Wybór platformy dla sklepu internetowego to trudne zadanie. Na rynku jest bardzo dużo rozwiązań: droższe, tańsze, opensource’owe, dedykowane, SaaS-owe, pudełkowe, licencyjne – o ból głowy bardzo łatwo. Każdy mówi co innego, firmy pracujące w danym modelu biznesowym mocno promują swoje rozwiązania, bo inaczej nie zarobią. Zachwalają pomysły, które im są na rękę. Czy jednak są z nami do końca szczere? W tej materii zawsze warto zapytać innych właścicieli, którzy nie mają interesu w tym, by podzielić się swoją pozytywną bądź negatywną opinią o platformie. My również mamy swoje zdanie. Zanim jednak wybierzemy najlepsze, według nas, rozwiązanie dla Ciebie, przyjrzyjmy się dostępnym rozwiązaniom oraz ich plusom i minusom:
  • platforma dedykowana
  • open source
  • zakup licencji
  • rozwiązanie typu SaaS
Open source Open source (OS) to darmowe oprogramowanie do sklepów internetowych. Na rynku istnieje wiele platform typu OS: Magento, Prestashop, Gekosale, osCommerce. By lepiej zobrazować, co to jest OS, posłużmy się przykładem systemów operacyjnych. Na rynku mamy płatnego Windowsa i darmowego Linuksa. Windows to produkt Microsoftu, zaś Linux to open source rozwijany przez entuzjastów i wybitnych w swojej branży programistów. Jeśli w tej tematyce choć trochę jesteś zorientowany, to wiesz, że Linux działa poprawnie i jest mniej zawodny niż Windows. Jest tylko jeden problem, nie każdy potrafi go zainstalować i samodzielnie obsługiwać. Podobnie jest z OS dla e-sklepów. Najprawdopodobniej sam go nie wdrożysz i nie będziesz potrafił go aktualizować. Suma summarum będziesz potrzebował pomocy zewnętrznej firmy/osoby, która zna się na danym silniku. Pojawią się koszty i wartość początkowa projektu może wzrosnąć. Z drugiej strony niezaprzeczalnym plusem platform OS jest możliwość zmiany firmy wdrażającej/opiekującej się Twoim sklepem. Jeśli ta robiąca coś dla Ciebie będzie np. nierzetelna albo nie znajdzie czasu na zmiany, możesz pójść do innego fachowca, który wykona poprawki. Plusy:
  • nie płaci się za licencję czy dzierżawę
  • jeśli masz wystarczające umiejętności, sam możesz uruchomić sklep
  • masz możliwość zmiany usługodawcy IT, który dla nas wdraża sklep na OS
Minusy:
  • relatywnie wysoki koszt uruchomienia sklepu przez firmę zewnętrzną
  • duże koszty rozwoju i aktualizacji
  • brak gwarancji i suportu
  • konieczność zdefiniowania sprecyzowanych wymagań co do funkcjonalności na platformie
Więcej o innych rodzajach platform dowiesz się z poradnika Szkoła e-commerce - jak założyć i prowadzić sklep internetowy od podstaw, przygotowanego przez Divante i WellCommerce.  Pobierz go bezpłatnie i załóż swój własny sklep internetowy!

Zobacz również