Czwarta konferencja z cyklu „Akademia E-biznesu” odbyła się 3 października br. w Opolu. Miejscem, które gościło wszystkich uczestników był Hotel Mercure, a główna tematyka dotyczyła „Analizy biznesowej e-usług”. To kolejny temat z „cyklu życia” e-przedsiębiorstwa. Zaproszeni prelegenci mówili między innymi o kalkulacji przychodów i kosztów projektu, ich uzasadnieniu oraz o modelach biznesowe start-upów. Akademia w Opolu była dobrą lekcją dla wszystkich, którzy pragną efektywnie budować nowy projekt i sukcesywnie go rozwijać. Prelegenci opowiedzieli jak należy kalkulować koszty wdrożenia i prowadzenia własnej e-usługi oraz prognozować realne przychody. Zgromadzeni nie tylko słuchali ale także rozmawiali z przemawiającymi ekspertami. Marcin Cichoń z agencji interaktywnej Ideacto wcielił się w rolę moderatora wydarzenia i dodatkowo jako pierwszy zaprezentował temat „Identyfikacji źródeł przychodów, wg. LC i BMC”. W zabawny sposób, pełny realnych przykładów czerpanych ze wiedzy i doświadczenia, wytłumaczył ideę Lean Canvas, czyli biznesplanu na jednej kartce i Business Model Canvas (suma zasobów i czynności realizowanych przez firmę, aby dostarczyć konkretną wartość dla danego klienta). Skoncentrował się przede wszystkim na źródłach przychodów, przedstawił modele biznesowe start-upów na przykładzie operatorów telefonii komórkowej, możliwe źródła przychodów i ich rozłożenie w czasie. Według niego ważne jest, aby źródła przychodów były czerpane z różnych miejsc, gdyż nie mogą się ograniczać tylko do sprzedaży i pośrednictwa. To pułapka, w którą może wpaść nowy projekt. Kontynuacją pierwszego tematu była prelekcja Stanisława Piątek (opiekunbudowy.pl), który położył nacisk na aspekt ekonomiczny elementów oceny biznesowej projektu przy kalkulacji kosztów. Pokazał swoje sposoby na rozrysowanie pomysłu e-biznesu. Nic nie zastąpi zaangażowania i prognozowania przez siebie – mówił Piątek. Dodając, że im szybciej powstanie działająca strona testowa i praca z partnerami będzie dłuższa, tym lepiej klienci zrozumieją naszą usługę. Kolejna wystąpiła Pani Joanna Kasprzak-Dżyberti z Biura Doradczego Dobry Projekt. Zwróciła uwagę na sposób konstruowania wniosków o dofinansowanie projektów, na poprawne uzasadnianie poszczególnych wydatków oraz metodologię oszacowania wysokości wydatków kwalifikowanych, kosztów wytworzenia i świadczenia e-usługi. Należy przede wszystkim dobrze przygotować się do inwestycji: zrobić burzę mózgów, rozpisać pomysł na elementy pierwsze, przewidzieć ewentualne źródła dofinansowania i monitorować postępy prac – przestrzegała Kasprzak-Dżyberti. Bartłomiej Knichnicki (VOLANTE), na przykładzie swojej firmy zaprezentował uczestnikom jak powinno się właściwie planować koszty i wydatki w projekcie na e-usługę oraz opowiedział o nietypowym zagrożeniu, jakim może być „kryzys urodzaju”. W ciągu pół roku stworzyliśmy firmę od podstaw i wygenerowaliśmy ogromne zyski – powiedział. I tu wpadliśmy w pułapkę – zżarł nas własny sukces. Powodem było zainwestowanie dużej sumy zarobionych środków na złe inwestycje. Warto tworzyć plany finansowe z rozsądkiem, aktualizować je i weryfikować. Przedostatni mówca – Tomasz Popów z Taxi5.pl podpowiedział jak identyfikować mierniki sukcesu w swoim przedsięwzięciu. Zarówno mogą one pomóc, jak i skutecznie zaszkodzić e-usłudze. Na przykładzie projektu Taxi5 pokazał identyfikacje KPI (Key Performance Indicators, czyli kluczowe wskaźniki wydajności określające efektywność i rentowność przedsiębiorstwa). Dzięki temu pozyskali na projekt 2 mln złotych. Wstęp na konferencję był wolny, a  jej organizatorem była Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Cały przebieg spotkania transmitował online portal  „Wspieramy e-biznes”  pod adresem: www.web.gov.pl/transmisja.

Zobacz również