Biznes

Stwórz własny biznesplan – analiza konkurencji

Nieodłącznym aspektem tworzenia skutecznego biznesplanu jest przeprowadzenie wnikliwego rozpoznania sektora, na którym zamierzamy otworzyć naszą działalność. Tego typu analiza konkurencji da nam odpowiedź, czy planowany interes ma szansę utrzymać się na rynku i przynieść nam zysk.

 

Przeprowadzenie rozeznania wśród konkurencji jest niezbędne już na początkowym etapie planowania całej inwestycji, jeszcze przed jej rozpoczęciem i zaangażowaniem w nią dużych środków finansowych. Tego typu analizę należy wykonać w każdym sektorze, na którym początkujący przedsiębiorca ma zamiar rozwinąć swoją działalność, np. na rynku finansowym, budowlanym, transportowym. Analiza konkurencji opiera się na kilku prostych krokach, których przeprowadzenie możemy zlecić profesjonalnej agencji marketingowej, jednak przy odrobinie wysiłku możemy także wykonać je sami.

 

Zidentyfikuj rywala

 

Skuteczna analiza konkurencji dostarcza nam kompleksowych informacji o markach, z którymi potencjalnie możemy konkurować, wkraczając na rynek z naszym biznesem. Źródłem tego typu danych mogą być zarówno materiały zastane (np. publikowane raporty czy zestawienia), ale także dane obserwacyjne, wynikające z naszej znajomości danego sektora (np. z wiedza czerpana z kampanii marketingowych). Tego typu rekonesans pozwala nam odnaleźć niszę, którą możemy wykorzystać do osiągnięcia sukcesu.

 

Pamiętaj o researchu

 

Analiza konkurencji zakłada przeprowadzenie wnikliwego researchu, który będzie brał pod uwagę ilość konkurencyjnych firm na rynku oraz jakość i cenę produktów przez nie oferowanych w kontekście zaplanowanej przez nas działalności. Należy także uwzględnić ilość klientów danej firmy, ich przedział wiekowy i cechy szczególne. Nie możemy zapomnieć również o sprawdzeniu kanałów sprzedaży, którymi dana marka do nich dociera. Na tym etapie powinien nam się formułować początkowy zarys profilu naszej firmy – jej docelowa grupa odbiorców (ich wiek, płeć, oczekiwania), nasza przewaga konkurencyjna (co oferujemy lepiej, taniej) oraz mocne i słabe strony naszego biznesu.

 

Pozostań czujny

 

Dobra analiza konkurencji i jej działań marketingowych wykonywana jest jeszcze przed zainwestowaniem jakichkolwiek środków w rozkręcenie wymarzonego biznesu. To właśnie dzięki niej mamy okazję sprawdzić, czy nasz pomysł ma szansę wybicia się na rynku. Pamiętajmy jednak, aby po rozpoczęciu działalności nie rzucać zgromadzonych danych w kąt, a systematycznie je aktualizować. Dzięki temu zachowamy czujność i będziemy zawsze świadomi działań konkurencyjnych firm.

 

Analiza konkurencji jest konieczna do podjęcia decyzji o realizacji danego pomysłu na biznes bądź o jego zaniechaniu. To właśnie dzięki niej możemy dowiedzieć się, czy nasza firma ma realną szansę odnieść sukces i przynieść wymierne zyski.

Źródło obrazka: [internet]

Komentarze