Biznes

Top Secret powalczy o maksymalizację marży

euro_money

O 10% do 386,9 mln zł zwiększyły się obroty Grupy Redan w pierwszych trzech kwartałach br. w ujęciu r./r. Przeprowadzona w części modowej szerokozasięgowa kampania reklamowa Top Secret we wrześniu i październiku przyniosła wzrost sprzedaży i marży, który był jednak niższy od założeń.

Dlatego główny nacisk w tym segmencie w kolejnych okresach zostanie położony na maksymalizację marży handlowej i optymalizację kosztów. Segment dyskontowy rozwija się prawidłowo. Pierwszy rok działalności e-commerce oraz zagranicznej sieci TXM textilmarket spełnia oczekiwania i daje podstawę do dużego optymizmu na przyszłość.

W ramach segmentu modowego obroty w pierwszych 9 miesiącach br. zwiększyły się w ujęciu r./r. o 5% do 170 mln zł.  Działalność tej części biznesu w ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku przyniosła jednak stratę na działalności operacyjnej na poziomie 9,5 mln zł, w porównaniu do 4,2 mln zł na minusie rok wcześniej. „W zakresie wsparcia sprzedaży mieliśmy w tym roku do czynienia z bardzo agresywnymi działaniami konkurentów mających nadwyżki towarów letnich.

Jednocześnie panowało wyjątkowo ciepłe i długie lato, do którego nie była dobrze dostosowana wprowadzona do sklepów jesienna (przejściowa) kolekcja Top Secret” – stwierdził Bogusz Kruszyński, Wiceprezes Redan SA.

W efekcie, w okresie od stycznia do sierpnia br., w sklepach sieci modowej Top Secret zanotowany został 17%spadek liczby klientów. „We wrześniu i październiku przeprowadziliśmy w naszym kraju szerokozasięgowąkampanię reklamową. Pozwoliło nam to odwrócić wcześniejszy negatywny trend i uzyskać w ostatnich dwóch miesiącach 6% wzrost liczby klientów. Osiągnięta dzięki kampanii reklamowej poprawa sprzedaży była jednak mniejsza od zakładanej” – dodał Bogusz Kruszyński. W samym październiku wartość sprzedaży towarów części modowej na rynku polskim wyniosła 21 mln zł, co oznacza wzrost w ujęciu r./r. o 12%.

Zarząd Grupy Kapitałowej zadecydował o zmianie priorytetów dla segmentu modowego. Główny nacisk zostanie położony na maksymalizację marży handlowej.

„Prowadzimy intensywne działania mające na celu obniżenie cen zakupu towarów. Nadpodaż produkcji na rynku chińskim oraz spadek cen surowców, z możliwością konsolidacji produkcji, tworzą znaczący potencjał w tym obszarze. Będziemy wprowadzać dalsze zmiany w kolekcji prowadzące do zwiększenia sprzedaży artykułów w pierwszych cenach” – podkreślił Grzegorz Lipnicki, Prezes Top Secret Sp. z o.o. Celem będzie także lepsze dopasowanie wielkości zamówień na kolejne sezony oraz większy nacisk na aktywną wyprzedaż towarów po zakończeniu sezonów. Poprawę efektywności spowoduje także wprowadzona modyfikacja prowizji franczyzowej. „Priorytetem będzie również zoptymalizowanie kosztów działalności, co zamierzamy osiągnąć głównie poprzez ograniczenie kosztów centrali oraz zmniejszenie wydatków na działania promocyjne.” – dodał Grzegorz Lipnicki.

Z kolei segment dyskontowy po dziewięciu miesiącach br. zanotował 14% wzrost obrotów r./r. do 216,9 mln zł. W tym okresie marża handlowa brutto rosła nieco wolniej od obrotów i poprawiła się r./r. o 12% do 88,9 mln zł, a koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wzrosły o 17% do 77,3 mln zł. W efekcie wynik na działalności operacyjnej sektora dyskontowego wyniósł 10,5 mln zł, czyli o 12% mniej niż w pierwszych 9 miesiącach 2014 r.

„Segment dyskontowy rozwija się prawidłowo. Osiągnięty wzrost sprzedaży jest zgodny z naszymi oczekiwaniami. W sklepach porównywalnych uzyskaliśmy zwiększenie obrotów o 3%. Bardzo dobrze rozwija sięsklep internetowy www.txm24.pl, który zapewnił już ponad 4 mln zł przychodów w tym roku. Stopniowo rośnie także sprzedaż zagraniczna, której przychody sięgnęły już 3 mln zł”- powiedział Lech Przemieniecki, Prezes TXM SA. Podkreślił, że choć koszty rosną szybciej niż obroty to ich wzrost jest niższy od założeń. „Pierwszy rok rozwoju nowych kanałów: e-commerce oraz zagranicznej sieci sprzedaży spełnia nasze oczekiwania oraz daje podstawę do dużego optymizmu patrząc na kolejne okresy” – dodał Lech Przemieniecki.

Średnia marża handlowa wypracowana w sieci TXM textilmarket w pierwszych 9 miesiącach br. była o 0,7 p.p. poniżej planów. Powodem były niesprzyjające warunki pogodowe, wymuszające wydłużenie w lutym i marcu oraz w sierpniu okresów wyprzedaży. „Spadek temperatur w pierwszej połowie października br. do około 0oC, czyli warunków oczekiwanych w tym okresie, natychmiast przełożył się na wzrost sprzedaży i marży handlowej. To potwierdza, że sieć TXM textilmarket jest przygotowana  na wykorzystywanie sprzyjających warunków pogodowych” – zapewnił Prezes TXM SA. W październiku br. sieć dyskontowa osiągnęła 31 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 18% w porównaniu do tego samego miesiąca poprzedniego roku.

Cała Grupa Redan w pierwszych trzech kwartałach tego roku zanotowała 386,9 mln zł obrotów, czyli 10% więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Marża handlowa brutto wzrosła o 8% do 159,8 mln zł. Z kolei koszty sprzedaży i ogólnego zarządu przez pierwsze dziewięć miesięcy br. zwiększyły się r./r. o 14% do 159,5 mln zł.

„Kluczowym czynnikiem, który spowodował pogorszenie wyników Grupy w okresie pierwszych trzech kwartałów tego roku była niższa od zakładanej wartość marży handlowej. Duże znaczenie – szczególnie w I kwartale – miały także ujemne różnice kursowe, choć w 2015 r. ich wpływ jest znacznie mniejszy niż rok wcześniej” – powiedział Bogusz Kruszyński. Suma całkowitych dochodów w trzecim kwartale wyniosła 0,8 mln zł na minusie w porównaniu do 0,1 mln zł na plusie rok wcześniej. W skali trzech kwartałów suma całkowitych dochodów wyniosła -7,6 mln zł, względem -6,0 mln zł od stycznia do września 2014 r.

Redan SA

Komentarze