Badaj postawy, nie tylko style zachowania. 
Weryfikacja kwalifikacji pracowników jest jednym z największych wyzwań dla polskich przedsiębiorców i 66% z nich stanęło przed tym wyzwaniem - wynika z raportu EFFECTIVENESS1. Jakie kompetencje powinniśmy badać, aby przewidzieć skuteczność potencjalnych pracowników i dlaczego popularne badania stylów zachowań nie mogą być w pełni skuteczne?
Przy tak rozwiniętych technologiach, nowych kanałach sprzedaży firmy coraz częściej doświadczają tego, że to nie tylko produkt a ludzie budują konkurencyjność firmy. A jeszcze częściej pracodawcy, szefowie zespołów przekonują się, że zatrudnienie właściwych osób, czyli takich, które będą odpowiadać kompetencjami, ale i wykażą się niesłabnącym zaangażowaniem w realizacji celów, jest nie lada wyzwaniem, nawet jeśli wspierają się w procesach HR badaniami kompetencji.
Badanie stylów zachowań niewystarczające?
Jako osoba zajmująca się badaniem kompetencji, słyszę od klientów niejednokrotnie, że wyniki badania stylów zachowań są tylko wskazówką do tego, jak ktoś się może komunikować, ale nie wykazują wysokiej skuteczności w przewidzeniu efektywności pracowników – dzieli się doświadczeniem Anna Sarnacka-Smith, konsultant D3 w EFFECTIVENESS.  I często ku ich zaskoczeniu przyznaję rację, bo zachowania to tylko ta część góry lodowej, która jest widoczna a to pod powierzchnią wody ukryta jest jej największa część, która wpływa na zachowania. To tam kryją się nasze preferencje co do zadań, w których czujemy się efektywni, wartości, które stoją za naszymi decyzjami i wreszcie postawy – nasze wewnętrzne motywacje, pasje, to wszystko, czego szukamy w pracy, aby czuć się spełnionym (dla jednych to będzie możliwość uczenia się, dla innych zarabianie pieniędzy a dla jeszcze innych równowaga między pracą a życiem prywatnym – tak ważne nie tylko dla pokolenia Millenialsów). Rozumienie stylu zachowania pracownika jest bardzo ważne, ale niewystarczające, jeśli chcemy poznać jego motywacje, potrzeby, by stworzyć warunki do tego, aby chciał w ramach organizacji rozwijać swoje talenty, czy przewidzieć jego efektywność w realizacji stawianych przed nim celów.
Behavioral Attitude Index (BAI) – nowe badania na polskim rynku
Obserwując to, że podobne style zachowania wykazują się różną skutecznością, było podstawą do opracowania przez PeopleKeys, światowego lidera w strategicznym wykorzystaniu badania kompetencji DISC, badania postaw w miejscu pracy, od niedawna dostępnego na polskim rynku.
BAI mierzy siłę 6 wewnętrznych motywacji, które przekładają się na wyniki:
1. Wiedza - dążenie do wiedzy, poznawania nowych rozwiązań
2.  Ekonomia - dążenie do osiągania mierzalnych, konkretnych rezultatów, w tym finansowych
3.  Artyzm - dążenie do wyrażania siebie, swojej kreatywności
4.  Solidarność - dążenie do poprawy sytuacji innych
5.  Wpływ - potrzeba wpływania na innych, zmiany ich zachowań
6.  Wewnętrzny spokój - dążenie do spokoju, harmonii, działania zgodnie z przyjętym systemem wartości, potrzeba równowagi między pracą a życiem prywatnym (work-life balance).
Dr Bradley Smith, autor badania, dyrektor zarządzający PeopleKeys, tłumaczy, że właśnie diagnoza postaw w zestawieniu przynajmniej z badaniem zachowań, daje nam odpowiedź na pytanie, dlaczego dwóch pracowników działu sprzedaży, którzy mają dominujący styl zachowania (według DISC styl „D” – nastawiony na cel, zdeterminowany, lubiący wyzwania, dyrektywny, naturalny styl w sprzedaży), mogą mieć bardzo różne efekty. Styl zachowania to jedynie sposób, w jaki realizujemy cele, a ostatecznie za wynikiem sprzedaży będzie stać poziom Ekonomii, jedna z postaw, którą mierzy właśnie BAI, która wskazuje, jak bardzo dla tej osoby celem jest dopięcie wyniku finansowego. Badanie postaw pozwala nam spojrzeć na kandydatów do pracy i obecnych pracowników bez żadnego etykietowania, z prawdziwą wnikliwością, uważnością na to, co jest dla nich ważne a co często wręcz niemożliwe do zaobserwowania, bo ukryte.
EFFECTIVENESS Sp. z o.o

Zobacz również