Populacja internautów w Europie Środkowo-Wschodniej wzrosła w 2011 o 9,2% w porównaniu z 2010. To ponad 12 milionów nowych użytkowników internetu - czytamy w III edycji raportu "Do you CEE?." Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z IAB Europe. Autorzy podkreślają, że internet jest bardzo atrakcyjnym kanałem komunikacji dla marketerów – całkowite wydatki na reklamę online w 2011 roku wzrosły o ponad 1/3 rok do roku. W 2011 roku najwięcej zmian można było zaobserwować w czterech sektorach rynku online – sektorze mediów społecznościowych, urządzeń mobilnych, video i zakupów grupowych. W niektórych krajach regionu, takich jak Białoruś, Łotwa, Polska, Rosja czy Ukraina, rozgrywała się zacięta walka pomiędzy silnymi lokalnymi graczami w sektorze społecznościowym i międzynarodowym gigantem – Facebookiem. Mieszkańcy regionu CEE (Central and Eastern Europe – Europy Środkowej i Wschodniej) zaczęli coraz intensywniej korzystać z mobilnego internetu i używać takich urządzeń przenośnych jak smartfony i tablety. Rok 2011 to także okres znacznego rozkwitu segmentu e-commerce. Dotyczy to szczególnie stron oferujących zakupy grupowe w krajach bałtyckich, na Węgrzech, w Polsce i w Rosji. Jedna z najważniejszych części raportu skupia się na potencjale drzemiącym w rynku internetowym Europy Środkowo-Wschodniej oraz analizie obecnej sytuacji internetu na przestrzeni całego wspomnianego obszaru. W 2011 roku, w regionie CEE, w sieci surfowało 143,5 miliona internautów, a populacja użytkowników internetu wzrosła znacząco prawie w każdym z krajów. Rosja i Turcja to dwa z nich, gdzie liczba użytkowników sieci jest wyraźnie najwyższa. W Rosji w 2011 mieszkało 38,3% internautów całej Europy Środkowo-Wschodniej, a w Turcji ten odsetek wyniósł 16%. Rosja to nie tylko największy rynek w regionie, ale także jeden z najdynamiczniej rozwijających się. Wzrost populacji internautów w tym kraju wyniósł w 2011 roku 11,7% w porównaniu do roku poprzedniego, co umiejscowiło Rosję na trzeciej pozycji wśród najszybciej rozwijających się krajów w regionie. Najszybszy wzrost populacji internautów w Europie Środkowo-Wschodniej charakteryzował najmniej dojrzałe rynki – Białoruś oraz Ukrainę. W grudniu 2011, 13,5 miliona mieszkańców Ukrainy (wzrost rok do roku - 19,1%) oraz 4,1 miliona Białorusinów (wzrost rok do roku - 20,2%) spędzało czas online. Analiza wyników dotyczących penetracji internetu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej pokazuje przepaść jaka wciąż istnieje pomiędzy krajami Zachodu oraz krajami Europy Środkowo-Wschodniej. Nawet w kraju, który jest liderem w tej części starego kontynentu pod względem penetracji internetu, Estonii (76%), odsetek populacji surfującej w sieci jest dużo niższy niż w wysoko rozwiniętych krajach Europy Zachodniej, takich jak Holandia (94%), Luksemburg oraz Szwecja (91%) czy Dania (90%) (Eurostat, 2011). Nie należy jednak zapominać o widocznym wzroście penetracji internetu we wszystkich krajach regionu CEE w 2011 w porównaniu do roku poprzedniego. Fakt ten wskazuje na duży potencjał rozwoju tej części Europy w przyszłości. Na trzech rynkach – na Białorusi, w Rumunii oraz na Ukrainie – wzrost penetracji internetu rok do roku przekroczył imponujący próg 20%. Dynamiczny wzrost audytorium internetowego w Europie Środkowo-Wschodniej pociągnął za sobą wzrost wydatków reklamowych przeznaczonych na kampanie online. W rezultacie, całkowite wydatki na reklamę internetową w regionie wzrosły o ponad 30% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Tym razem znowu Rosja wyprzedziła inne kraje pod względem całkowitych wydatków, zajmując jednocześnie drugą pozycję pod względem tempa rozwoju. W 2011 roku w Rosji na reklamę w internecie zostało wydanych ponad 1,12 miliarda EUR. Inne rynki odznaczające się w 2011 roku najwyższymi wydatkami na reklamę online to Polska (439 milionów EUR), Turcja (360 milionów EUR) oraz Czechy (268,9 milionów EUR). Kraje najszybciej rozwijające się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w 2011 roku to, poza Rosją, Ukraina (58,5% wzrostu wydatków na reklamę internetową rok do roku), Chorwacja (39,8%), Słowenia (31,1%) i Słowacja (29,9%). Trzecia edycja raportu ‘Do You CEE’ to dużo więcej dogłębnych analiz dotyczących sytuacji na rynku internetowym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Raport jest już dostępny pod adresem doyoucee.gemius.com.

Materiał zewnętrzny

Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym? To pytanie nurtuje wielu osób borykających się z nagromadzonymi krótkoterminowymi zobowiązaniami. Choć proces...

Zobacz również