Handel

Przychodzi mężczyzna do sklepu z ubraniami, czyli czego dziś pragną faceci?

Mężczyźni przywiązują coraz większą wagę do wyglądu, co już jakiś czas temu zaczęły dostrzegać marki odzieżowe. Po działach męskich w popularnych sieciówkach przyszedł czas na wyspecjalizowanesklepy dla panów. Czym różnią się od popularnych damskich butików?

Jak wynika z raportu „Gender Factor – męskie marki w kobiecych rękach” panowie do 35. roku życia wydają na ubrania znacznie więcej niż starsze pokolenie. Aż 15 proc. młodych mężczyzn przyznaje, że interesuje się modą. Nic więc dziwnego, że męski rynek odzieżowy rośnie w siłę.

Psychologia ma znaczenie

Zastanawiając się nad układem i wystrojem męskiego butiku należy w pierwszej kolejności pomyśleć o aspektach psychologicznych. Mężczyźni bowiem w zupełnie inny sposób niż kobiety podejmują decyzje – również te zakupowe. Proces zakupowy u mężczyzn trwa znacznie krócej niż u kobiet. Wynika to z faktu, że podchodzą oni do tego typu czynności zadaniowo – chcą rozwiązać problem, spełnić zachciankę lub wypełnić brak np. w garderobie. Znacznie rzadziej niż płci przeciwnej zdarza im się również nabywać produkty impulsywnie. Firmy dostrzegają takie różnice w procesie zakupowym – działania mające dostosować strategiędo płci określane są jako gender marketing.

Coraz więcej dla panów

Do tej pory męski segment odzieżowy koncentrował się głównie na eleganckich ubraniach. Panowie bardzo cenią sobie jakość kupowanych produktów, jednak są również coraz bardziej odważni jeśli chodzi o dobór kolorów i krojów. Dlatego też na rynku pojawia się coraz więcej sklepów z elegancką odzieżą casualową. – Sami jesteśmy mężczyznami po trzydziestce i przez wiele lat napotykaliśmy na problemy jak ubrać się elegancko, a nie zakładać  garnituru z klasyczną koszulą i krawatem – mówi Stanisław Urbańczyk, jeden z twórców wchodzącej właśnie na rynek polskiej marki Maurizio Benttoni. – Zafascynował nas styl włoskiej mody męskiej. Nasze produkty przeznaczone są dla mężczyzn, którzy nie boją się bawić modą i z chęcią sięgają po niebanalne koszule, dobrze skrojone spodnie, zaskakujące wykończenia i detale – dodaje Stanisław Urbańczyk. Na polskim rynku jest jeszcze dużo miejsca na nowe, męskie brandy odzieżowe, ponieważ istnieje znaczna dysproporcja pomiędzy liczbą marek przeznaczonych dla pań i dla panów. Obserwując coraz większe zainteresowanie tym segmentem mody można z pewnością stwierdzić, że nowi twórcy mają jeszcze duże pole do popisu.

Męskie wnętrze, czyli jakie?

Przestrzenie przeznaczone do męskich zakupów są dostosowane do nawyków zakupowych panów – mają przede wszystkim pozwalać na szybki zakup poszukiwanego produktu. Dlatego też podstawową cechą tego typu wnętrz powinna być czytelność. Ubrania muszą być zorganizowane i poukładane tak, aby znalezienie danegoelementu garderoby nie stanowiło problemu. – Wnętrza sklepów z męską odzieżą mają być funkcjonalne, ale muszą posiadać także odpowiedni charakter. Gość butiku powinien czuć, że dana przestrzeń została zaprojektowana dla niego – mówi Anna Sulima-Gillow z Forbis Design&Build. – Niekiedy przy projektowaniu wykorzystuje się charakterystyczny motyw przewodni. Jest to zabieg, który pozwala podkreślić męski charakter lokalu oraz odpowiednio pozycjonować markę w odczuciach konsumenta. Dobrym przykładem może być tu marka Essenza Man, której butiki są stylizowane na warsztat samochodowy.

Wszystko dopasowane

Mężczyznom zależy na spójnym wizerunku, dlatego też starają się wybierać marki, które mają konsekwentną, świadomie kreowaną wizję. Dlatego bardzo ważne jest, by na każdym poziomie komunikacji konsument miał te same odczucia w stosunku do marki. Należy kreować tzw. customer experience na każdym poziomie – od wyglądu logotypu i strony internetowej, przez wystrój sklepu, aż do obsługi klienta. Spójny wygląd sklepu wymaga więc ścisłej współpracy projektantów przestrzeni, merchandiserów, a także wykonawców prac.

Kobieta w męskim świecie

Wnętrza męskich butików wbrew pozorom nie powinny być tworzone jedynie z myślą o panach. Trzeba pamiętać, że tego typu sklepy odwiedzają również kobiety – żony, matki, partnerki, które w dużej mierze wpływają na decyzje zakupowe mężczyzn. Dlatego więc nie warto o nich zapominać i powinno się zadbać o to, aby również u nich lokal budził właściwe, pozytywne skojarzenia.

Ewelina Roguska
Core PR

Komentarze