Rynek pracy zmienia się z każdym nowym pokoleniem i ciągłym rozwojem technologii. Czasy, kiedy po studiach dostawało się pracę w wyuczonym zawodzie i w jednej firmie spędzało się całe swoje życie zawodowe bezpowrotnie się skończyły. Dzisiaj to pracodawca musi dbać o pracownika, który staje się wobec niego coraz mniej lojalny – wynika z najnowszego raportu Deloitte „Millenial Survey – Winning over the next generation of leaders”. Jacy są i czego oczekują? Generacja Y, tzw. millenialsi, liczy 11 mln Polaków, co stanowi około połowę osób w wieku produkcyjnym. Najnowszy raport Deloitte wskazuje, że nie jest to lojalne pokolenie, a raczej szukające wyzwań i potrzebujące ciągłego rozwoju. Kiedy firma nie daje im takich możliwości, nie mają skrupułów, by zrezygnować z pracy. 44. proc millenialsów deklaruje, że odejdzie z danej firmy w ciągu dwóch lat, a 2/3 są zdania, że do 2020 zmienią prace. Firmy, które dostrzegły potrzeby rozwojowe pracowników wcześniej, są dziś na wygranej pozycji. W obliczu spadającego bezrobocia oraz rosnącego zapotrzebowania na specjalistów, konkurencja na rynku staje się coraz większa, szczególnie w branżach takich jak IT czy BPO/SSC, które określane są mianem „rynku kandydata”. - Zdecydowałam się na pracę w sektorze usług dla biznesu, ponieważ  rozwija się on w Polsce bardzo dynamicznie, co oznacza, że nie będę musiał martwić się o pracę za kilka lat. Ważnym czynnikiem jest także sama specyfika pracy w Accenture, gdzie docenia się samodzielność i inicjatywy pracowników. To ode mnie zależy, jakie kompetencje będę rozwijał poza swoim podstawowym zakresem obowiązków – mówi Mikołaj Winiarski, kierownik projektów finansowo–księgowych w Accenture Operations. Accenture, globalna firma świadcząca usługi z zakresu konsultingu, nowoczesnych technologii i outsourcingu, ma w Polsce trzy odziały: w Warszawie, Krakowie i Łodzi. - Wiele firm wspiera swoich specjalistów oferując im różnorodne możliwości rozwoju oraz stawiając przed nimi ambitne zadania. Dla mnie ważnym momentem w zawodowym życiu było uruchomienie biura Accenture w Łodzi, w którym powierzono mi rolę kierowania zespołem Oracle Retail. Prowadziłem go z powodzeniem, gdyż dział ten w ciągu 8 lat zwiększył się z 10 do 70 osób, realizując projekty dla klientów min. z Polski, Włoch, Rosji, Niemiec, Japonii, Brazylii, Emiratów Arabskich i Finlandii. Istotne było dla mnie poczucie, że mój pracodawca pozwala mi się rozwijać dzięki pracy przy prestiżowych, międzynarodowych projektach – mówi Marcin Miller, Manager w Accenture Łódź Delivery Center. Jak wskazuje Deloitte osoby z pokolenia Y chcą mieć poczucie wpływu na działalność firmy i rozumieć to co się w niej dzieje. Oczekują, ze działania te będą zgodne z ich osobistymi wartościami. Prawie połowa nie podjęłaby się zadania, jeśli kłóciło by się ono z ich przekonaniami. - W firmie współpracującej z wieloma globalnymi klientami możliwość wyboru ciekawych projektów ma się niejako w standardzie. W zasadzie co kwartał dołączają do nas nowi klienci a wraz z nimi pojawiają się kolejne rekrutacje i możliwości rozwoju. Można awansować, pnąc się po kolejnych szczeblach kariery. Można też rozbudowywać portfolio technologiczne – to akurat jest mój wybór. Dla informatyków kluczowa jest samodzielność decyzyjna czy fakt, że efekt ich pracy może mieć wpływ na setki tysięcy docelowych użytkowników – komentuje Andrzej Tokarski, Team Leada w polskim oddziale Luxoft. Nie samą pracą Millenials żyje Millenialsi to także w dużej mierze idealiści. Zdecydowana większość (87 proc.) jest przekonana, że sukcesu w biznesie nie można mierzyć tylko czynnikami finansowymi. Co więcej, są zdania, że biznes może pozytywnie wpływać na społeczeństwo – pokazuje raport „Millenial Survey – Winning over the next generation of leaders”. Przedstawicieli generacji Y wysoko cenią również elastyczność. Aż 67 proc. przyznaje, że ma elastyczny czas pracy, a 43 proc. ma możliwość pracy z domu. - Istotna jest dla mnie elastyczność w zakresie godzin pracy, którą zaczęłam doceniać dopiero niedawno, zmagając się z poranną „logistyką przedszkolną”. Niezależnie jednak czy jesteśmy rodzicem czy poświęcamy się innym pozazawodowym pasjom, ważna jest możliwość odpowiedniego planowania dnia - mówi Anna Kęsek, Menedżer ds. Zarządzania Projektami w Shell Business Operations Kraków. - Zwracam uwagę także na kulturęorganizacji, czyli wartości przez nią cenione, normy i wzorce oraz poczucie wspólnoty – dodaje. „Ygreki” chcą się czuć dobrze w swojej pracy – zarówno pod względem rozwoju zawodowego, jak i życiaprywatnego. Jak wskazuje najnowszy raport Deloitte work-life balance jest najważniejszym czynnikiem, na który zwracają uwagę millenialsi, wyłączając z badania wynagrodzenie. - Po rozpoczęciu pracy pieniądze schodzą na drugi plan - jeśli praca mi się podoba i jest świetnie płatna, to nie może być lepiej. Ale jeśli mnie nie zadowala, to żadne pieniądze mnie w niej nie zatrzymają. Za to jeśli praca bardzo mi się podoba i szczerze każdego dnia mam ochotę do niej iść, to nawet jeśli gdzieś indziej zaoferują mi więcej, nie odejdę. Niezwykle ważni są ludzie tworzący firmę oraz atmosfera w zespole - Dominika Czekaj, Process Executive w dziale Accounts Payable Infosys BPO Poland. LinkLeaders

Materiał zewnętrzny

Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym?
Jak skonsolidować chwilówki będąc zadłużonym? To pytanie nurtuje wielu osób borykających się z nagromadzonymi krótkoterminowymi zobowiązaniami. Choć proces...

Zobacz również