Najcenniejszym zasobem każdej firmy jest wykwalifikowana kadra. To od niej w dużej mierze zależy sukces biznesowy przedsiębiorstwa. Ważna jest zatem dbałość o wizerunek organizacji jako dobrego pracodawcy. Niezwykle istotne jest stworzenie odpowiedniego środowiska pracy w myśl zasady work-life balance, gdyż obecnie warto dbać nie tylko o rozwój kompetencji podwładnych, lecz także myśleć szeroko o ich zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Na znaczeniu zyskuje zatem strategia Corporate Wellness – harmonia między ciałem, duszą i umysłem zapewnia bowiem maksymalną efektywność człowieka w życiu prywatnym i zawodowym. Zadowolenie pracowników z wykonywanego zajęcia przekłada się na realne korzyści biznesowe dla firmy. Ukontentowana kadra pracuje efektywniej, jest bardziej kreatywna, gotowa na nowe wyzwania oraz bardziej odporna na stres. Badania amerykańskie wskazują jednoznacznie – z powodu niedyspozycji tracimy w pracy aż 60% cennego czasu. Zdrowie zatrudnionych ludzi jest zatem cennym kapitałem dla pracodawców. Ogromny potencjał Corporate Wellness – strategii prozdrowotnej, zaczęli powoli dostrzegać także polscy przedsiębiorcy. Wellness – zdrowie duszy i ciała Termin „wellness” powstał w latach 50. XX wieku. Stworzył go Halbert Dunn, dyrektor Narodowego Biura Statystyk Zdrowia w USA. Sama zaś idea zdrowego stylu życia w kontekście organizacyjnym wyklarowała się dopiero ok. 20 lat później. A to wszystko za sprawą rosnących kosztów opieki medycznej w amerykańskich firmach. Od tego momentu można mówić o stopniowej implementacji ideologii Corporate Wellness, która początkowo zagościła w dużych korporacjach, takich jak: Johnson and Johnson, Pepsico czy Chase Manhattan Bank, Dzisiaj wdrożyło ją ponad 80% tamtejszych przedsiębiorstw. W Polsce ideologia dopiero kiełkuje – z badań wynika, że tylko 3% polskich firm posiada kompleksową strategię promocji zdrowia. Widać jednak wyraźny trend rozwojowy. Corporate Wellness to nowy trend w zarządzaniu organizacją, który zakłada holistyczne podejście do wszystkich aspektów funkcjonowania pracownika, aby mógł zachować możliwie najlepszą kondycję psychofizyczną. To ona ma niewątpliwie wpływ na jego efektywność i zaangażowanie w pracę. W programach uwzględnia się zatem 5 aspektów egzystencji człowieka: fizyczny, emocjonalny, umysłowy, duchowy oraz środowiskowy. Podstawowym celem jest tu nauka zdrowego stylu życia, w którym zachowany jest balans między sferą prywatną a zawodową. Strategia polega na promowaniu zachowań prozdrowotnych w kwestii odżywiania, aktywności fizycznej, zarządzania energią oraz stresem, regeneracji sił czy dotyczących ergonomii przestrzeni pracy. Kultura zdrowej firmy Dlaczego tak ważna jest polityka prozdrowotna w firmie? Otóż ciało człowieka to wysokozaawansowany system, zbudowany z wielu podzespołów, z których każdy musi ściśle ze sobą współpracować. Tylko stan naturalnej równowagi pomiędzy poszczególnymi elementami składowymi tej skomplikowanej maszynerii prowadzi do zachowania pełni zdrowia, a co za tym idzie sprawności fizycznej i intelektualnej oraz stabilności emocjonalnej. Gdy zawodzi choćby jeden trybik pojawia się osłabienie i choroba. Z tego właśnie powodu trzeba patrzeć na organizm ludzki całościowo. Warto podkreślić, że skutki braku dbania o zdrowie dobitnie odczują nie tylko pracownicy, których bezpośrednio ta kwestia dotyczy, lecz także pośrednio może odbić się to na kondycji organizacji. – Bez tego nie jest możliwy ani długofalowy sukces jednostkowy – ze względu na znaczne zmniejszenie wydajności, obniżenie motywacji, którym towarzyszy częsta irytacja oraz uczucie notorycznego zmęczenia, ani realizacja całościowej strategii przedsiębiorstwa – jego siłą są zdrowi i zaangażowani pracownicy – mówi Oskar Ciałowicz, dyrektor Agencji CiałowiczPR, specjalizującej się w kształtowaniu pozytywnego wizerunku marek z branży medycznej i healthcare. Corporate Wellness stał się zatem przyszłością dla biznesu – lepiej bowiem zapobiegać niż leczyć. Jakie są benefity? Otóż, wdrożenie odpowiedniej strategii prozdrowotnej pozwala w pełni wykorzystać potencjał kadry. Aby móc korzystać z jej dobrodziejstw trzeba jednak najpierw przygotować plan działania, uwzględniający konkretne potrzeby organizacji, w tym niezwykle istotne jest indywidualne podejście do pracownika. Pierwszym krokiem niech będzie zbudowanie zdrowego otoczenia miejsca pracy dla każdego z podwładnych, dostosowanego do charakteru wykonywanych czynności zawodowych. Inwestycja w ergonomię biura to bardzo ważna kwestia – pozwala uniknąć wielu tzw. chorób zawodowych. Do zadań pracodawcy powinna również należeć profilaktyczna edukacja prozdrowotna, co w sposób kompleksowy czyni chociażby przedsiębiorstwo Mars Polska w programie „7 Kroków do Zdrowia”, wyróżnionym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy czy firma Sante, realizując misję zdrowotną zgodnie z hasłem „Sante to zdrowie”, w której elementy edukacji żywieniowej, ruchowej i rozwojowej połączono z terapiami oraz głębokim relaksem w komfortowych warunkach. Ponadto ciekawym i coraz częściej praktykowanym rozwiązaniem są świadczenia w postaci dopłat do zdrowych posiłków czy warsztaty dietetyczne. Tworzenie sal do ćwiczeń i relaksacji lub nawiązanie współpracy z placówkami opieki zdrowotnej i centrami odnowy biologicznej to również pożyteczne praktyki. Kształtowanie wizerunku pracodawcy Warto podkreślić, że satysfakcja z pracy wiążę się z życiem prywatnym ludzi. Niezadowolenie w sferze osobistej może w bardzo łatwy sposób przenieść się na zawodową, w której w pierwszej kolejności doszukuje się zarzewia aktualnych problemów, co z kolei przekłada się na spadek zaangażowania, a w dalszej kolejności chęć zmiany miejsca zatrudnienia. W obecnych czasach, aby zatrzymać wartościowych specjalistów, czasem nie wystarczy dobra pensja, służbowy laptop czy samochód, coraz częściej potrzeba jeszcze innej, niematerialnejwartości dodanej do firmy, dzięki której każdy z nich będzie mógł poczuć się kimś więcej niż tylko trybikiem w korporacyjnej maszynie. Ludzie powinni bowiem spełniać się nie tylko zawodowo, lecz także rodzinnie czy towarzysko, a dodatkowo mieć czas na czynności związane z zachowaniem pełni zdrowia, w tym regenerację czynną i bierną oraz wypoczynek. Praca powinna pozostawiać zatem przestrzeń na marzeń i pozwalać na ich realizację. – Dlatego odpowiednio zaprojektowana strategia Corporate Wellenss to dobra metoda na zabieganie o lojalność i stabilność załogi oraz dbanie o dobry wizerunek firmy jako pracodawcy. Wieloletnie doświadczenie naszej agencji w  opracowywaniu tego typu działań dla przedsiębiorstw wskazuje na to jednoznacznie, potwierdzając tę tezę – podsumowuje Oskar Ciałowicz. Work-life balance to przyszłość dla przedsiębiorstw. Współcześni ludzie, rzucając się w wir pracy, zatracają bowiem niejednokrotnie zdrowe proporcje między życiem prywatnym a zawodowym. Kult wydajności prowadzi często do frustracji. Odpowiednia polityka firmy, maksymalizująca ludzki potencjał, może ten balans przywrócić, a będzie to korzystne nie tylko dla kadry, lecz także biznesowo i wizerunkowo opłacalne dla całej organizacji. Agencja CiałowiczPR

Materiał zewnętrzny

Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym? To pytanie nurtuje wielu osób borykających się z nagromadzonymi krótkoterminowymi zobowiązaniami. Choć proces...

Zobacz również