Aż 51 zł miesięcznie średnio wydają Polacy na telefon stacjonarny, przy czym ponad połowa osób w tej grupie utrzymuje go wyłącznie z przyzwyczajenia. Z drugiej strony świadomość możliwości zaoszczędzenia na telefonii dzięki usługom VoIP jest niska. Według najnowszego raportu World Internet Project Polska 2013, dostęp do sieci w domu ma już 66% Polaków. Średnio przebywamy w sieci aż 15 godzin 40 minut tygodniowo, czyli o 15 minut więcej niż przed rokiem. 9/10 internautów korzysta z poczty email kilka razy dziennie, prawie 2/3 z ankietowanych używa komunikatorów internetowych, a niemal połowa prowadzi przez internet rozmowy telefoniczne. Dane te są natomiast sprzeczne z raportem Urzędu Komunikacji Elektronicznej na temat rynku telekomunikacyjnego w Polsce, który wskazuje, że z telefonii internetowej korzysta jedynie 3% polskich internautów, co sugeruje niską świadomość technologii VoIP. Sprzeczność danych w raportach rynkowych Odpowiedzią jest średnia wieku użytkowników telefonii stacjonarnej oraz przeciętnego użytkownika internetu. Najliczniejszą grupę użytkowników telefonii stacjonarnej stanowią osoby w wieku od 45 do 60+ (razem 64% użytkowników). Ta sama grupa wiekowa według raportu UKE stanowi natomiast tylko 26% osób korzystających z Internetu.  Badanie World Internet Project Polska pokazuje, że najliczniejsza grupa wiekowa wśród użytkowników sieci to osoby wieku od 25 do 49 lat – łącznie to aż 59% spośród ankietowanych. Oczekiwania wobec telefonii stacjonarnej  Ponad połowa użytkowników telefonii stacjonarnej utrzymuje numer wyłącznie z przyzwyczajenia. Ciekawa jest również średnia miesięczna wysokość rachunku telefonicznego, wynosząca aż 51 złotych. Kwota ta przewyższa o 5 złotych deklarowane przez użytkowników, maksymalne akceptowane miesięczne wydatki na telefon. Aby nieco uwypuklić niedoceniane zalety telefonii internetowej, wystarczy powiedzieć, że taka kwota wystarczy na ponad 700 minut połączeń na telefony stacjonarne lub ponad 200 minut połączeń na telefony komórkowe. Czym VoIP różni się od tradycyjnej telefonii?  Elastyczność, to słowo, które najlepiej oddaje przewagi VoIP-a nad tradycyjną telefonią stacjonarną. Bezkonkurencyjne stawki na połączenia krajowe i międzynarodowe (zarówno komórki jak i stacjonarne), dostępność zarówno ofert abonamentowych, jak i pre-paid, aplikacje mobilne pozwalające na korzystanie z telefonu stacjonarnego w dowolnym miejscu na świecie (przy dostępie do WiFi). VoIP to po prostu nowoczesna telefonia stacjonarna, dopasowana do potrzeb współczesnego użytkownika. VoIP powoli zyskuje popularność  Zalety telefonii internetowej, zdają się jednak bronić same. Według szacunków firmy badawczej PMR, na koniec roku 2013 liczba użytkowników telefonii VoIP w Polsce wynosiła około 2,5 miliona. Stale rośnie również udział VoIP w całkowitym czasie połączeń generowanych w sieciach stacjonarnych. Więcej informacji na temat telefonii VoIP znajdziesz w infografice przygotowanej przez firmę FreecoNet.

VoIP w Polsce infografika


Zobacz również