Zakupy online nie tracą na popularności, ale kiedy w grę wchodzi głębokie uczucie, Polacy wolą odwiedzić sklep, żeby osobiście wybraćnajlepszy upominek dla szczególnej osoby. Z badania decyzji zakupowych, jakie przeprowadził MasterCard, wynika też, że coraz częściej rezygnujemy z zakupu walentynkowego prezentu w formie materialnej na rzecz zaoferowania drugiej osobie wyjątkowych doświadczeń czy przeżyć, które pozwalają budować wspólne wspomnienia. Wskaźnik „MasterCard Love Index” wskazuje również, że jesteśmy coraz hojniejsi – w ciągu ostatnich trzech lat wydatki konsumentów na całym świecie wzrosły w wybranych kategoriach produktów i usług, w dniach poprzedzających Walentynki, średnio o 22%. Wskaźnik „MasterCard Love Index” obrazuje zachowania osób kupujących prezenty walentynkowe w ponad 200 krajach, w tym w Polsce. Badanie objęło analizę zagregowanych danych dotyczących transakcji z wykorzystaniem kart kredytowych, debetowych i prepaid, dokonanych w dniach 11-14 lutego, przez ostatnie trzy lata (2013-2015). Wyniki uwzględniają globalną wartość zakupów oraz kwoty transakcji, w wybranych kategoriach produktów i usług. Najważniejsze trendy wynikające z badania MasterCard: Osobiste podejście: W Polsce 98% osób dokonało zakupów walentynkowych osobiście, podczas gdy tylko 1% wolało transakcje online (dane z 2015 r.). Za granicą Internet był nieznacznie popularniejszy: średnio 90%klientów dokonało zakupów fizycznie w sklepie, a 6% wybrało zakupy w sieci. Na tę ostatnią opcję najczęściej decydują się Europejczycy (21% to transakcje online). Doświadczenia cenniejsze niż przedmioty: Najwyższy wzrost zanotowały w Polsce wydatki w restauracjach, odpowiadając za 37% wartości transakcji w 2015 r., w porównaniu z 29% dwa lata wcześniej. Jeśli chodzi o liczbę transakcji, to prymat romantycznej kolacji jako pomysłu na Walentynki jest jeszcze bardziej widoczny – w Polsce większość płatności dokonywanych jest właśnie w restauracjach, w przeciwieństwie do kartek walentynkowych (2%, najmniejszy udział w transakcjach), których popularność regularnie spada. Podobny trendmożna zaobserwować w skali świata, gdzie średnio 33% wydatków przeznaczonych jest na posiłki w restauracjach, a 28% - na podróże i noclegi w hotelach. Kwiaty mniej popularne, ale…: W Polsce łączne wydatki na kwiaty i kartki odpowiadały w 2015 r. za 6% transakcji, w porównaniu z 8% w 2013 r. Na świecie również zanotowano niewielki spadek ich sprzedaży w ciągu ostatnich trzech lat. Za tym trendem nie podążają jednak mieszkańcy Ameryki Łacińskiej, którzy w badanym okresie prawie podwoili wydatki na kwiaty. Z kolei Bliski Wschód był jedynym regionem, który zanotował wzrost sprzedaży kartek walentynkowych (ponad dwukrotny). „Mimo, że świat zmierza w stronę cyfrowych rozwiązań, w kwestii uczuć nadal skłaniamy się ku osobistemuzaangażowaniu – zamiast korzystać z zalet e-handlu, którego popularność rośnie w przypadku prezentów, jakie robimy bliskim z innych okazji, w Walentynki wybieramy osobisty zakup upominków” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard Europe. MasterCard Love Index

Zobacz również