E-commerce to obecnie najdynamiczniej rozwijający się sektor polskiej gospodarki. Szacuje się, że jego udział w sprzedaży detalicznej wynosi około 7%. Wraz z rozwojem całego sektora, rozwijają się też działające w nim firmy. A to niesie koniecznośćinwestycji we własne zaplecze, w tym przede wszystkim logistykę i magazyny, dzięki którym można obsłużyć na czas rosnącą liczbę zamówień i klientów.
O tym, że
reorganizacja zaplecza magazynowego jest istotna i pozwala zwiększyć swoją konkurencyjność, świadczą ostatnie inwestycje w branży, w tym m.in. takich firm jak chociażby Eobuwie.pl, Bonito.pl i M.B.B. Logistics.
Zdaniem Karoliny Tokarz Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds.
Handlu i Marketingu w firmie PROMAG S.A., która specjalizuje się m.in. w rozwiązaniach logistycznych
dedykowanych e-commerce, procesy logistyczne w handlu tradycyjnym oraz w sprzedaży
internetowej na ogół realizowane są w sposób bardzo podobny. Niemniej jednak przedsiębiorstwa sprzedające swoje produkty online borykają się z nieco inną skalą problemów, a co za tym idzie wymagają też innego podejścia i wdrażania różnych rozwiązań.
- Generalnie w e-commerce mamy do czynienia z dużym rozdrobnieniem przesyłek i dużą liczbą punktów dostaw. Z tych powodów intralogistyka wymaga innej organizacji oraz innej infrastruktury, niż ma to miejsce w tradycyjnych firmach handlowych. Przedsiębiorstwa specjalizujące się w e-handlu, którym zależy na podniesieniu konkurencyjności na rynku, powinny
inwestować w rozwiązania, które pozwolą im przede wszystkim na optymalizację procesów kompletacji, ograniczą liczbę pomyłek i zwiększą efektywność realizowanych procesów - mówi Karolina Tokarz z firmy PROMAG S.A.
W e-commerce bardzo dobrze
sprawdza się m.in. połączenie systemów składowania w postaci regałów półkowych DIMAX, regałów paletowych PHR lub APR oraz pomostów
magazynowych z systemami transportu wewnętrznego w postaci przenośników pionowych i poziomych. Zwłaszcza, jeśli są one zintegrowane z systemem WMS, czyli specjalnym systemem do zarządzania pracą całego magazynu. I właśnie na takie rozwiązania decyduje się coraz więcej polskich firm.
M.B.B. Logistics – do 15 000 przesyłek dziennie
Dobrym przykładem jest tutaj np. firma M.B.B. Logistics ze Słubic, która specjalizuje się w
usługach logistycznych dla branży e-commerce w Niemczech. W nowo powstałym magazynie o powierzchni 5 800 m kw. PROMAG S.A. zainstalował trzypoziomowy system magazynowy na bazie tzw. regałów półkowych DIMAX, który dodatkowo w 2016 roku zostanie połączony z automatycznym systemem transportu poziomego. Dzięki temu przepustowość całego systemu wyniesie 1500 pojemników/h. Rozwiązanie to uwzględnia dalszy rozwój firmy i zostało zaprojektowane w taki sposób, aby obsłużyć do 15 000 przesyłek dziennie.
- Dynamiczny rozwój sprzedaży naszych Klientów przyczynił się do rozwoju logistyki wewnętrznej. W pewnym momencie stanęliśmy przed zadaniem znalezienia systemu, który zagwarantuje możliwość bardzo efektywnego składowania wielu tysięcy
pozycji, przy jednoczesnym skróceniu czasu kompletacji, co w konsekwencji przyczyni się do skrócenia czasu obsługi jednego zamówienia. Zdecydowaliśmy się na wdrożenie rozwiązania zaoferowanego przez PROMAG S.A. – mówi Maciej Korlak General
Manager w firmie M.B.B. Logistics Sp. z o.o.
Bonito.pl, czyli jak w ciągu miesiąca obsłużyć 150 tysięcy zamówień na książki
Bonito.pl jest największą polską księgarnią internetową (www.bonito.pl). Posiada magazyn na terenie parku logistycznego Goodman Kraków Airport Logistics Centre, obsługujący 150 000 zamówień miesięcznie. Może on pomieścić aż 1 000 000 mln egzemplarzy książek.
- Po przeprowadzeniu wstępnego audytu, identyfikacji potrzeb i wskazaniu kierunków usprawnień, doszliśmy do wniosku, że
najlepszą opcją będzie instalacja regałów półkowych DIMAX oraz paletowych PHR obsługiwanych za pomocą drabin magazynowych. Dodatkowo, regały półkowe zostały wyposażone w specjalne siatki, które zabezpieczają książki przed przewracaniem się i spadaniem z półek. W magazynie nie zastosowaliśmy pomostów magazynowych, ponieważ nie było to konieczne – mówi Karolina Tokarz z firmy PROMAG S.A.
Jak podkreśla Karolina Tokarz, rozwiązania wdrożone przez PROMAG S.A. w tych konkretnych realizacjach sprawdzają się doskonale we wszystkich magazynach e-commerce, gdzie liczba i różnorodność pozycji asortymentowych jest bardzo duża.
Z jednej strony zapewniają bowiem maksymalne wykorzystanie posiadanej kubatury magazynu, co pozwala z kolei maksymalizować liczbę SKU dostępnych „z półki”. Z drugiej, zapewniają wysoką efektywność systemu składowania, która bezpośrednio przekłada się na skrócenie czasu pojedynczej kompletacji. A ten parametr decyduje bardzo często o przewadze konkurencyjnej
na rynku e-commerce.
Wills Integrated