Handel

e-reklama: A myślałeś, że wiesz już wszystko

© Kirill Kedrinski

W Polsce już niemal połowa reklamodawców uważa programmatic za skuteczniejsze narzędzie niż tradycyjna kampania w internecie. Kluczowe pojęcia dotyczące reklamy osobistej takie jak RTB, SSP i DSP zna dziś niemal każdy marketer. Branża reklamowa jednak stale się zmienia i pojawiają się kolejne terminy oraz sposoby, które skuteczniej pozwalają na dotarcie do klienta. Oto 8 pojęć, które warto znać.

Reklama spersonalizowana odgrywa coraz większą rolę w biznesie. Eksperci z Sociomantic Labs szacowali wartość rynku programmatic w Polsce na 250 mln zł w 2015 roku i wskazywali, że będzie on jednym z najszybciej rozwijających się segmentów rynku e-reklamy. Dla porównania – na rynku amerykańskim, według eMarketera już 59 proc. wydatków z 26,15 mld dolarów na e-reklamę przeznaczano w ubiegłym roku na działania związane z programmatic. I choć polscy marketerzy w większości znają najważniejsze pojęcia dotyczące programmatic, to warto poszerzać swoją wiedzę o nowe terminy w stale zmieniającym się branży reklamowej.

Słownik programmatic buying

1. AdFraud – każda forma nielegalnej aktywności w reklamie online, włączając sztucznie napędzany ruch przez automaty czy wielokrotną sprzedaż tej samej powierzchni reklamowej, tak, że reklamodawcy zostają obciążeni kosztami jej zakupu, tymczasem ich reklamy nie są nawet widoczne dla użytkowników; oszustwa reklamowe to narastający problem branży, z którym skutecznie starają się walczyć takie organizacje jak IAB.

2. App re-engagement – dwie na trzy aplikacje mobilne są ściągane na smartfona i nigdy nieużywane. Kampanie re-engagement prowadzone są w celu zaangażowania użytkowników, który właśnie ściągnęli daną aplikację mobilną.

3. Full Funnel – strategia marketingowa lub narzędzie pozwalające marketerowi na adresowanie działań do potencjalnych klientów na poszczególnych etapach procesu zakupowego – od etapu zwiększania świadomości do zainteresowania produktem, od wzbudzenia pragnienia do wykonania akcji tj. zakupu. Kształt tzw. lejka sprzedażowego odnosi się do liczby użytkowników przydzielonych do każdej ze wspomnianych kategorii, która zawęża się z każdym kolejnym etapem. W niektórych nowszych modelach, lejek ma kształt klepsydry i poza punktem dotyczącym podjęcia zakupu zawiera także kategorię „lojalność” oraz „zostanie ambasadorem marki”.

4. Open RTB – protokół real-time bidding stworzony przez grupę firm technologicznych z branży programmatic, która ustaliła listę standardów RTB. Rozwój protokołu jest nadzorowany przez IAB.

5. Price Floor – najniższa cena CPM (cena za 1000 wyświetleń), za jaką wydawcy są skłonni sprzedać odsłonę reklamodawcom w modelu programmatic na aukcji.

6. Programmatic Direct Deal – umowa zawarta między wydawcą a jednym z kupujących reklamodawców, w której powierzchnię reklamową sprzedaje się na wcześniej ustalonych progach cenowych (Price Floor).

7. Reklama natywna – oznacza taką kreację reklamową, która „wtapia się” w otoczenie jakim jest strona internetowa, stając się mniej uciążliwą i nie wpływającą na ogólny odbiór zawartości serwisu. Najbardziej znanym przykładem reklamy natywnej są posty sponsorowane na Facebooku występujące w strumieniu wiadomości na równi ze zwykłymi postami użytkowników.

8. Viewability – termin odnoszący się do tego, czy reklamy są faktyczne wyświetlane użytkownikom. Według standardów ustalonych przez IAB, przynajmniej 50 proc. reklamy musi wyświetlić się na ekranie monitora użytkownika co najmniej przez 1 sekundę, aby została uznana za obejrzaną.

Na zakupie reklam w modelu programmatic zyskują wszystkie strony zaangażowane w proces zakupowy. Według IAB w Polsce już 89 proc. reklamodawców przekonało się co do skuteczności tego modelu i korzysta z niego przy prowadzeniu kampanii reklamowych.

Praktycy.com

Komentarze