Aktualności Gospodarka

Warszawski rynek handlowy urósł o 64 000 mkw. w 2015 r.

Firma doradcza JLL podsumowała sytuację na rynku powierzchni handlowych w Aglomeracji Warszawskiej po IV kwartale 2015 r. Aglomeracja Warszawy to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący łącznie ok. 1,65 mln mkw. powierzchni najmu w ramach takich formatów jak: centra handlowe (ponad 1,14 mln mkw.), parki handlowe (265 000 mkw.), wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (186 000 mkw.) czy centra wyprzedażowe (56 000 mkw.).

Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa JLL w Polsce, informuje: „W 2015 r. Aglomeracja Warszawska wzbogaciła się o 64 000 mkw. nowej powierzchni handlowej. Najwięcej nowej podaży oddano do użytku w ramach centrów handlowych – 45 900 mkw. Z kolei największym projektem ukończonym w ubiegłym roku była rozbudowa Wola Parku”.

Największe projekty handlowe oddane do użytku w Aglomeracji Warszawskiej w 2015 r.

Projekt Format Deweloper Powierzchnia (mkw.)
Wola Park – rozbudowa Centrum handlowe IKEA Centres Poland 17 600
MODO Domy Mody Centrum handlowe Devin Investments 16 000
Ferio Wawer Centrum handlowe Raiffeisen Evolution Project Development 12 300
Royal Wilanów Handel w biurach Capital Park 6 900
Factory Ursus -rozbudowa Centrum wyprzedażowe Neinver 6 000
Plac Vogla Park handlowy Ghelamco Poland 5 200



Źródło: JLL

„Aglomeracja Warszawy, ze średnim nasyceniem powierzchnią w centrach handlowych na poziomie 447 mkw. na 1 000 mieszkańców, wciąż pozostaje jednym z najmniej nasyconych rynków w kraju, za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem. Sytuacja ta może ulec zmianie w perspektywie średnio- idługoterminowej, z uwagi na fakt, że ok. 120 000 mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w budowie. Na centra handlowe przypada aż 106 700 mkw., a największym powstającym obecnie projektem jest GaleriaPółnocna na Białołęce”, dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Projekty handlowe w budowie w Aglomeracji Warszawskiej

Projekt Format Deweloper Powierzchnia (mkw.)
Galeria Północna Centrum handlowe GTC 64 000
Fabryka Wołomin Centrum handlowe Rockcastle Global Real Estate Group Limited, Acteeum Group 23 500
Galeria Legionowo Centrum handlowe Jerzy Petz 10 500
CEDET Dom towarowy Immobel 7 000
Hala Koszyki Usługi/ gastronomia Griffin Group 6 000
Galeria Grodova Centrum handlowe NAP Invest Alfa Sp. z o.o. 5 200
Atrium Promenada rozbudowa Centrum handlowe Atrium European Real Estate Limited 3 500

Źródło: JLL

Popyt

„Warszawa pozostaje przyczółkiem do debiutu i ekspansji w Polsce dla wielu zagranicznych marek, w szczególności tych poszukujących prestiżowych lokalizacji. W 2015 r. na stołecznym rynku zadebiutowały międzynarodowe marki modowe – Superdry, Kiabi, Courir czy kosmetyczne – Origins. Rozwijał się również segment spożywczy i restauracyjny wraz z wejściem do Warszawy takich sieci jak Paul, Fuddruckers, Dairy Queen, Benihana czy Dunkin’ Donuts”, wymienia Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.

Powierzchnie niewynajęte

Poziom pustostanów w nowoczesnych centrach handlowych wynosi obecnie 1,5%, co jest wynikiem dużo niższym niż średnia dla miast powyżej 200 000 mieszkańców (3,1%).

Czynsze

Miesięczne czynsze typu prime za mkw. w wiodących centrach handlowych sięgnęły 110 – 130 euro. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9-10 euro, a za lokale handlowe przy głównych ulicach trzeba zapłacić 80-90 euro za mkw. miesięcznie.

„Wśród najważniejszych trendów, jakie obserwujemy na rynku handlowym w Aglomeracji Warszawskiej, warto wymienić rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów czy powstawanie projektów wielofunkcyjnych. Wciąż jest też miejsce na tradycyjne centra handlowe, o czym świadczy budowa Galerii Północnej”, podsumowuje Anna Wysocka.

JLL

Komentarze