3 przestronne hale doświetlone naturalnym światłem słonecznym, 3 poziomy użytkowe, stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami, dworzec autobusowy na 24 stanowiska, 3 poziomy parkingów, zielony pasaż dla pieszych, miejsca dla rowerzystów, nowe ulice i linia tramwajowa – wszystko to łączy się w multimodalnym dworcu Łódź Fabryczna, wybudowanym przez konsorcjum firm – Torpol (lider konsorcjum), Astaldi, PBDiM oraz Intercor. W dniu wczorajszym uzyskane zostało pozwolenie na użytkowanie obiektu, a od niedzieli 11 grudnia br. nowy dworzec zostanie otwarty dla pasażerów.
To największa tego typu inwestycja w historii polskiej kolei. Wart niemal 1,8 mld zł multimodalny dworzec Łódź Fabryczna łączy kolej dalekobieżną i aglomeracyjną z komunikacją autobusową - regionalną i miejską, tramwajową oraz ruchem samochodowym.
- Pragnę pogratulować  i podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w realizację projektu,
w szczególności projektantom, kadrze inżynierskiej i pracownikom, dzięki których wytężonej pracy powstał jeden z najnowocześniejszych oraz najładniejszych obiektów dworcowych w Europie. Dziękuję Zamawiającym – PKP PLK S.A., Urzędowi Miasta Łódź oraz PKP S.A. którzy zaufali naszemu doświadczeniu i zdecydowali się powierzyć nam realizację tego arcytrudnego przedsięwzięcia, a także mieszkańcom Łodzi za okazaną cierpliwość i życzliwość - powiedział Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu. Szczególne wyrazy uznania za profesjonalizm i zaangażowanie kieruję również na ręce funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej oraz pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Łodzi, którzy poświęcili wiele czasu na rzetelne przeprowadzenie testów  i kontroli wszystkich systemów bezpieczeństwa dworca – dodał Grabowski. Niewątpliwie jest to wielki sukces całego Konsorcjum oraz wszystkich firm podwykonawczych wykonujących prace na tym zadaniu. Dziękuję partnerom z Astaldi, PBDiM oraz Intercorowi za zaangażowanie i efektywną współpracę przy projekcie. Jestem pewien, że wysiłek włożony w tę inwestycję, zostanie  doceniony przez łodzian, jak również wszystkich pasażerów, którzy odwiedzą Łódź Fabryczną – podsumował.
Obiekt ma trzy poziomy. Na najniższym poziomie, ulokowanym 16,5 m pod ziemią, znajduje się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Unikalna konstrukcja dachu ze stalowych ram wypełnionych dziesięcioma tysiącami trójkątnych, częściowo przeziernych, paneli sprawia, że naturalne światło dociera do hali peronowej i oryginalnie ją doświetla.
Na każdym peronie znajdują się dwie windy, a także schody ruchome i ułatwiające transport bagażu ruchome chodniki (travelatory). Na wyższym poziomie, 8 m pod ziemią, zlokalizowanych jest 18 kas, a także poczekalnie, obiekty komercyjne i pasaże. Po północnej stronie na tym poziomie znajduje się wielostanowiskowy przystanek autobusowy, z którego korzystać będą przewoźnicy z całego kraju.
Obiekt dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych: osoby o ograniczonej mobilności kupią bilety w trzech specjalnie dla nich przygotowanych kasach z większą przestrzenią i niższymi ladami, przyciski w windach opisane są alfabetem Braille’a, wszędzie w posadzce są ścieżki naprowadzające i płytki wskaźnikowe dla osób niewidomych i słabo widzących. Również na krańcach peronów znajdują się takie oznaczenia.
Na poziomach: -11, -14, -17 ulokowano parking dla samochodów i motocykli. Miejsca postojowe dla rowerówprzewidziano na poziomie ulicy (0). Na tym poziomie znajdują się również główne reprezentacyjne wejścia do budynku. Od strony zachodniej do wejścia prowadzi łagodnie opadająca rampa dla pieszych ze schodami trybunowymi po obu stronach. W pobliżu jest również przesiadkowy przystanek tramwajowy.
Wschodnia strona przewidziana jest dla podróżnych, którzy dotrą do obiektu samochodem lub innym pojazdem. Przed wejściem wybudowano system ramp dojazdowych do obiektu, a także parking krótkoterminowego postoju „kiss&ride”. Przeszklone wejście prowadzi do wschodniej hali, w której  w naturalnej skali i z zachowaniem najbardziej wartościowych pod względem architektonicznym detali odtworzono fasady starego dworca. Dzięki przeszkleniom w dachu również tu w spektakularny sposób dociera naturalne światło.
Do obiektu można dotrzeć również od strony północnej  i południowej, gdzie znalazł się zielony pasaż dla pieszych i uspokojonego ruchu pojazdów.
Nowa Łódź Fabryczna to pierwsza w Polsce oraz trzecia pod względem skali i specyfiki prac  inwestycja kolejowa zrealizowana w Europie. Można ją porównać z takimi projektami jak dworce głównie w Berlinie czy Wiedniu,  które uznawane są za perły architektury. Nad projektem pracowało  300 projektantów, którzy wykonali prawie 13 tys. rysunków, a realizacja wymagała zaangażowania blisko 15 tys. pracowników, zarządzanych przez ok. 300 inżynierów z różnych branż. Inwestycja wpisuje się we współczesny model tworzenia w centrach miast zintegrowanych systemów transportowych, których zaletą jest m.in. optymalizacja kosztów i czasu transportu. Po wybudowaniu w Łodzi zaplanowanego już przez PKP PLK tunelu średnicowego, dworzec Łódź Fabryczna stanie się stacją przelotową i pozwoli na połączenia kolejowe w kierunku zachodnim.
Do budowy dworca wykorzystano ponad 750 tys. m3 betonu, czyli trzy razy więcej niż przy budowie StadionuNarodowego oraz 70 tys. ton stali. Z placu budowy trzeba było wywieźć blisko 2 mln m3 ziemi. Płyta denna nowego dworca ma powierzchnię niemal 65 tys. m2 – równą sześciu pełnowymiarowym boiskom piłkarskim. Aby doprowadzić ruch kolejowy do czterech peronów wybudowano również dwunawowy tunel o długości 1,7 km, który rozpoczyna się w okolicy ul. Niciarnianej w Łodzi i stopniowo zagłębia się do poziomu hali peronowej. W tunelu i na dworcu ułożono 12,5 km zelektryfikowanych torów. Sieć trakcyjna w obiekcie to sieć sztywna o napięciu 3 kV – jest to również unikalne rozwiązanie w naszym kraju, gdzie zwykle  montuje się standardową sieć podwieszaną.
Majstersztykiem inżynieryjnym w trakcie budowy była operacja wzmocnienia wiaduktu samochodowo-tramwajowego w ul. Kopcińskiego, tak by móc pod nim wybudować tunel przy jednoczesnym utrzymaniu ciągłości ruchu na tymże wiadukcie.
- Pomimo wielu trudności, jak chociażby odkrycie soczewki wodnej, a także zmian w przepisach
w trakcie trwania projektu, udało się nam sprawnie dokończyć budowę węzła multimodalnego. Wierzę, że Dworzec Łódź Fabryczna już jest wspaniałą wizytówką miasta i będzie służył  jego mieszkańcom oraz następnym pokoleniom łodzian i podróżnym z kraju i świata - stwierdził Grzegorz Grabowski.
Multimodalny dworzec jest kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi, projektu którego celem jest rewitalizacja i pobudzenie inwestycyjne prawie 100 ha w centrum miasta. Już teraz daje się zauważyć ten efekt: w pobliżu dworca powstają trzy nowoczesne budynki biurowe, a niedawno władze miasta dokonały z sukcesem transakcji sprzedażyistotnej działki w tym rejonie.  Pierwszy rozkładowy pociąg na stację Łódź Fabryczna wjedzie w niedzielę, 11 grudnia, o godz. 5.30.
Torpol

Zobacz również