Inspiracja

Wzrost liczby klientów o 150% rocznie – wywiad z Maciejem Wawrzyniakiem, założycielem podatkimeritum.pl

maciej-wawrzyniak-podatki-meritum-1

Maciej Wawrzyniak w krótkim okresie przekształcił niewielkie biuro doradztwa podatkowego w jedną z największych kraju firm rozliczających podatki od przychodów osób fizycznych uzyskanych za granicą. Obecnie sieć liczy 160 punktów obsługi klienta i partnerów współpracujących.

Skąd pomysł na tego rodzaju biznes?

Sięgam pamięcią do roku 2005/2006 kiedy po skończeniu liceum wiedziałem już, że chcę prowadzić własny biznes. Pytanie brzmiało: czym dokładnie się zająć? W głowie miałem różne pomysły, od tych najprostszych do mocno fantazyjnych. Handel samochodami, sklep z koszulkami, restauracja – te pomysły odrzucałem ponieważ nie miałem doświadczenia ani wizji prowadzenia biznesu w tych branżach.

Miałem jednak ułatwione zadanie ponieważ obserwowałem moich rodziców, którzy prowadzili swoje  biuro tłumaczeń, jak również rozliczenia niemieckiego podatku. To był fundament, dzięki któremu zdecydowałem się poświęcić właśnie tej branży. Zauważyłem, że na polskim rynku  usługa jest niszowa – w szczególności rozliczenia podatkowe z krajów Skandynawii, Holandii, Czech i Belgii. Dodatkowo ówczesna koniunktura rynku sprzyjała tej branży, ponieważ mnóstwo Polaków wyjechało do Anglii, Holandii, Irlandii i Niemiec. Przez pierwsze 2 lata badałem rynek, zdobywałem kontakty, dobierałem zespół. W roku 2009 oficjalnie utworzyłem stronę twojpodatek.com.pl ( obecnie www.podatkimeritum.pl ) . To przyniosło pierwsze zyski i przekonało mnie, że jest to dobry pomysł, który należy rozwijać.

Na czym dokładnie firma zarabia i do kogo kierujecie swoje usługi? 

Zajmujemy się wnioskowaniem o zwrot nadpłaconej zaliczki na poczet podatku dochodowego za granicą. Mówiąc prościej, każdy kto pracował legalnie za granicą  może  dzięki nam uzyskać zwrot części lub całego podatku tam zapłaconego. Wystarczy skierować odpowiedni wniosek, złożyć zeznanie podatkowe i czekać na decyzję urzędową dotyczącą wymiaru naliczonego podatku. Polacy dzięki nam odzyskują często wysokie zaliczki.

Najwyższy zwrot, który uzyskaliśmy dla klienta w historii naszej firmy wyniósł 52 000 PLN.

Usługi kierujemy do emigrantów Polaków. W szczególności oferta kierowana jest dla osób pracujących w Norwegii, Szwecji i Holandii.  Jest to  nasza najliczniejsza grupa docelowa. Oczywiście w naszej ofercie są również tłumaczenia przysięgłe, consulting, odszkodowania z zagranicy, skargi i odwołania, wnioski o  zasiłki za granicą i inne. Zależy nam na tym, aby  nasz Klient został obsłużony kompleksowo.

Czym wyróżniacie się od konkurencji i dlaczego właśnie was powinien wybrać polski emigrant?

Zauważyliśmy, że nasi klienci wymagają kontaktu bezpośredniego. W pierwszych 2 latach działalności pozyskiwaliśmy klientów  poprzez  e-marketing (obsługa korespondencyjna) . Wielu z nich ostatecznie nie decydowało się na usługę. Mieli obawy, że  dokumenty, które muszą odesłać pocztą, zginą lub ich zwrot podatku przepadnie.

Wynikało to z braku zaufania do naszej marki i obawami przed kolejną  „firmą krzak”. W roku 2010 podjęliśmy decyzję o stworzeniu sieci biur partnerskich, które pozwolą nam zdobyć zaufanie wśród nowych klientów. Pierwsze biura partnerskie powstały w Nowym Targu, Jaśle, Krośnie i Sanoku. Po 2 latach działalności i wypracowania modelu podjęliśmy decyzję o wdrożeniu tego sposobu działania na terenie całej Polski. Obecnie posiadamy ponad 160 biur partnerskich. Są to biura rachunkowe, agencje pracy lub agencje finansowe, które na co dzień obsługują naszych potencjalnych klientów. Dzięki temu łatwiej jest nam dotrzeć do Klienta zainteresowanego zwrotem podatku. Docelowo chcemy osiągnąć liczę 210 Punktów Obsługi Klienta w roku 2014.

Nasza przewaga nad konkurencją to korzystny stosunek jakości do ceny , dostępność w całym kraju i ekspresowa  obsługa klienta. Z roku na rok liczba klientów powiększa się o 150 –160 %.

Posiadamy autorski system informatyczny, dzięki któremu nasi agenci  komunikują się z naszym biurem w celu wstępnej kalkulacji zwrotu podatku. Dodatkowo system automatycznie wprowadza dane do zeznań podatkowych lub wniosków.

Dzięki takim narzędziom jesteśmy w stanie zaproponować niższą cenę niż nasza konkurencja jak również szybciej obsłużyć klienta. Ostatecznie przekłada się to na korzyść dla klienta: otrzymuje on wyższy zwrot  podatku w krótszym czasie.

Myślicie o wejściu na rynki zagraniczne?

Tak. Jest to nasz cel na lata 2014-2017. Zależy nam na krajach, które są świeżymi członkami Unii Europejskiej. To właśnie dla tych krajów wkrótce otworzą się unijne rynki pracy – warto to wykorzystać. Jeśli chodzi o konkrety to na chwilę obecną zostawię je dla siebie. Uważam jednak, że jest  to dobry kierunek i cel, który warto zrealizować.

Jakie są ryzyka tego biznesu?

Największym ryzykiem jest zmiana ustawodawstwa. Jesteśmy uzależnieni od  ustaw dot. podatku dochodowego w konkretnym kraju. Cała Unia Europejska obecnie dąży do ujednolicenia procedur związanych z rozliczaniem dochodów osób fizycznych.

Polski rząd już zapowiada zmiany w polskich zeznaniach podatkowych. Również inne kraje takie jak m.in. Belgia za kilka lat wprowadzą pewne procedury, które niestety odbiorą nam część pracy, ponieważ wiele czynności będzie wykonywane z urzędu. Dzieje się już tak np. w Norwegii, gdzie podatnik otrzymuje zeznanie podatkowe, które jest już wypełnione – jedynie potwierdza je własnoręcznym podpisem lub za pomocą systemu informatycznego. Jednak tutaj wciąż jest miejsce dl nas – zeznania podatkowe nie uwzględniają ulg podatkowych. Jeśli ktoś chce takie uzyskać, musi je obliczyć i wpisać w zeznaniu.

Kolejne ryzyko to załamanie rynku pracy i zmiana wskaźników emigracji. Jest to ekstremalny przykład lecz bardzo realny biorąc pod uwagę obecną koniunkturę rynku pracy w UE. Trend w kierunkach emigracji może się szybko zmienić. Wówczas wymaga to od nas dostosowania  oferty i usług do konkretnego kraju UE.

Jakie są ambicje i plany na przyszłość?

Jest ich naprawdę wiele. Te najbliższe i najważniejsze to wspomniane wyżej 220 Punktów Obsługi Klienta w całej Polsce, dalsze budowanie stałego, zmotywowanego i młodego zespołu , wejście na rynki zagraniczne, poszerzenie oferty o rozliczenia z krajów takich jak Kanada, Nowa Zelandia, Japonia, Słowacja, Litwa, Węgry, Szwajcaria i Hiszpania,  modyfikacja modelu współpracy  angażująca nowe podmioty np. kantory, biura podróży, biura tłumaczeń itp. Oczywiście cały czas dążymy do tego, aby  pewnie móc się określić europejskim liderem w branży rozliczeń zagranicznych.

Komentarze