Budowanie każdego startupu internetowego trzeba zacząć od stworzenia prototypu. Dzisiaj jest to dla mnie bardziej oczywiste niż kiedykolwiek prędzej, ale wymagało to kilkuletniego testowania.

Porządkując Proseedowe archiwa, znaleźliśmy serię artykułów Marka Małachowskiego, twórcy serwisu Chce.to. Mimo upływu czasu - bo pisane były półtora roku temu - wydają się zaskakująco aktualne. Między innymi dla nich tworzymy specjalny cykl - "Stare, ale jare".

Jeśli jest jakiś powód, dla którego nie możesz wykonać działającego prototypu w ciągu tygodnia, to jest to ten sam powód dla którego najprawdopodobniej Twój startup upadnie. Przeanalizujmy to dokładniej: - Masz kompletny core-team? Jeśli tak, to jesteś w stanie zbudować startup. Nie? To znaczy że musisz jeszcze kogoś znaleźć. Bez niego startupu też nie zbudujesz. Gdy znajdziesz, to wróć ponownie do etapu prototypu. - Wasz team potrafi zbudować prototyp w tydzień? To znaczy, że macie kompetencje na jego rozwijanie. Jeśli nie, to zawodzi albo wykonanie, albo zarządzanie, albo motywacja. Brak któregokolwiek spowoduje, że startup upadnie, więc zweryfikujcie to już na etapie prototypu. W tej sytuacji warto albo zmienić koncepcję startupu, albo zmienić team na taki, który będzie w stanie zbudować ten prototyp. - Pomysł jest prosty? Każdy serwis internetowy ma zasadniczą funkcjonalność, którą mały zespół potrafi zbudować w tydzień czasu bez zewnętrznego finansowania. Pomyśl o dowolnym serwisie, następnie o tym co jest jego najważniejszą funkcją. Okazuje się, że zawsze jest to coś prostego, niezależnie czy pomyślimy o Facebooku, Twitterze, Google Analytics, Hotmailu, eBayu, Skype itp. W Twoim pomyśle też coś takiego jest. Znajdź to i zrób z tego prototyp. Poniekąd pokrywa się to z zasadą wyznawaną przez inwestorów: jeśli nie potrafisz przedstawić swojego startupu w czasie elevator-speach to znaczy, że sam go zbyt nie rozumiesz. Gdy już zbudujesz prototyp, będziesz mieć informacje o tym jakie zasoby potrzebujesz do realizacji projektu a także feedback pierwszych użytkowników. Dopiero teraz możesz go realnie zaplanować biznesowo. Marek Małachowski Twórca i szef serwisu Chce.to

Zobacz również