi, po proces sprzedaży i obsługi posprzedażnej. Istotne jest, by przynosiła ona pewną wartość dodaną dla Klienta, aby był gotów za nią zapłacić. Z pomocą przychodzi Business Model Canvas, który ułatwia przedstawienie na jednej stronie A4 Modelu biznesowego. Z kolei model Lean Canvas, czyli zaadoptowana z BMC, skrócona do minimum wersja biznesplanu, rozpatruje w szczegółach: jaki problem rozwiązuje nasza usługa/produkt, dla jakiego klienta, jak będziemy dostarczać produkt/usługę, na jakich warunkach cenowych itd. Kolejnym prelegentem była Katarzyna Królak-Wyszyńska, Partner w firmie Innovatika, która podjęła zagadnienie profilu e-firmy, charakterystyki świadczonych e-usług oraz celów e-projektu. Wyjaśniła, iż bezpiecznie jest zacząć od zaobserwowania problemu, który chcemy rozwiązać. To jest pierwszy podstawowy krok w podejściu Lean Start-up. Znając problem – szukamy możliwych rozwiązań oraz nieustannie weryfikujemy i sprawdzamy założenia. Inaczej wpadamy w pułapkę „zakochania się” we własnym pomyśle, ślepo go bronimy i nie dopuszczamy myśli o jego słabości. W części “Value Proposition, Key Activities i Key Partners wg Business Model Canvas” Królak – Wyszyńska wskazała, jak formułować Value Proposition (Propozycja wartości) i zapewnić określoną wartość, którą jesteśmy w stanie dostarczyć klientowi. Udowodniła, żę Value Proposition to coś więcej niż produkt – to zestaw wartości, oferowanych konkretnemu klientowi w danej sytuacji. Podczas konferencji odbyły się także dwa panele typu case study. Pierwszy z nich dotyczył tworzenia biznesplanu i najczęściej popełnianych błędów w jego przygotowywaniu. Podjął go Grzegorz Sperczyński (TechnoBoard) i przedstawił na bazie portalu AukcjeZiemi.pl. Wystąpienie prezentowało studium przypadku biznesplanu prawidłowo przygotowanego na potrzeby rozmów z inwestorem. Ekspert pokazał różnice w podejściu jego budowy jako dokumentu operacyjnego, inwestycyjnego i załącznika do umowy inwestycyjnej. Poruszył także aspekty, które są przedmiotem rozmów z inwestorem oraz ich konkluzje pod postacią biznesplanu. Na zakończenie, Tomasz Kretek i Jakub Tabędzki – eksperci serwisu Uczestnicy.pl – podzielili się z uczestnikami konferencji swoim indywidualnym studium przypadku. Przedstawili etapy rozwoju projektu od fazy pomysłu, przez realizację, aż po efekty uboczne. Wymienili problemy jakie można napotkać tworząc własny e-biznes i jak, w przypadku serwisu Uczestnicy.pl, samodzielnie poradzili sobie z trudnościami. Konferencja była transmitowana online, a jej archiwalną wersję można obejrzeć na Web.gov.pl Pełna lista wydarzeń wraz z programem i formularzem zgłoszeniowym na Web.gov.pl.

Zobacz również