Inspiracja

Najważniejsza jest wytrwałość – wywiad z Piotrem Broniarczykiem, założycielem Okazje.info

piotr-broniarczyk-okazje-info

Okazje.info to porównywarka cen stworzona w 2007 roku przez świeżo upieczonych absolwentów Uniwersytetu Łódzkiego. Od 5 lat skutecznie konkuruje z Ceneo czy Nokaut. Rozmawiamy z Piotrem Broniarczykiem – założycielem i prezesem Okazje.info.

 

W 2007 roku na rynku porównywarek cen działały już stabilne firmy. Dlaczego zdecydowaliście się tę  branżę?

Rynek był nasycony tylko pozornie. Jestem zwolennikiem teorii, że nowe podmioty na rynku e-commerce w Polsce wciąż mogą się dynamicznie rozwijać. Przy tak szybko zmieniającym się rynku jest to absolutnie możliwe. Wiadomo, że potrzebne są inne narzędzia, niż kilka lat temu, ale nadal jest mnóstwo miejsca dla świeżych biznesów. Ostatnio mignął mi gdzieś Megapanel i Zalando – marka globalna, ale w Polsce stosunkowo nowa – ma milion unikalnych użytkowników. Można.

Czyli uruchamiając Okazje.info wierzyliście, że da się wygryźć konkurencji część rynku?

Tak. Najważniejsze to czegoś chcieć i szukać rozwiązań. Wytrwałość, konsekwencja w działaniu-  to jest recepta na wyszukanie modelu, który odniesie sukces.

Co pozwoliło Wam skutecznie konkurować z Ceneo czy Nokaut?

Uważam, że nasz rynek jest nadal w fazie dynamicznego rozwoju. Nie jest na tyle nasycony, żeby trzeba było wymyślać zupełnie pionierskie rozwiązania, aby zrealizować cele biznesowe.

Na początku, konkurencyjne stawki za przekierowanie użytkownika do sklepu pozwoliły nam na dynamiczny przyrost współpracujących sklepów internetowych z porównywarką. Dziś nacisk kładziemy na produkty zwiększające jakość współpracy i sprzedaż w sklepach partnerów.

Przykładem może być udostępniony przez Okazje.info program Wiarygodnych Opinii pozwalający klientom, po dokonaniu zakupu u partnera, wystawiać opinie o transakcji na serwisie Okazje.info. To ważne narzędzie wzmacniające wizerunek sklepu w oczach nowych klientów. Całe oprogramowanie udostępniamy partnerom bezpłatnie. Po niespełna 60 dniach od uruchomienia programu współpracę podjęło z nami blisko 200 sklepów.

Jak na początku wyglądał Wasz zespół?

To było 4-5 osób. Łódzkie uczelnie pokazały nam metody zarządzania projektami, nauczyły wyznaczać cele i rozpisywać do nich kluczowe czynniki sukcesu. To była nasza wiedza na starcie. Pracowaliśmy w podnajmowanej, kilkunastometrowej sali w biurowcu innej firmy. Mieliśmy ograniczoną liczbę godzin użytkowania tego lokalu.

A dziś?

Teraz w projekt Okazje.info zaangażowanych jest nas w sumie prawie 50. Pracujemy wszyscy na open space, co ułatwia komunikację między poszczególnymi osobami.

Które działy są największe?

Porównywarki cen muszą mocno pracować nad jakością informacji o produktach, stąd dział dbający o treść jest u nas najliczniejszy. Istotny jest też kontakt z partnerami – sklepami internetowymi i tym również zajmuje się sporo osób. Koordynowaniem i wspieraniem współpracy oraz zarządzaniem kontentem zajmuje się połowa zespołu.

Okazje.info finansowaliście z własnych oszczędności?

Tak. Finanse pochodziły z rodzinnych budżetów bądź od osób bezpośrednio zaangażowanych w rozwój porównywarki. Te środki pozwoliły nam na stabilny, organiczny rozwój.

Długo dokładaliście do interesu?

Działamy na rynku przez 5 lat. Próg rentowności uzyskaliśmy relatywnie wcześnie, ale w mikro skali. Od zawsze jesteśmy mocno ukierunkowani na rozwój. Dokładaliśmy po to aby przeskalować ten biznes. Przez ostatni rok przychód okazje.info wzrósł o 60%, co wystarcza nie tylko na pokrycie kosztów działalności, ale też na dalsze inwestycje w rozwój. Planujemy zwiększyć nasz udział w rynku oraz wdrożyć nowe produkty wspomagające sprzedaż u naszych partnerów.

Jakie błędy popełnialiście?

Na początku były to prozaiczne rzeczy, które sprowadzają się do odrobienia swojej pracy domowej. Trzeba obserwować rynek, rozpoznać zależności, dowiedzieć się, kto jest dostawcą rozwiązań, kto odbiorcą, którędy płyną pieniądze i kto tak naprawdę rozdaje karty. Codziennie napotykamy na nowe zagadnienia, w których nie sposób podejmować 100% trafnych decyzji. Ważna jest nieustająca determinacja w szukaniu odpowiednich rozwiązań i zespół Okazje.info ją posiada.

Kamienie milowe okazje.info?

Spotkanie ludzi o podobnych wartościach i chęciach do realizacji biznesu – to był pierwszy i najważniejszy kamień milowy. To zero-jedynkowy krok, który determinuje rozwój firmy. Niezwykle ważna jest struktura i organizacja firmy. W okazje.info mamy strukturę funkcjonalną oraz procesową – wprowadzenie procesowości było dużym wyzwaniem, ale pozwoliło nam efektywniej pracować.

Dużym przełomem było nawiązanie współpracy z Gazeta.pl czy Gratka.pl. Np. w portalach Agory wdrożyliśmy boxy ofertowe powiązane tematycznie z artykułami. Pozwalają użytkownikowi uzyskać szersze informacje o produkcie czy pokierować go do sklepu internetowego. W listopadzie 2012 grupa Okazje.info zanotowała wzrost o 350 tys. unikalnych użytkowników w stosunku do października. Znaczna część jest wynikiem nawiązania współpracy ze strategicznymi partnerami.

Komentarze