- Gdyby patrzeć na kondycję polskich małych i średnichprzedsiębiorstw przez pryzmat popularności faktoringu, to niewątpliwie należałoby stwierdzić, że grupa ta wciąż dobrze sobie radzi – mówi Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services.
Krajowe
MŚP, korzystając ze sprzyjającej sytuacji makroekonomicznej, wyraźnie zwiększają
sprzedaż, zdobywają nowych
klientów, również poza granicami. I coraz częściej korzystają z faktoringu jako źródła finansowania bieżącej
działalności.
Pierwsze półrocze 2016 roku
spółka faktoringowa Bibby Financial Services, specjalizująca się w
finansowaniuMŚP, zakończyła z obrotami na poziomie 1,2 mld zł, co stanowi
wzrost o 34,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Blisko 3/4 obrotów stanowi faktoring krajowy z regresem, jednak faktoring
eksportowy również rośnie (łącznie w pierwszej połowie 2016 roku o ponad 52 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2015). Według
danych Polskiego Związku Faktorów cały
rynek faktoringu eksportowego wzrósł o blisko 1/4.
- Od kilku lat dynamicznie rośnie również faktoring pełny, czyli bez regresu – dodaje Jerzy Dąbrowski. – Nasze obroty wzrosły trzykrotnie. Jednak wciąż rodzimi
przedsiębiorcy z trudem przekonują się do ubezpieczania
transakcji.
Toteż nazbyt często wciąż prawdziwe okazuje się przysłowie „Mądry Polak po szkodzie”. Jak wynika z badań Polskiego Związku Faktorów, blisko 1/3 badanych przedsiębiorstw nie potrafi jednoznacznie wskazać, jakie są
korzyści z wykorzystania faktoringu w
działalności gospodarczej.
Bibby Financial Services