Biznes Finanse

Odzież i książki – DPDgroup prezentuje najpopularniejsze kategorie produktów kupowanych w sieci

Według badania preferencji konsumenckich internautów Barometr E-shopper przeprowadzonego przez DPDgroup, najpopularniejszymi artykułami kupowanymi online w Europie są odzież (48 proc.), książki (43 proc.) i obuwie (40 proc.). Kategorią o największym potencjale wzrostu są artykuły dekoracji wnętrz. Polscy internauci w sieci kupują najczęściej książki – 49 proc. Na tle Europy w naszym kraju szczególnie popularne są zakupy części samochodowych.

Raport Barometr E-shopper pokazuje, że europejscy konsumenci realizują przez internet już 20% zakupów ubrań, a deklarowana średnia kwota ostatniego zakupu na tę kategorię produktów wynosi 65 euro.

– Rynek zakupów odzieży w kanale internetowym rośnie w całej Europie od wielu lat. Wynika to ze zmian w modelach biznesowych tradycyjnych sieci sprzedaży w kierunku tzw. omnichannel oraz nowego prawa konsumenckiego zwiększającego uprawnienia nabywców w sieci. Segment sprzedaży odzieży online osiąga powoli dojrzałość i można spodziewać się, że wzrosty sprzedaży w tej kategorii będą mniej dynamiczne – wyjaśnia Rafał Nawłoka, Prezes Zarządu DPD Polska.

Pozostałe miejsca zajmują następujące typy produktów: RTV i kosmetyki – po 35 proc., DVD, CD, gry wideo – 28 proc. i zabawki 23 proc. W Polsce, która zajmuje wysokie miejsce w Europie pod względem deklarowanego udziału zakupów online w ogólnym handlu, internetowa sprzedaż książek, najpopularniejszej kategorii produktów oferowanych online, jest wyższa od średniej europejskiej o 6 punktów procentowych. Z badań wynika również, że 17 proc. konsumentów kupuje w sieci literaturę przynajmniej raz w miesiącu. Na kolejnych pozycjach znajduje się odzież – 48 proc. oraz obuwie i kosmetyki (odpowiednio 47 i 45 proc.).

– Najpopularniejszą kategorią wśród młodszych nabywców online, tzw. millennialsów, jest odzież – kupuje ją 59 procent najmłodszych konsumentów. Co jeszcze ciekawsze, w tej samej grupie książki są drugim najchętniej kupowanym towarem. Pamiętajmy jednak, że ten wskaźnik zapewne obejmuje także popularne wśród młodszych e-booki, które nie wymagają fizycznego doręczenia. – mówi Rafał Nawłoka.

Badania wyraźnie pokazują, że każdy kraj europejski ma swoją specyfikę, związaną m.in. z dojrzałością rynku e-commerce, poziomem dochodu PKB per capita, stopniem zaufania do dostawców oraz ograniczeniami tradycyjnej sprzedaży detalicznej. W Polsce bardzo popularna na tle Europy jest kategoria części samochodowych, w Wielkiej Brytanii żywność, a w Austrii artykuły sportowe.

***

Raport Barometr E-shopper opracowany przez DPDgroup jest to pierwszy i najobszerniejszy raport na temat trendów w zakupach online na europejskim rynku. Został przygotowany przez firmę Kantar TNS, która zebrała opinie od 23 450 respondentów online w 21 krajach Europy.[1]

[1] Badanie DPDGroup Barometr E-Shopper przeprowadziła firma Kantar TNS w dniach 19 września – 7 października 2016. Przeprowadzono ślepe wywiady online z 23 450 internautami w 21 krajach Europy: Austrii, Belgii, Chorwacji, Czechach, Estonii, Francji, Niemczech, Węgrzech, Irlandii, Łotwie, Włoszech, Litwie, Holandii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii.

Wszyscy respondenci mieli co najmniej 18 lat i złożyli co najmniej jedno zamówienie online w okresie od stycznia 2016.

 

 

Źródło obrazka: [internet]

Komentarze