Inspiracja

Kupony rabatowe – biznes czy bańka?

kupony rabatowe

Promocje i obniżki – wszyscy je uwielbiamy. Szał dotyczący zakupów grupowych był intensywny i trwał dość długo. Jego miejsce coraz szybciej zajmują natomiast kupony rabatowe.

Jak podaje GoDealla.pl, 79% amerykańskich konsumentów regularnie korzysta z kuponów, miesięcznie generując 48 mln odwiedzin portali ze zniżkami. Lider tamtejszego rynku – RetailMeNot – zebrał od inwestorów kapitał w wysokości 300 mln dolarów.

Naśladowcy tego trendu działają też w Polsce w postaci rodzimych portali (m.in. KodyRabatowe i Alerabat) lub oddziałów europejskich firm (Tanio.co czy Cuponation).

Wszystkie te serwisy działają w modelu prowizyjnym, współpracując blisko z sieciami afiliacyjnymi. Jako pośrednik przekierowują zainteresowanych klientów na stronę sklepu, gdzie użytkownicy finalizują transakcję wpisując kod promocyjny uprawniający do zniżki.

Szum wokół tego tematu nieco przypomina sytuację sprzed 2-3 lat, dotyczącą zakupów grupowych. Analogicznie stosunkowo trudno dostrzec w modelu biznesowym portali z kuponami rabatowymi długofalową wartość, jaką tego typu pośrednictwo w sprzedaży miałoby generować dla sklepów internetowych.

Model Groupona opierał się na permanentnych zniżkach i podobnie jest w przypadku kodów rabatowych – delikatnie zmienił się jedynie mechanizm działania, który jest teraz lepiej dopasowany do indywidualnych potrzeb klienta. A jak wiadomo darmowe obiady są mitem i nie da się bez końca kupować w promocji – ktoś za to prędzej czy później zapłaci. Będą to albo właściciele sklepów, albo klienci końcowi, kupujący faktycznie z rabatem, ale od wyższej ceny bazowej.

Sprzedaż generowana przez kupony faktycznie rośnie, co widać na wykresie poniżej. Trudno natomiast dotrzeć do danych dotyczących ogólnego wzrostu (a może spadku?) przychodów oraz zysków sklepów internetowych, które korzystają z tego rodzaju programu afiliacyjnego.

 


kupony rabatowe

 

A co Wy myślicie o modelu biznesowym portali z kuponami rabatowymi? To dobry pomysł na rentowny biznes, czy raczej krótkotrwały trend, który nie przetrwa weryfikacji przez pryzmat wyników finansowych?

 

Zdjęcie w nagłówku artykułu zostało udostępnione dzięki uprzejmości serwisu fotolia.com (©alphaspirit)

Komentarze