Biznes

Gdy to nie budżet hamuje reklamy…

images (1)

Jak to się dzieje, że część z wpisywanych w wyszukiwarce haseł powoduje wysypreklam, inne zaś – prowadzą do oszczędnych i wyważonych informacji? Do przyczyn takiego stanu z pewnością należą przepisy ograniczające lub zakazujące promowania pewnych grup produktów.

Czego, zgodnie z polskim prawem, nie można reklamować? Poniżej kilka wskazówek, zebranych wspólnie z prawnikiem wrocławskiej Agencji SEO, „EACTIVE wiemy jak”.

Prawo do promocji

Skoro mówimy o sferze legislacyjnej, warto zacząć od zawodów prawniczych. Ich specyfika przekłada się bezpośrednio na ograniczone możliwości promocji usług adwokatów, radców prawnych czy notariuszy. „Najlepszy adwokat w mieście, kliknij teraz” – ten, komu wyświetlił się podobny komunikat, może być pewny, że nie ma do czynienia z profesjonalistą. Nie dla adwokata są: Google Adwords, Facebook Ads lub reklama outdoorowa – może on natomiast zgodnie z prawem poinformować o swoich usługach poprzez dokumenty firmowe, książki adresowe czy strony internetowe. Podobnie wygląda sytuacja radców prawnych i notariuszy – oni też mogą wyłącznie informować o swojej działalności. Co więcej, ci drudzy nie mogą także zlecać pozycjonowania stron www swojej kancelarii.

Reklama puszczona z dymem

Nikogo już chyba nie dziwią restrykcje w stosunku do promocji artykułów tytoniowych. Prawo zabrania reklamowania wyrobów, rekwizytów oraz symboli związanych z używaniem tytoniu. W zgodzie z ustawą zatem, nie znajdziemy reklam wskazanych towarów w telewizji, radiu, kinie, prasie, na plakatach (również wieloformatowych) i w środkach usług informatycznych.

Promocja na trzeźwo

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mówi wprost – zakazane jest nadawanie przekazu handlowego napojów alkoholowych. Wyjątek stanowi tu piwo, którego reklama jest możliwa – może być jednak kierowana wyłącznie do osób pełnoletnich. Producentów i dystrybutorów napojów zawierających od 8 do 19% alkoholu obowiązują również inne obostrzenia, m.in. zakaz informowania o sponsorowaniu imprez sportowych, koncertów oraz innych eventów.

Na zdrowie

Każdy, kto świadczy usługi zdrowotne powinien wiedzieć, że wszelkie informacje o tej działalności, ich forma oraz treść, nie mogą mieć cech reklamy. Zakaz dotyczy również usług lekarskich udzielanych na podstawie skierowania, a także produktów leczniczych. Wedle prawa farmaceutycznego, także apteki nie mogą się promować.

Reklamy nie stanowi jednak informacja o ich lokalizacji i godzinach pracy. I wreszcie, zabroniona jest reklama placówek obrotu pozaaptecznego oraz ich działalności, odnosząca się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.

Raczkująca reklama

Utrudniony kontakt z potencjalnymi klientami mają też producenci preparatów do początkowego żywienia niemowląt. Zakaz reklamy określony jest w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Co ciekawe, promocja tego typu produktów może być prowadzona wyłącznie w publikacjach popularnonaukowych poświęconych wiedzy na temat opieki nad dzieckiem. Przekazywane informacje muszą być jednak potwierdzone badaniami naukowymi. Zakazane jest również sugerowanie, że sztuczne karmienie jest korzystniejsze dla niemowląt niż karmienie piersią.

Gra niewarta świeczki

Gry cylindryczne, w karty, kości, na automatach oraz zakłady wzajemne  – to według ustawy o grach hazardowych zabronione przedmioty promocji. Co więcej, ich reklamodawca podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

EACTIVE wiemy jak

Źródło: Inwestycje.pl S.A.

Komentarze