Biznes

Crowdfunding #6: finansowanie społecznościowe wydarzeń

meeting con PC

12 grudnia w Warszawie odbędzie się konferencja Crowdfunding w Polsce 2012 r. Nie może dziwić, że pierwsze w Polsce całodniowe wydarzenie poświęcone finansowaniu społecznościowemu organizowane jest w ramach akcji crowdfundingowej. Wraz z rozwojem tej metody pozyskiwania funduszy coraz częściej organizatorzy eventów wykorzystują ją do przedsprzedaży biletów.

Na platformach  sfinansowano już dziesiątki – wydawać by się mogło niszowych – wydarzeń: spektakli teatralnych, festiwali artystycznych czy konferencji branżowych. Finansowanie społecznościowe okazało się tak dobrym rozwiązaniem, że niedawno powstawać zaczęły pierwsze platformy crowdfundingowe poświęcone tylko organizacji imprez.

Zachodnie serwisy takie jaki Picatit, Crowdtilt czy Eventstir dają szereg możliwości związanych z organizacją wydarzeń. Mechanizm opiera się przede wszystkim na obniżeniu ryzyka organizatora imprezy: określając poziom rentowności wydarzenia można sprzedawać (oczywiście w atrakcyjnej cenie) wejściówki w ramach przedsprzedaży. Pozwala również na pozyskanie sponsorów i partnerów strategicznych wydarzenia.

Wykorzystanie mechanizmu finansowania społecznościowego pozwala nie tylko na organizację komercyjnego eventu, lecz również spotkania o zupełnie prywatnym charakterze: wspólnej wycieczki, zjazdu rodzinnego, a nawet wesela. Jeden z zachodnich portali poza sprzedażą wejściówek (wydarzenia komercyjne) lub pośredniczeniem w towarzyskiej zbiórce na koszty organizacji (wydarzenia prywatne) daje też inne możliwości, takie jak choćby zbiórka na prezenty.

Crowdfunding w Polsce 2012

Od kilku tygodni na Beesfund.com trwają zapisy na konferencję Crowdfunding w Polsce 2012 r. To pierwsze duże wydarzenie branżowe organizowane przez Polskie Towarzystwo Crowdfundingu i portal crowdfunding.pl . W ramach wsparcia organizacji wydarzenia zainteresowani poza zakupem standardowych wejściówek mogli również skorzystać z oferty „early birds”, kupić „złoty bilet” w pakiecie z powstającą książką o crowdfundingu lub dołączyć do grona sponsorów imprezy. 12.12.12 o perspektywach finansowania społecznościowego mówić będą m.in. Olgierd Porębski z Polskiego Towarzystwa Crowdfundingu, Arkadiusz Regiec z Beesfund.com, Małgorzata Steiner z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Dawid Sokołowski z Gildii Aniołów Biznesu.

Eko-wykład

Przeprowadzę wykład i nagram film, z którego dowiesz się jak kupić naprawdę ekologiczny kosmetyk oraz jak zrobić najprostsze kosmetyki samodzielnie – pisze z kolei o swoim projekcie Ewa Sroka ze skinphilosophy.pl . Na beesfund.com poza biletami na wykład oferuje też m.in. zaproszenie na specjalny warsztat produkcji ekologicznych kosmetyków, zakup książek a nawet organizację zamkniętego warsztatu dedykowanego dla firm.

Okiem eksperta

Każdy doświadczony organizator wie, że frekwencja na wydarzeniach bywa nieprzewidywalna. Zdarza się, że mimo ciekawego programu, dobrej promocji i dużego zainteresowania wyrażonego choćby liczbą potwierdzeń udziału w serwisach społecznościowych ostatecznie na imprezie pojawia się mniejsza od spodziewanej liczba osób. Wówczas przedsięwzięcie może okazać się nierentowne.

Wykorzystanie crowdfundingu pozwala na obniżenie ryzyka finansowego organizatora. Dzięki prowadzeniu przedsprzedaży zyskujesz realną, a nie wyobrażoną wiedzę na temat zainteresowania wydarzeniem. Co więcej promując event na platformie crowdfundingowej zachęcasz potencjalnych uczestników do szybkiego podjęcia decyzji o udziale i zwiększasz szansę na sukces frekwencyjny – po opłaceniu „wpisowego” zainteresowani będą bardziej zmotywowani, by rzeczywiście pojawić się na naszej imprezie.

Warto zauważyć, że wydarzenia często są elementem towarzyszącym projektom finansowania społecznościowego. Przykładowo we wszystkich projektach filmowych  na Beesfund.com jedną z nagród dla wspierających jest możliwość udziału w premierze powstającego obrazu.

 

Crowdfunding to mechanizm pozyskiwania kapitału na realizację przedsięwzięć biznesowych, kulturalnych i społecznych od Internautów. W zamian za wsparcie inicjatora projektu, społeczność otrzymuje unikalne bonusy, produkty, usługi lub akcje w spółkach. Cykl powstaje dzięki współpracy Proseed Online z Beesfund – pierwszym w Polsce portalem udziałowego finansowania społecznościowego.

 

Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (© Alessandro Capuzzo)

Komentarze