Biznes Narzędzia

Szybkie wdrożenie czy dynamiczny rozwój aplikacji, czyli czego firmy oczekują od producentów systemów klasy BPM?

komputerworks_med

Systemy Business Process Management mają za zadanie zoptymalizować przebieg procesów biznesowych w firmach. Ta oczywista funkcja to jednak za mało.

Przedsiębiorcy oczekują od systemów klasy BPM także innych korzyści, które sprawią, że praca z systemem będzie po prostu przyjemna. Co szczególnie interesuje managerów? Które elementy rozwiązań informatycznych są dla nich najważniejsze, a co wpływa na rezygnację zwdrożenia?

Krakowska firma Webcon podczas konferencji i warsztatów dla swoich klientów przeprowadziła ankiety badające oczekiwania użytkowników systemów BPM. W badaniu udział wzięły 54 osoby z 45 firm.

Elastyczność i prostota ponad wszystko

Użytkownicy systemów klasy BPM zwracają uwagę przede wszystkim na elastyczność rozwiązania oraz nieograniczoną możliwość konfiguracji.

– Narzędzia informatyczne muszą wspomagać biznes i nadążać za jego rozwojem. Właśnie elementy pozwalające na szybkie dostosowanie systemów do zmieniających się warunków najbardziej doceniamy w naszej codziennej pracy. Na czele listy zalet systemu klasy BPM postawiłbym też elastyczność rozwiązania i jego uniwersalność pozwalającą na sprawne uruchamianie obsługi kolejnych procesów, a także bezproblemową integrację z innymi systemami informatycznymi wdrożonymi już w naszej firmie – mówi Łukasz Szarawara, dyrektor zarządzający ds. finansowych PKP SA i Grupy PKP.

Na drugim miejscu zalet najważniejszych dla użytkowników systemu Webcon BPS znalazła się prostota rozwiązania rozumiana jako łatwość zarówno samej pracy z systemem, jak i zarządzania procesami. Trzeciąpozycję na liście najbardziej przydatnych cech systemu BPM zajęła szybkość wdrożenia i uczenia się pracy z nowym narzędziem.

– Wybierając system klasy BPM, myśleliśmy przede wszystkim o tym, aby był on intuicyjny i łatwy w obsłudze. Te cechy bardzo pomagają nam w pracy. Przejrzysty interfejs, a także jasne reguły tworzenia i modyfikacji procesów podnoszą satysfakcję i przyjemność płynącą z codziennej pracy z systemem, przyspieszają działania i pozwalają na szybkie wdrożenie nowych pracowników – komentuje Wojciech Wąsik, Marketing & Strategic Planning Manager w firmie MITSUBISHI ELECTRIC.

Użytkownicy zwracają też uwagę na jakość wsparcia powdrożeniowego oraz szybkość i fachowość udzielanej pomocy. Ważna jest dla nich także możliwość uczestniczenia w rozwoju produktu – podoba im się, gdy dostawca platformy bierze pod uwagę ich wskazówki podczas prac nad kolejnymi wersjami rozwiązania.
Kto zyska, kto straci?

Badania przeprowadzone przez Webcon pokazują, że firmy są zainteresowane rozszerzaniem zastosowania systemów BPM w działalności biznesowej. 48% ankietowanych zapowiedziało wdrożenia rozwiązania w obszarze kadr i HR, 35% zamierza wesprzeć sprzedaż i relacje z klientami, 26% finanse, a 22% zainwestuje w BPM w zakresie zarządzania jakością.

pobrane

 

Rok 2016 przyniesie też inwestycje w obszarach obiegu spraw i zadań oraz wsparcia biznesu.

– Managerowie coraz częściej dostrzegają korzyści, jakie mogą przynieść pracownikom i tym samym całym firmom nowe rozwiązania informatyczne. I nie mówię tutaj o wielkich systemach ERP, ale znacznie mniej skomplikowanych narzędziach, które w bardzo widoczny sposób wpływają na szybkość wykonywania codziennych zadań i organizację pracy w przedsiębiorstwach. Takich narzędziach jak systemy BPM – tłumaczy Łukasz Wróbel, dyrektor ds. rozwoju w firmie Webcon.

Webcon zbadał też, które czynniki powstrzymują firmy przed inwestycją w tego typu narzędzia. Aż 42% z nich stanowią elementy emocjonalne, takie jak nieznajomość korzyści płynących z zastosowania rozwiązań BPM oraz opór przed zmianą. Do bardziej racjonalnych powodów decydujących o niechęci wobec wdrożenia systemu klasy BPM należą: brak zasobów wewnątrz firmy (21%) oraz brak budżetu (17%). Zaskakująco mało wskazań zebrała trudność w wykazaniu ROI (6%) i obawa przed długim czasem wdrożenia (8%).

pobrane (1)

Wybierając system BPM, firmy stawiają przede wszystkim na jego prostotę, intuicyjność, elastyczność i możliwość integracji z innymi rozwiązaniami wdrożonymi w firmie. Liczy się dla nich też wsparcie producenta w codziennej pracy. Dostawcy, którzy spełnią te oczekiwania, spotkają się z zainteresowaniem rynku i przedsiębiorców.

Webcon

Źródło: Inwestycje.pl S.A.

 

Komentarze