Biznes

Co i dlaczego tak chętnie Polacy kupują w sieci?

shop-942398_1920

Rozwój internetu sprawił, że handel również przeniósł się do sfery wirtualnej. Platformy e-commerce i pojedyncze sklepy internetowe notują prężny wzrost sprzedaży. Co Polacy kupują w sieci i dlaczego wolimy zamawiać produkty siedząc przed monitorem komputera, zamiast wybrać się do sklepu stacjonarnego?

Kupowanie przez internet na fali popularności

Dokonywanie zakupów przez internet jest modne, wygodne i tanie. Produkty w sieci często możemy kupić znacznie taniej niż w normalnych punktach handlowych. Z badania agencji SW RESEARCH dla „Newsweeka” wynika, że 20 proc. Polaków robi zakupy w sklepach internetowych i na platformach aukcyjnych kilka razy w miesiącu. Aż 91 proc. mieszkańców naszego kraju dokonuje zaś czynności okołozakupowych w sieci – między innymi porównując ceny interesujących ich produktów czy sprawdzając opinie konsumentów.

Jeszcze kilka lat temu polscy klienci obawiali się zakupów internetowych, głównie z uwagi na długi czas oczekiwania na przesyłkę i brak standardów bezpieczeństwa w sieci. Dziś obie te kwestie zostały rozwiązane. Często przesyłkę ze sklepu internetowego można otrzymać na następny dzień lub w ciągu 48 godzin od złożenia zamówienia. Programiści stosują liczne zabezpieczenia, zwłaszcza przy podawaniu danych osobowych klientów i dokonywaniu płatności.

Obecnie najbardziej aktywnymi e-konsumentami są klienci z grupy wiekowej 25-34 lata. Prawie 78 proc. przedstawicieli tej grupy kupuje przez internet co najmniej raz na kwartał. Nieco rzadziej zakupy robią klienci z grupy wiekowej 35-49 lat. Najrzadziej z internetu w celach typowo zakupowych korzystają osoby w wieku ponad 50 lat.

Co najchętniej kupujemy?

Pomimo faktu, że coraz bardziej jesteśmy przekonani do zakupów w sieci internetowej, na ten cel nie przeznaczamy zbyt dużych kwot. Około 78 proc. badanych wskazuje, że wydaje około 250 zł miesięcznie na zakupy internetowe. Najczęściej kupujemy:

  • buty i odzież – 43,2 proc.,
  • sprzęt elektroniczny – 33,2 proc.,
  • książki i prasę – 31,3 proc.,
  • kosmetyki – 29,0 proc.

Zakupy w drogeriach internetowych są dla wielu konsumentów doskonałą alternatywą dla poszukiwania promocji w sklepach stacjonarnych. Np. sklep internetowy z kosmetykami może zaoferować szerszy asortyment produktów w jednym miejscu i o jednym czasie, na dodatek w bardzo korzystnych cenach, niż jego stacjonarny odpowiednik. To właśnie koszty zakupów oraz możliwość wyboru dokładnie tych produktów, jakich szukamy sprawiają, że kupujemy w internecie coraz więcej.

 

Komentarze