Znalazłeś niszę na rynku lub wpadłeś na pomysł stworzenia innowacyjnego start-upu, ale na drodze do skomercjalizowania przedsięwzięcia brakuje ci pieniędzy? Crowdfunding może być przepustką do rozwoju własnego biznesu.   Kwota 821 820 zł uzyskana od 12 838 użytkowników to najwyższe finansowanie zdobyte w ramach crowdfundingu, jakie do tej pory udało się uzyskać na polskich platformach. Rekord padł 10 października i dotyczy projektu „Wisła Kraków – to nasza historia”, którego celem było uzyskanie środków mających pokryć część zobowiązań spółki, do której należy  klub i pomoc w jego odbudowie. Czym w ogóle jest crowdfunding? Za angielskim pojęciem kryje się finansowanie społecznościowe, czyli zbieranie kapitału na uruchomienie przedsięwzięcia o charakterze społecznym, kulturalnym, naukowym, sportowym lub biznesowym (np. start-up czy własna firma). Zasada działania crowdfundingu jest prosta – wiele osób wpłaca jednorazowo drobne kwoty (według własnych możliwości finansowych) na rzecz jednego projektu, udzielając tym samym jej twórcy swego rodzaju pożyczki. Z tą różnicą, że pozyskanych środków nie trzeba oddawać. Zaletą crowdfundingu jest to, że unikamy też żmudnych procedur związanych z zaciągnięciem kredytu w banku czy uzyskania dotacji z Unii Europejskiej. Jednak pomysłodawca musi wynagrodzić w jakiś sposób osoby, które zdecydowały się w zainwestować w proponowane przez niego rozwiązanie. Wynagrodzenie może mieć formę udziału w zyskach przyszłej firmy lub pomoc we wdrażaniu projektu. Nagrodą za zaangażowanie może być też np. darmowy produkt czy usługa z oferty powstającej firmy, zniżki, uzyskanie towaru w przedsprzedaży itp.   Crowdfunding a własna firma Aby uzyskać środki na rozwój własnej firmy z pomocą platformy crowdfundingowej, niezbędne jest zgłoszenie swojego projektu do platformy internetowej specjalizującej się w finansowaniu społecznościowym.  Im lepiej przygotowany i opracowany jest projekt,  tym większe szanse, że uda się zdobyć nie tylko niezbędną kwotę, ale i dodatkowy bonus. Liczy się wszystko – od opisu samego pomysłu i materiałów graficznych lub wideo, przez odpowiednią kampanię reklamową, po profity, jakie zaoferujesz prywatnym inwestorom. Jednak zadanie nie jest do końca takie proste, jak się wydaje. Podstawowa zasada finansowania społecznościowego brzmi: albo uzbierasz co najmniej kwotę, którą potrzebujesz, albo wszystkie wpłaty przepadają (wracają do wpłacających). Decydując się na crowdfunding, sprawdź również, ile wynosi prowizja, jaką pobierze serwis w momencie, gdy zbierzesz całą zakładaną kwotę. Korzystając z finansowania społecznościowego możesz nie tylko zdobyć niezbędne fundusze, ale i zbadać opinię na temat twojego przedsięwzięcia. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy ma on potencjał, czy wymaga jeszcze sporego udoskonalenia, a może nie ma w ogóle popytu na tego typu produkt lub usługę.   Redakcja Proseed

Materiał zewnętrzny

Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym? To pytanie nurtuje wielu osób borykających się z nagromadzonymi krótkoterminowymi zobowiązaniami. Choć proces...

Zobacz również